BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Familj Starta ny tråd
17 maj 2008 20:26       7 svar    38246 klick

När börjar efternamnet gälla?

Fru_Smith
Antal inlägg: 8
Loggade in: 20 jul 2008
Utloggad
Hej vi gifter oss den 5 juli, har skickat in blank. om hindersprövning och namnbyte (ska ha min bl mans namn) men när börjar efternamnet gälla..? Tänker då på Id-kort, pass mm.
// Mie
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 17 maj 2008 21:12
Det gäller väl inte förrens man har blivit vigd? som jag fattar det?
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 17 maj 2008 23:39
Vigselförrättaren skickar in papprerna och skatteverket får de antagligen på måndagen efter. Då börjar det gälla.
Det tog bara några dagar innan jag fick brev från vägverket så jag kunde få nytt körkort med det rätta namnet.
Men pass borde man kunna fixa innan.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 18 maj 2008 07:58
Ringde skatteverket och kollade det där med passet och resa på gamla namnet. Han sa att det gick... men det var absolut inget de rekommenderade för att på vissa ställen är man jätte hård och kan hamna i en massa problem om man åker dit.

Så smartast är nog att skaffa ett nytt pass innan man åker *thumbsup*
ThereseL
Antal inlägg: 97
Loggade in: 11 jan 2009
Utloggad
Skrivet 18 maj 2008 11:11
Som tidigare skrivits, så gäller ditt nya namn när papprena har kommit till skatteverket.
Ang pass o dylikt så kan du inte göra några ändringar där förrän du har fått bekräftelse från skatteverket. Det kan gå snabbt men det kan även ta tid.
VI åker på bröllopsresa veckan efter vårt bröllop och då åker vi i våra gamla namn på våra gamla pass, då vi har bokat i våra gamla namn. Huvudsaken är att bokningen, flygbiljetter o pass har samma namn annars kommer du ingenstans. ;)
Hella
Antal inlägg: 49
Loggade in: 30 okt 2008
Utloggad
Skrivet 18 maj 2008 12:04
Jag har precis samma funderingar kring detta, eftersom vi planerar att åka på bröllopsresa strax efter bröllopet. Jag läste på skatteverkets sida att man kan välja att behålla sitt namn och sedan skicka in blankett om namnbyte, tror inte att detta kostar något. Då kan man ju resa på gamla passet eftersom man inte bytt namn ännu! Stämmer detta eller har jag läst det jag vill "höra".
leez
Antal inlägg: 102
Loggade in: 11 nov 2008
Utloggad
Skrivet 18 maj 2008 12:11
Allsa, Jag har last/hort nagonstans att man kan resa pa passet upp till 6 manader efterat.. Alltsa att man har 6 manader pa sig att andra det,efter att man har gift sig..
Vi aker pa smekmanad tva dagar efter brollopet o jag aker till England dagen efter.. Sa personligen hoppas jag verkligen att detta ar sant..
Skatteverket ar verkligen helt vaderlosa pa det har med korrekt information...
leez
Antal inlägg: 102
Loggade in: 11 nov 2008
Utloggad
Skrivet 18 maj 2008 12:15
Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.

Hittade detta pa polisens hemsida.
Det ska bara ta 5 dagar att fixa ett pass, sa jag borde hinna fixa ett innan vigseln...
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!