BröllopsGuiden
29 apr 2008 12:28       11 svar    2195 klick

Angående passet

lotta83
Antal inlägg: 11
Loggade in: 01 sep 2008
Utloggad
Hej alla glada!

En fråga bara. Vi gifter oss snart. 2 dagar efter vigseln åker vi på bröllopsresa. Man kan väl ha kvar sitt gamla pass med sitt gamla efternamn på? Lite funderingar bara. Vore jättesnällt om ni kunde svara
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 29 apr 2008 13:13
Ja, vad jag har förstått så går det att åka på det gamla passet. Eftersom registreringen av ert äktenskap inte sker förrän prästen (tror jag) har skickat in papprena på att ni är gifta. Så då hinner man ju ändå inte fixa pass på det nya namnet tills ni åker. Vi får åka på de gamla namnen och passet.
ThereseL
Antal inlägg: 97
Loggade in: 11 jan 2009
Utloggad
Skrivet 29 apr 2008 18:38
Som tidigare talare :)
Tänk på att boka i era gamla namn. Det missade vi att göra, men inga problem att göra ändringar i tid. Vi åker en vecka efter att vi blivit äkta makar :)
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 16 maj 2008 15:54
Jag har själv pratat med skatteverket om det där med namnet och passet. Och han säger att visst KAN man åka på sitt gamla med det är inget de rekomenderar då på vissa ställen kan de vara väldigt hård och så kan det bli en massa problem *shock*
Det vill man ju verkligen ha på smekmånanden...

Så till alla ni brudar och brudgubbar där ute som ska byta namn när ni gifter er.

SKAFFA NYTT PASS INNAN NI ÅKER!
kanin
Antal inlägg: 23
Loggade in: 17 jun 2012
Utloggad
Skrivet 18 maj 2008 13:32
Jag pratade också med skatteverket ang pass, resa och hur man ska göra.. De sa att jag INTE skulle byta pass och bokningen hade jag gjort rätt dvs inte i mitt nya namn.
Ändå åker vi en månad efter vigsel.
Så det enda jag råder dig att göra är: Ring Skatteverket 8)
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 19 maj 2008 10:21
Hur går det när man ska åka hem då?? Då har ju säkert papperna hunnit fram. Synd om man fastnar i passkontrollen nånstans...
Det kanske är lika bra att ordna med tillfälligapass i fall om att??
Lycka till
lotta83
Antal inlägg: 11
Loggade in: 01 sep 2008
Utloggad
Skrivet 28 maj 2008 09:31
Har nu kommit hem från bröllopsresan. Åkte på gamla passet. Resan var också bokad i gamla namnet. Har inte varit något som helst problem.
Hella
Antal inlägg: 49
Loggade in: 30 okt 2008
Utloggad
Skrivet 02 jun 2008 22:05
Jag pratade med skatteverket i veckan och en variant är att man behåller sitt gamla efternamn och gör senare ett namnbyte och då tar man makens. Inga problem och kostnadsfritt.
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 02 jun 2008 23:20
Vi reste dagen efter vigseln och jag hade då mitt gamla pass och gamla namn. När vi 3 månader senare skulle resa till London så hade jag ju bokat i nya efternamnet men av ngn anledning så hade vi helt glömt bort att fixa nytt pass. Så jag fick ringa flygbolaget som utan problem ändrade tillbaka till mitt gamla namn så även denna gång reste jag med mitt gamla pass. Men nästa vecka ska jag skaffa nytt pass för att kunna boka resor framöver i mitt nya namn.
Så oroa er inte för att resa med gammalt pass och "gammalt" namn. Så länge namnet på biljetten stämmer med namnet i passet och bilden på dig så är det inga problem. Men visst är det roligare med nytt pass och nytt namn. Men eftersom det nya efternamnet inte registeras förrän prästen skickat in papper efter vigseln så måste man resa med gammalt pass om man åker direkt efter vigseln.
Lycka till alla ni som har smekmånaden framför er. NJUT!!!
Kram
Vinterbröllop08
Antal inlägg: 109
Loggade in: 14 nov 2008
Utloggad
Skrivet 03 jun 2008 07:59
Det viktiga vad jag förstått är väl ändå att namnen i bokningen stämmer med det som står i passet.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!