BröllopsGuiden
26 maj 2008 22:13       1 svar    1465 klick

Förvirrad om vår vigsel

Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Vi ska gifta oss i Finland i augusti. I kyrkan där, och vi har varit på pastorsexpeditionen för att luska ut vilka papper jag som svenska behöver ha med. Nu ska vi åka dit i helgen och tänkte fixa alla papper på måndag, så jag undrar om någon har koll på vilka papper jag måste bilägga vår hindersprövning (som vi ska ansöka om i Finland om jag fattade rätt, vi har iaf en sådan blankett). Överallt står det bara om vigsel utomlands av typen, två svenskar gifter sig i svenska kyrkan i Thailand...

När jag var på pastorsexpeditionen (utan finske blivande mannen, tyckte jag mig förstå att det frågades efter dopbevis och något bevis för att jag är konfirmerad...kan det stämma? Inte vet jag vart sådana papper kan tänkas finnas...

hjälp någon?
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 27 maj 2008 12:47
Har du ringt till din hemförsamling i Uppsala och hört med dem vad som gäller? Det kan hända att de vet eller att de lätt kan få tag i info till dig. Folkbokföringen finns ju inte längre hos Svenska kyrkan utan hos lokala skatt men där finns väl inte noterat huruvida man är döpt, konfirmerad eller ej? Du kan också vända dig till din församling där du blev döpt och konfirmerad, de kanske kan skriva ut ett intyg. Om du slår upp tex Domförsamlingen el Uppsalastift så hittar du nog ett nummer till en finskspråkig präst som troligen vet. Det var alla tips jag kom på! Lycka till!

Det kanske är så att man fortfarande måste vara både döpt och konfirmerad för att få gifta sig i finskakyrkan el så är det olika i olika församlingar.

Det var så -68 för när mina föräldrar skulle gifta sig där så var min pappa inte konfirmerad. Så han gick och läste som 25-åring! Det är kärlek!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!