BröllopsGuiden
19 maj 2008 09:22       3 svar    853 klick

Efternamn

Anna1975
Antal inlägg: 16
Loggade in: 12 sep 2008
Utloggad
Någon som behållt sitt efternamn och lagt till hans som mellan namn? Dessutom att han tar ditt som efternamn. Alltså i vårat fall Anna Pedersen (hans) Grändborn(mitt).
De sa på skattekontoret att detta skulle funka men nu pratade jag med en annan där och hon lät konfunderad över att detta skulle funka!Egentligen fick man inte göra så men det sa den 1:a att det skulle funka om man anmälde det efter vigseln. Måste bli rätt ska ju ha pass...
*huh*
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 19 maj 2008 21:45
Tror tyvärr inte att du kan göra så.. Om du tar ett till namn (hans) så måste ditt gamla bli mellannamn. Det skulle isåfall vara att ni inte är döpta och vill lägga till ett namn efter era vanliga kanske... Sjukt klurigt det där, håller också på och funderar på vad vi ska heta. Måste ni båda heta varandras namn? Det funkar ju om bara en av er tar den andras som dubblenamn.
Anna1975
Antal inlägg: 16
Loggade in: 12 sep 2008
Utloggad
Skrivet 19 maj 2008 22:00
Kollade detta med mellan namn och det va helt ok att jag tog hans namn som mellan namn.Är en särskild blankett om just det, sedan är det ytterligare en blankett m efternamn. Och det var den som han skulle fylla i med mitt efternamn och då skulle hans nuvarande efternamn automatiskt bli mellan namnet hos han med..... Snurrigt eller hur...varför inte ta allt på samma gång... Hon sa att på detta vis kunde man kring gå reglerna om namn byte.... *ermm*
marinaandreas
Antal inlägg: 77
Loggade in: 11 maj 2009
Utloggad
Skrivet 20 maj 2008 08:14
Jag vet inte om jag förstod dig rätt, men om ni ska ha ditt efternamn som gemensamt och hans som ett mellannamn så borde det bara vara att fylla i en blankett från skatteverket. Där kryssar ni i att ni ska ha gemensamt efternamn och skriver "Grändborn" i den rutan. Sen anger ni vilka personnummer som ska ha ett mellannamn och det blir då "Pedersen"
Skriv ut blanketten så tror jag att det klarnar.

Ber om ursäkt om jag fattade dig fel =)
Lycka till!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!