29 apr 2008 22:44
7 svar
1 klick
Healga
Antal inlägg: 27
Loggade in: 15 feb 2010
Utloggad
vi är i samma fas. vi kommer att köpa vitt och rött vin i box. vi funderar på 4-5 st av varje sen kommer vi att köpa upp mot 10 plattor öl (import). Även vi kommer att köra med självkostandspris till själva festen, men till middagen kör vi bjudning.
men den svåra frågan är hur mycket gästerna kommer att dricka. jag tror inte att det finns något exakt svar på det. men det är bara att ni köper så mycket som ni tror kommer att gå åt. hör med systembolaget angående vin. för visa butiker tar tillbaka obrytna/oöppnade vin flaskor/box.
lycka till =)
trollen
Antal inlägg: 8
Loggade in: 01 jun 2008
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 12:25
Vi har tänkt på denna ide´med men hur mycket ska man ta för ett glas i baren?
Vi funderar på en symbolisk summa tex 5 kr för öl och 10 för drink/ wiskey osv.
Jag vill rapportera detta inlägg!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 16:15
VI ska ha en "i nödfallsbar". Med andra ord så står det skrivet på inbjudan att man ska ta med sin egen dricka men att det kommer finnas en lite bar för de som blir extra törsta under kvällen.
Det är skit svårt att veta hur mkt folk dricker. Några kan ju hälla sig sig mer än 10 öl och andra kommer vilja ha 2st kanske. Sen beror det väl oxå på sälskapet. Vet att våra vänner är partydjur hela bunten och det kommer med all säkerhet bli en hel del drickande. Sen beror det väl på hur lång tid festen pågår...
Om jag var du så skulle jag nog satsa mer på box vin och en massa sprit än att ha 711 öl burkar... Men man kanske kan tänka att ha en "enhet" per timme fest och per gäst. (enhet = 1 öl, 1 glas vin eller 1 drink) sen hur mkt man ska köpa av varje "enhet" beror väl på vad man tror folk dricker...
Vet inte om det blir för mkt eller kanske för lite.... åh vad svårt detta var!!!
Hoppas fler kommer med bra ideer :D
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 14 jun 2008 09:38
Vi skrev en inköpslista på alkoholen och sen räknade vi ut hur mycket det skulle bli per person att dricka. Vi konstaterade snabbt att om man skulle dricka sin ranson så skulle man inte kunna gå hem sen... Så det kan ju vara ett litet tips, men sen måste man ju alltid köpa mer eftersom man inte vet om folk kommer att dricka rött, vitt eller öl. Men till spriten kan det ju vara bra att dela upp det "portionsvis" för att se hur mycket det verkligen blir per person. Sen är det ju alltid några som inte dricker alls.
Marre_R_S
Antal inlägg: 68
Loggade in: 11 aug 2008
Utloggad
Skrivet 14 jun 2008 23:49
Halloj.. ojoj.. det där va så svårt.. vi blir lite över 70 pers o vi kommer ha 20 plattor öl, 21 l vin.. o så 6 l sprit o 1 l whisky... Det e så svårt o veta vad som kommer att gå åt o inte... bättre o ha för mkt än för lite... o så beror det väl lite på hur "törstig" släkt o vänner man har. :P
Lycka till...
justnu
Antal inlägg: 4
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 15 jun 2008 22:48
Systembolaget har "öppet köp" om du säger till, så köp i överkant så är det sen att bara lämna tillbaka.
Skrivet 16 jun 2008 15:09
Man brukar räkna 6-7 glas per flaska vin men om jag var ni skulle jag räkna en flaska på tre personer eftersom man inte vill snåla.
Champagne kan ni räkna några fler glas per flaska.
Allt är beroende av hur mycket ni häller också.
Vi kommer ha 90 gäster och räknar en halv flaska rött per person till middagen och 1/4 flaska vitt, våra vänner och familje är mer rödvinsfantaster.
Därtill kommer avec till kaffet och då har vi räknat ca 1-2 cl per person. och sen så kommer vi att ha en bar med öl, vin på box samt drinkar och då har vi valt ut tre drinkar som vi gillar och sen köper vi ingredienser till dem och en bartender blandar.
slutligen har vi räknat en flaska champagne på fyra har jag för mig...
Har full förståelse för att en del vill ta ut en avgift i baren osv. men för mig är det otänkbart! Det enda jag vill att mina gäster ska behöva tänka på att ha med är ett gott humör! :)
sippan
Antal inlägg: 39
Loggade in: 01 maj 2009
Utloggad
Skrivet 28 jul 2008 22:35
Jag håller med föregående talare.Vi tänker inte ta betalt för drickat utan jag tycker för vår del att dom inte ska behöva ha med sig sin plånbok denna dag utan kunna njuta av god mat & dricka.Vi åkte ner till Tyskland & köpte allt där nere,blir ju lite billigare så.Vi handlade 7 boxar vitt & lika många röda,10 flak öl,2 liter wiskey,6liter vodka,3lit.gin,36 burkar cider till 35 pers.
Vi vet att vi har för mkt. men hellre det än att det tar slut. *thumbsup*