BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
27 apr 2008 12:43       3 svar    1024 klick

Kanske en dum fråga om Frieri

Mi
Antal inlägg: 2
Loggade in: 24 apr 2010
Utloggad
Jag undrar vad som räknas som ett frieri?
Min sambo frågade mig 2001 om jag ville förlova mig med honom jag svarade ja och vi är förlovade.
Men räknas det som ett frieri eller ska han eller jag fråga om den andre vill gifta sig?
I filmer så är det ju alltid så att om de förlovar sig så frågar alla när de ska gifta sig så där verkar det som förlovning är detsamma som frieri.
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 27 apr 2008 21:01
Vi förlovade oss redan 2001 och för vår del hade det ingenting med frieri att göra.. Visst är det en bit på väg dit, men vi behövde absolut ett frieri.

I dagens Sverige är man ju förlovade flera år oftast.
Tror förlovningen gäller som frieri när man tänkt gifta sig ett år efter som "seden" säger.. Kanske!?

Sen tror jag att man måste göra som man själv vill!
Vet inte om detta hjälper dig något men *mushy*
Lycka till!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 27 apr 2008 22:17
I sverige verkar det vara så att det finns frågan om man vill förlova sig och det inte alls betyder att man ska gifta och så finns frågan om man vill förlova sig för att gifta sig.
Har ni inte pratat så mkt om att ni ska gifta er och du gärna vill det så tycker jag att du ska ställa frågan till honom. Om han inte bara vill vara förlovad med dig utan gifta sig med dig oxå :D

Lycka till
Medåkersbrud
Antal inlägg: 14
Loggade in: 26 sep 2008
Utloggad
Skrivet 28 apr 2008 16:00
Vi förlovade oss 1993 (hu så länge sedan), och han friade i år på alla hjärtans dag. Så jag tycker nog att ett frieri om giftemål är att föredra. Men du kan ju fria eller ge honom pikar om att han ska fria. Lycka till!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!