BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
04 maj 2008 08:49       14 svar    4323 klick

Ingång i kyrkan

080607
Antal inlägg: 128
Loggade in: 22 mar 2009
Utloggad
Hej..tror frågan varit uppe tidigare men kan inte hitta dessa inlägg...slänger ut frågan igen.
Hur går ni in...tillsammans som par med följet framför eller bakom? eller blir bruden "överlämnad" till brudgum?
Vi ska gå in tillsammans som par hand i hand med vårt bröllopsfölje som består av brudnäbb, 3 tärnor och en bestman...nu vet jag inte hur de ska gå? framför eller bakom...Hur gör ni eller har gjort?
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 09:33
Vi kommer nog göra så här...
Brudnäbbarna, vår son på 1,5 år samt sambons dotter sen tidigare går in hand i hand framför mej.

Jag går in själv fram till altaret där blivande väntar redan (om gubben får bestämma).
Lr så går vi in hand i hand vi med, får se vad prästen säger är brukligt.

Följet brukar väl vanligtvis komma in först? Å sist men inte minst kommer ju brudparet som alla väntar på. *king*
bic
Antal inlägg: 247
Loggade in: 09 aug 2012
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 11:04
är det inlägget "hur håller man" du letar efter? finns på första sidan..
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 11:14
Om inte någon av de inblandade lägger sig ner och skriker, så kommer vi göra så här:
Brudgummen, tärnan och marskalken står framme i koret och väntar, och så kliver jag in alldeles ensam när kantorn börjar spela. Kanske inte så vanligt, men när jag såg "Sound of Music" första gången, så bestämde jag mig för att ha det så om jag någon gång skulle gifta mig.
susan.h
Antal inlägg: 54
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 16:27
Vid vårt bröllop stod brudgum, bestman och marskalk framme vid altaret och väntade. När bröllopsmusiken drog igång gick näbbarna in först följt av tärnan och sist min pappa o jag! Det var en häftig känsla när portarna öppnades och man fick se sin blivande stå där framme fylld av samma förväntan som jag. Ganska känslosamt också för så fort musiken började, drog tårarna igång samtidigt :(
Lycka till med ert bröllop, hur ni än kommer göra!
*hug*
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 19:03
Våra tre brudnäbbar kommer att gå först, sen vi och sist tärna och marsalk. Tror det är rätt vanligt.
bic
Antal inlägg: 247
Loggade in: 09 aug 2012
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 22:07
om det blir som vi vill så står m2b framme vid altaret och jag går uppför gången själv.
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 22:52
Oj, oj, oj... Ett bekymmer mindre tänkte jag, när jag var övertygad om att det bara skulle vara min m2b och jag! Så blir det nu inte riktigt pga att jag plötsligt insåg att jag vill dela den här da´n med min kompis sen gymnasiet! Så nu har jag blivit med tärna...
Vi vill göra enl svensk tradition och skippa det "anglosaxiska", men är det nån som eg vet säkert vad som är vad längre?
Tärna - bridesmaid är det också en import?
Vad jag eg undrar är:
Brudpar hand i hand, var göra av tärnan? Kommer hon traskande efteråt? Undrar om det känns bra för henne? Kanske svårt när följet inte är större?
Råd någon? Tack!
gunnila
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 23:01
De två gånger jag varit tärna, så har det varit så att brudnäbbet gått först (om man haft sådant), sedan brudparet och sist tärna och marskalk. Tror att det är gammal hederlig svensk tradition. Men första gången fanns det inget brudnäbb (visste ni att det faktiskt heter ett brudnäbb? Det är inte så att man har ett antal brudnäbbar, utan det är gruppen av småttingar som kallas brudnäbb - alltså ett brudnäbb), och andra gången fanns det ingen marskalk. Ordningen blev densamma i alla fall. Men gör som ni känner passar er bäst!
Linnean
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 23:02
Usch, nu tröttnar ni på mig, men jag vill kommentera tanken på att som brud gå in själv. Jag bävar för er skull! Kan bli svårt att sälja den idén till prästen! Läste tidigare på BT att deras präst var helt emot detta! Helst ska paret gå tillsammans in för att tillsammans möta framtiden. Gamla traditioner som man slår vakt om. Kanske för att kyrkan en gång var så "moderna" att man ansåg paret som jämlika. (För en gångs skull)
Tänk verkligen igenom era motiveringar varför ni vill göra så! Det verkar som om man tror att kvinnan vill göra på erat sätt pga egotripp och önskan att ensam vara "stjärna". Stå på er och visa att ni vet varför ni vill vad ni vill!
Jennifer75
Antal inlägg: 105
Loggade in: 25 jun 2008
Utloggad
Skrivet 05 maj 2008 10:42
Det här har jag funderat på.... Jag vill gå in med min pappa men tänk om prästen säger nej? Han har ju rätt att göra det som jag har förstått det.. Vad ska jag säga till pappsen då? Han ser ju fram emot det här jättemycket...

*ermm*
Linnean
Utloggad
Skrivet 05 maj 2008 13:57
Ja, församlingen brukar har en enad ståndpunkt kring detta med ingång i kyrkan. En del har helt tagit avstånd från att "pappan ger bort bruden" och då blir det nog bara att acceptera läget. Kan ju vara en väckarklocka för alla par. Kolla innan det är för sent att byta församling el kanske välja borgerlig vigsel.
Ibland kommenterar prästen bara det "patriarkala" i inslaget och vill medvetandegöra skillnader i synsätt...
Det är ju då bra att själv veta hur man ser på det. Kanske infoga att man själv lagt in ny betydelse och inte understöder det gamla tankesättet...
Hoppas att du får det som ni vill ha det! Kram!
sippan
Antal inlägg: 39
Loggade in: 01 maj 2009
Utloggad
Skrivet 05 maj 2008 21:58
Våra näbbar ( Moa 7år & Lukas 4år,våra barn )ska gå in framför mig & min blivande.Moa ska slänga rosblad i gången & Lukas ska få den ärofyllda uppgiften att bära ring kudden.Tror det kommer att bli hur vackert som helst.Många tårar! *heart*
gunnila
Utloggad
Skrivet 06 maj 2008 09:13
Att traska in i kyrkan tillsammans, för att på så sätt symboliskt möta framtiden tillsammans, är en mycket vacker tanke och jag förstår kyrkans tänkesätt. Men varianten att sprinta in ensam som brud kan också ses på samma sätt: jag har levt mitt liv ensam fram tills nu, då jag går från att vara ensam till att dela livet med den karl som står och väntar på mig. Känns inte det som en rimlig symbolik?
Linnean
Utloggad
Skrivet 06 maj 2008 15:35
Mycket rimlig tycker jag!!! Hoppas att det är en vettig präst och församling ni har att göra med, så håller jag tummarna för att det ordnar sig för er!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!