BröllopsGuiden
10 jun 2008 21:08       5 svar    7362 klick

Vad gör en toastmaster?

marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Alldeles nydligen fick jag äntligen någon som ställde upp på att vara toastmaster. Min systers man. Han undrar ju så klart vad det är han ska göra. Trodde det inte skulle vara så svårt, fixa talen under middagen eller nåt sånt. Så sökte jag lite på nätet för att få mera kött på benen och surfade en flera mammutar kändes det som!!! Av det jag läste verka det som om toastmastern skulle typ söka hela festen. Och en massa avancerade saker som verkligen inte behövs för oss då vi bara är 19 pers under middagen.

Så snälla hjälp mig! Vad ska en toastmaster göra? Eller vad gör era toasmastrar?
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 10 jun 2008 21:49
Det kan ni ju avgöra helt själva. Den traditionella rollen är väl som du säger, hålla koll på middagen, presentera tal och ev sånger osv. Övrigt är ju efter behov och önskemål.
Vi har ett värdpar som även kommer att vara toastmaster/madame. Dom kommer att ha lite större ansvarsområden, t ex dela ut vigselprogram i kyrkan, göra festprogrammen, ha kollen på hela dagen från vigsel till stängningsdags. Känns jätteskönt att lämna över kvällen i deras händer (fast vi planerar ju en del ihop med dom såklart).
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 10 jun 2008 22:40
Oj oj oj... känner att jag borde ha kollat upp detta INNAN jag frågade.
Men antar att jag kan själv bestämma vad personen i fråga ska göra. Valde han som toastmaster mest för att jag vet att han kommer säga saker under middagen och att välja honom som toastmaster var mitt sätt att försöka styra det som sägs ;)

Visst behöver jag någon som fixar och donar och har koll på allt på kvällen. Men jag tror inte att jag vill att ha ska ha den rollen. Och jag tror inte heller att han vill det....

Suck!
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 11 jun 2008 15:53
Det är helt okej att ha olika folk som värdar och toastmaster. Bara dom kan samarbeta lite...
Erican
Antal inlägg: 4
Loggade in: 14 jun 2011
Utloggad
Skrivet 02 apr 2011 12:58

Vår toastmadame ska vara som en "hjälp" för gästerna. Hon kommer att berätta vad som händer under kvällen och självklart presentera tal. Har gästerna några frågor så frågar de henne, t ex var de ska lägga presenten, om de hinner gå ut och ta luft innan efterrätten kommer osv.

Det är dock inte vår toastmadame som planerar allting innan eller bestämmer t ex var presenterna ska ligga. Detta planerar jag tillsammans med min syster som jag har "anlitat" som bröllopskoordinator.

Men det kanske är en helt annan sak för dig, med tanke på att vårt bröllop har 90 gäster, så vi kanske har större behov av en toastmadame som "finns där för gästerna".

/Erica

ylvis
Antal inlägg: 5
Loggade in: 16 jan 2014
Utloggad
Skrivet 14 jan 2014 10:31

Det går alldeles utmärkt att ha två toastmasters det hade vi (eller om man hellre vill toasmadame) som kan dela på rollen. Vi lämnade inte heller över allt ansvar på våra toasmasters men skönt att ha någon som håller koll under middagen.

Lycka till

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!