04 jun 2008 21:36
14 svar
2585 klick
Gifta sig i Phuket, Thailand?
Jessie2
Antal inlägg: 6
Loggade in: 18 maj 2009
Utloggad
Hej alla glada!
Jag och min blivande man planerar en tre veckors resa nästa år till Surin Beach, Phuket. Vi skulle vilja gifta oss på en mysig strand där i närheten. Är det någon som har någon erfarenhet av detta och/eller vet hur det fungerar?
Skrivet 04 jun 2008 23:37
om jag ska vara ärlig, så måste jag säga att phuket inte är någon höjdare. om man tänker på övriga thailand. har ni varit där förut? sattsa hellre på någon minde ort som inte har lika stort turist omfång.
Jag vill rapportera detta inlägg!
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 05 jun 2008 10:12
Jag håller med söderhavstösen..
Vi bodde vid den lugnaste stranden och tyckte att det mest är trångt och smutsigt.. Finns otroligt många bra lugna, fina och billigare alternativ!
Jessie2
Utloggad
Skrivet 05 jun 2008 21:16
Tack snälla ni för ärligheten, uppskattas verkligen! Vi var på Koh Chang för två år sedan. Den ön älskade vi men känner ändå att vi vill se någonting annat nu. Surin Beach har vi blivit rekommenderade av en resebyrå. Säljaren sa att det var lugnt, turkost vatten och inte så höga vågor (med tanke på vår tvåårige son) och smidig transfer. Vill vi shoppa kan vi åka smidigt till Patong någon kväll. Hmm, det är inte lätt... Finns det något annat alternativ tycker ni? Vi vill ju bara det bästa denna dag!!
Skrivet 06 jun 2008 00:52
hm, låt mig tänka... koh samet el railey är mkt vackert! vill ni absolut till thailand el kan ni även tänka er nån annan palts?
BG
Antal inlägg: 48
Loggade in: 19 okt 2010
Utloggad
Skrivet 09 jun 2008 09:15
Koh lanta har jag hört är en av de finaste öarna? är väl också populärt att gifta sig där..
Jessie2
Utloggad
Skrivet 09 jun 2008 11:40
Vi vill nog helst till Thailand då det fortfarande billigt att leva där. Eftersom vi kommer ha en liten pojke på två år med oss vill vi inte byta flyg i Bangkok utan kunna åka direkt till resmålet och det kan man ju med Phuket. Koh Lanta, Koh Samet och Railey kan man väl inte det eller?
BG
Antal inlägg: 48
Loggade in: 19 okt 2010
Utloggad
Skrivet 09 jun 2008 11:56
Jaha, ja det är ju förståligt..är lite osäker på det eftersom vi flög till bangkok bara och bokad resten av flygresorna på plats i thailand. Men tror att det går flyg till koh samui iallafall? har hört att det är helt okej där..med tanke på att vi var 2 backpackers som flög ner och att vi inte ens tyckte om phuket utan valde att åka efter en dag känns det som att det nog inte är bästa alternativet för er. Vi var i ju för sig bara på karon beach och kata beach och det skulle tydligen vara bland de bättre i phuket, enligt min kompis pappa som är pilot som har varit en hel del i thailand. Han jämförde phuket med "svennigt kanarieöarna". Men surin beach kan mycket väl vara bra..gäller kanske att hitta något mysigt hotell? Vi tyckte även att krabi påminde om phuket men att det nästan var lite bättre..även de har väl flygplats? men vet inte om det går direkt från sverige..nämnde även att ni var på koh chang förut och även där var vi, och det kan jag säga att vi tyckte 1000 ggr mer om än phuket, går inte riktigt att jämföra. Tråkigt om ni då skulle ha de förväntningarna på phuket också och att ni blir besvikna..men om jag var er och att ni kommer åka till phuket tror jag att ni ska satsa på att hitta något bra hotell! :) lycka till!
litenElin
Utloggad
Skrivet 09 jun 2008 16:18
Vi åkte också från Phuket efter första natten- trots att vi redan betalat för 2!
Ko Lanta som någon föreslog kan nog vara bra för barnfamiljer! Vi stannade inte mer än en natt där heller men det var pga av att det var alldeles för lugnt och alldeles för svenskt..
