BröllopsGuiden
12 maj 2008 09:07       17 svar    6107 klick

Inte pappersdukar!

josand080808
Antal inlägg: 86
Loggade in: 17 mar 2009
Utloggad
Jag funderar på om någon har ett bra tips på hur man smart kan lösa "dukar" till borden? Vi vill INTE ha pappersdukar. Ett för att det inte känns rätt, och två för att vi har runda bord till gästerna, vilket inte skulle bli så snyggt med papper som står ut och sticker upp. Hur har ni gjort? Köpt dukar? Hyrt dem? Finns det ngt annat snyggt man kan göra? Tacksam för svar *bored*
smurfelina
Antal inlägg: 14
Loggade in: 10 jul 2008
Utloggad
Skrivet 12 maj 2008 10:16
Jag köpte lakan på IKEA och delade i fyra längder och sydde löpare.
Det fungerar ju iofs inte på era runda bord men det kanske går att göra runda dukar också.
Ekonomiskt iaf och det är ju alltid trevligt *thumbsup*
Snart fru F
Antal inlägg: 160
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 12 maj 2008 10:21
Vi ska ha linnedukar som cateringfirman fixar åt oss. Ett tips till dig är att du syr dukar (eler om du ber någon sykunnig göra det) Kolla i någon tygaffär. Själv tycker jag att det är fint med ljusa dukar. Annars kan du leta på Hemtex ( som har ofta 50% på allt i butiken ) och köpa färdiga dukar. Jag håller med dig om att det inte blir så snyggt med pappersdukar.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 11:02
Jag ska ha fiberduk som duk. Det är lite tygkänsla över det hela och dessutom väldigt billigt.
bagatelle76
Antal inlägg: 107
Loggade in: 25 mar 2010
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 18:11
Vi ska hyra linnedukar av en bygdegård som finns där vi gifter oss. Jag tror vi får betala 5kr duken, jättebilligt:-)
Jag tror att det finns dukar mm. ganska ofta att hyra i olika festlokaler och bygdegårdar så kolla där *king*
soderhavstosen
Antal inlägg: 46
Loggade in: 27 jul 2008
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 18:20
håller m resterande om att ikea har både bra och billiga tyger att själv sy dukar av. annars en mer kreativ idé - och även billig - är att köpa fina mönstrade tapeter att klippa till som dukar el löpare.
josand080808
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 18:58
Mkt finurligt me tapeterna! I like! Funkar nog dock ej så bra på våra runda bord... :(
Tindranu
Antal inlägg: 37
Loggade in: 23 maj 2011
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 20:30
ikea har lakan 2.50x1.50 för 15 kr....!
Det ska vi använda i alla fall, jag ska även provsy klänning av lakan. Billigare kan det ju inte bli....!
Ceta
Antal inlägg: 141
Loggade in: 21 sep 2009
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 20:43
Vi kommer att ha vita linnedukar som stället vi ska vara på ordnar.
Många nämner lakan, finns som sagt jätte billiga på IKEA.
Jag kommer ev använda det till stolsöverdrag, då stolarna inte är så snygga!
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 21:42
Min dröm har alltid varit att ha runda bord (flickdröm) på mitt bröllop. Men nu när jag började planera dukning och dekor blev allt mycket komplicerat.. Alla bilder med dukade runda bord har bara en duk.. Tycker kanske det blir lite tråkigt.. Och alltid höga blomarrangemang.. Känns dyrt!? Så nu lutar det nog kanske mot fyrkantiga bord ändå.. Vet inte!?
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 22:08
Jag vet inte vad det blir för oss men jag tycker generelllt att runda bord ger mer gemenskap - det är lika lätt att prata med alla och lika lätt för alla att hänga med i samtalet och ingen behöver sitta "långt ut" ifrån de andra.

Det blir helt enkelt att det blir bättre gemenskap runt ett runt bord.

sen har man ju alltid det praktiska att ta hänsyn till...
josand080808
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 22:34
Ja, vi tänkte så när vi gjorde valet att ha runda bord. Ingen behöver sitta ner på ändarna där det annars lätt kanske blir att man sätter "mindre viktiga/roliga". Usch vad hemsk jag låter, men det är ju ändå sant! Och jag har tänkt att ha murgröna slingrandes på borden och då funkar det ju bra även på runda... Dekorationen tror jag inte blir nåt problem, det känns som det roligaste av allt nästan! Var jättemycket lättare att göra bordsplacering med runda bord tyckte jag i a fall!

Ska verkligen kika på lakan nu! Tack! *thumbsup*
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 14 maj 2008 10:44
Hur får ni förresten tag i runda bord? Finns ju miljarders med sånna plast-ute-bord men de känns för små väl!? Och tråkiga kanske, men de kan ju täckas helt med duk...
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 14 maj 2008 13:48
Runda bord är jättetrevligt, men tänk på att dom tar mycket större plats än fyrkantiga! Kan vara knepigt om man inte har så stor lokal.
josand080808
Utloggad
Skrivet 14 maj 2008 20:08
Vi har gjort ett paketpris på rent a tent där jag förhandlat mig till runda bord i priset. Visst, de tar lite mer plats, men det fick bli ett lite större tält för oss...:)
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 14 jun 2008 09:17
Vi kommer att ha pappersdukar för vi hittade pappersdukar på Duni som hade nästan samma kvalitet som tygdukar. De kommer inte att få hörn som står ut för de är tillräckligt mjuka för att hänga ner.
Ang. runda bord så tycker jag faktiskt att de som får sitta med ryggen mot brudparet kan jämföras med de som sitter på "änden längst bort", d.v.s. det är minst lika tråkigt och man känner sig malplacerad, om det inte t.o.m. är värre att behöva vrida nacken av sig varje gång man vill se brudparet. Sitter man vid långbord så kan lättare se vad som händer framme vid honnörsbordet och vid toastmastern. Men det är bara hur vi har resonerat.
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 14 jun 2008 10:00
Jag vet faktiskt inte hur vår dukning kommer se ut. Runda bord? Avlånga bord? Dukar? Dekoration? Vi ska middagen på restaurang, och de ska fixa alltihop. Vi har pratat lite om vad jag tycker är snyggt och blommor och färger, men efter en stund blev kocken (tillika dekoratören) tyst och sa: "Nu vet jag!" Men sedan blev hon hemlighetsfull och sa bara att hon snackar med floristen och att resten blir en överraskning. Jag är så nyfiken!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!