BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
10 jun 2008 22:44       5 svar    65884 klick

Byta efternamn - vad tänka på?

ministeken
Antal inlägg: 37
Loggade in: 08 aug 2010
Utloggad
HJälp - vad ska man tänka på då man byter efternamn? Måste man ha nytt körkort? Bankkort? Hur gör man? Så man inte missar något...
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 10 jun 2008 22:53
Så vitt jag har förstått det så kommer nya av allt det vanliga man använder som körkort och bankkort. Sen måste man fixa nytt pass själv.

Jag hoppas verkligen att det bara kommer som ett brev på posten för jag vet itne om jag orkar oroa mig för fler saker som kan gå snett ;)
ministeken
Antal inlägg: 37
Loggade in: 08 aug 2010
Utloggad
Skrivet 11 jun 2008 16:11
Jag vet inte om det låter så troligt att det kommer ett nytt körkort på posten utan att minsta ansträngning?? Ingen som har bytt efternamn och löst allt det här innan??
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 11 jun 2008 16:47
Veckan efter vår vigsel kom ett brev från vägverket där jag skulle signera med mitt nya namn och skicka in ett kort, så nytt körkort får man snabbt.
Men bankkort däremot har jag inte fått byta ännu. (Det är jag som är seg, inte banken)
Är aldrig ledig när banken är öppen och tänker aldrig på att ringa. :)
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 14 jun 2008 14:13
Om du byter efternamn så fyller du i blankett 7831 på skatteverkets hemsida www.skatteverket.se och skickar in den till inläsningscentralen (står på blanketten) När Skatteverket sedan fått in vigselbeviset så ändras ditt namn i alla register.

Många myndigheter och andra (typ banker)uppdaterar sina register utifrån folkbokföringen men frekvensen varierar, ibland är det kvartalsvis ibland månadsvis.

Privata företag skulle jag gissa att man bör informera själv. Bankkort får du inget nytt automatiskt, det måste du själv beställa. Körkortsfrågan fick du svar på ovan såg jag. Lycka till!
Linda&Jonnie
Antal inlägg: 18
Loggade in: 17 mar 2009
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 23:17
Hej!

Jag kan svara när det gäller hur du gör med ditt körkort. (Arbetar på Vägverket)
När prästen skickar in ert vigselbevis till skattemyndigheten så sker allt automatiskt hos Vägverket i normala fall.
Om allt är som det ska får du hem en grundhandling för att klistra på ett nytt foto med namntackning. Kostnaden är 120:- + Foto.
Om du inte får hem en grundhandling efter låt säga 1-2 veckor bör du ringa till oss. Då kan det exempel bero på att ditt körkort kanske står som Förlust, kan ligga långt tillbaka i tiden, man har glömt bort att säga till om att man har fått tillbaka KK. Det kan även bero på att man kanske redan har en förnyelse på sig i det gamla namnet.
Men det är lätt ordnat. Tänk på att man egentligen inte behöver vänta tills grundhandlingen kommer. Om man vet att namnändringen har skett så kan man gå till ett Vägverks kontor i sverige (där man skriver teoriprov och gör uppkörningar) och fota och skriva namnteckning där, då sker allt digitalt. Men tänk på att ta med ditt gamla legitimation, annars måste du vänta på grundhandlingen.

Lycka till!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!