Men jag säger bara: KRABI.. Såg att BG föreslog det och det stället älskade vi! (Då har ni ju railey inom 8 min. båtfärd!!) Dit for vi i slutet av vår resa och hade tänkt oss att avsluta på Ko Lanta men valde att åka tillbaka istället.. Mycket mysigt! Stranden där är inte speciellt fin och badvänlig men tar man en båttur hittar man PÄRLOR!
Ao Nang- Kolla på det!!
Lycka till!!
litenElin
Utloggad
Skrivet 09 jun 2008 18:19
Alldeles för lugnt och för svenskt FÖR OSS skulle jag självklart tillägga.. Hade nog fullt upp i mitt huvud på att tänka på fortsättningen..*ler*
Skrivet 09 jun 2008 19:37
förstår om ni vill ha något lätt tillgängligt eftersom ni har barn. kan varmt rekommendera thailands egna flygbolag som t ex airasia. super billigt och helt oki komfort. vi åker allti med et när vi är i asien. som jag sagt tidigare så åk till railey, tror inte ni kommer bli besvikna. koh lanta är mkt barnvänligt - el de barnvänligaste:-9 - men mkt försvenskat tyvärr.
Hella
Antal inlägg: 49
Loggade in: 30 okt 2008
Utloggad
Skrivet 09 jun 2008 19:42
Jag skulle nog rösta för Khao Lak, jag var själv inne på att ha bröllop där. Har varit där två ggr och älskar stället! Där är det verkligen lugn och ro, kanske för mycket för hela vistelsen men ca 5 dagar är helt ok och avslappnande!
litenElin
Utloggad
Skrivet 09 jun 2008 20:21
Khao Lak tycker jag också är ett bra alternativ! Och en vecka eller två kan man nog fördriva tiden där om man kan tänka sig ut på någon dagstur.. Jättefint.. Nang Tong Bay hotell är ett JÄTTEFINT hotell där1 Det var alldeles nybygt i fjol höst, jättefräscha och stora rum! Och med både badkar och separat dusch.. Lyx! I alla fall så kostade detta under lågsäsongen 1000bath (ca200 Skr) och då jämförde vi m,ed bekanta som bodde i ett precis lika fint hotell med möjligtvis 1kvm större rum som kostade 5000bath.. STOR skillnad men ingen skillnad i service.. Tips bara, om ni bestämmer er för det!
Jessie2
Utloggad
Skrivet 13 jun 2008 23:12
Hej och tack för alla svar! Men nu har vi äntligen (efter mycket om och men) bestämt oss för norra Phuket, Surin beach eller Kamala. Har hört mycket positivt om de stränderna. Så länge hotellet är flott så klarar vi nog oss. Patong får vi väl åka till någon kväll, för shoppingens skull...
Frågan är ju bara hur vi ska gifta oss på Phuket, ingen som vet? Måste vi gifta oss borgerligt hemma först och sen ha ceremonin där?
Fru K
Antal inlägg: 24
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 22 jun 2008 16:25
Hej!
Jag och min sambo kommer också att gifta oss i Phuket. Det blir vår första resa dit och jag hoppas att det kommer bli bra. Jag har sett lite bilder på andra vigslar på bla Kamala beach och om det blir likvärdigt kommer jag vara mycket nöjd!
Det finns lite olika alternativ med vigsel beroende på hur man vill göra. Svenska kyrkan har ingen vigselrätt i Thailand utan kan bara ge kyrklig välsignelse. I det fallet måste man vigas hemma innan. Bokar man via dem måste eventuella kringarrangemang ordnas på egen hand. Jag frågade aldrig men de har säkert någon kontakt som de kan förmedla. Vill man går det även att ta hjälp av en bröllopskordinator. Även där måste man vigas innan eller efter. Vi har varit i kontakt med Maria på Paradise weddings som var supergullig. De har lite olika paket att välja på beroende på vilket typ av bröllop ni vill ha. Sen går det att vigas enligt Thailändsk lag. I de fallen behöver ni bara registrera ert äktenskap hos skattemyndigheten när ni kommer hem för att det ska bli giltigt. Om jag inte minns fel hjälper företag Travelinsight till med det.
Lycka till!