BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
11 jun 2008 15:23       9 svar    3063 klick

Ska alla ha värdpar?

AnnaN80
Antal inlägg: 22
Loggade in: 01 aug 2008
Utloggad
Hur gör ni? Har ni lämnat över mycket av ansvaret och planeringen till värdpar eller gör ni det mesta själv?
Vi hade tänkt fråga ett par vänner till oss om de ville vara värdpar, men just den dagen så berättade de att de väntar barn lagom till vi ska gifta oss. Kändes lite dumt att fråga då...De kommer att ha nog med saker att tänka på då och de kanske inte ens kan komma på vårt bröllop. Nu har vi lite problem med att välja nytt värdpar. Ska ju vara någon man kan lita på och som man känner väl.
Vad tror ni, är det dumt att inte ha något värdpar? Vad har ni gett dem för uppgifter på era bröllop?
leez
Antal inlägg: 102
Loggade in: 11 nov 2008
Utloggad
Skrivet 11 jun 2008 16:57
Jag vet inte riktigt om det ar nagon skilnad.. Men vi har valt att ha "ushers", ska dela ut lite utgifter till dem under sjava kvallen... (typ betala dj, dela ut ros blads strutar o bara finnas dar)
Men jag forstar inte riktigt vad de ar som de ska ansvaras for... Vi ar ju alla vuxna manniskor (forutom barnen) Sa jag tror nog sjalv att de mesta ar sjalvforklarat, men jag kanke ar jatte naiv?
Som sagt, de blir ushers o en toastmaster for oss o det tror jag blir jatte bra!
Jag tror du kanner bast vad som funkar bast for dig.. Vi kanner att vi kommer att ha laget under kontroll med den hjalpen...
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 11 jun 2008 17:18
Jag har nog aldrig fattat vad ett värdpar är till för. :)
Traditionellt är det väl de som bjuder in till festen och kanske betalar det, typ brudens föräldrar?
Men nu är det väl så att de hjälper till med planeringen och ska helt enkelt se till att alla har kul på festen.
Vi hade inget värdpar. Vi planerade allt själva.
Hade en toastmaster som tog hand om festen, tillsammans med kockar och serveringspersonal, och vi bad min mamma och pappa att ta hand om presenterna och kuverten dagen efter när vi var på hotell.
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 12 jun 2008 09:21
Har inte heller fattat det här med värdpar.
Vi har ett par kompisar som ska vara toastmaster och madam.

Jag, min tärna och madam delar rum dagen före vigseln och killarna sover tillsammans, sen hjälper dom mig med allt som behövs under dagen.
Men planeringen har jag gjort själv.
AnnaN80
Antal inlägg: 22
Loggade in: 01 aug 2008
Utloggad
Skrivet 12 jun 2008 09:46
Ja, det kanske är lite överreklamerat... Vi har ju hittills planerat och fixat allt själva..och på nåt sätt så vill jag ändå ha det så..då blir det ju som vi vill ha det..Men det skulle vara skönt att ha någon som ser till att det flyter på på festen så att man själv bara kan slappna av och njuta av kvällen. Man behöver väl tex nån som stannar kvar tills alla gäster gått...Vi har nämligen tänkt att ge oss av innan festen tar slut.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 12 jun 2008 10:30
Jag har liknande problem. Fixade en toastmaster och sen läst mig till att jag "skulle" göra sånt som jag trodde ett värdpar "ska" göra.
Ville verkligen inte att han ska göra det. Ville bara att han skulle sköta snacket under middagen.
Så jag satt igår och ojade mig med mamma och kom fram till att man inte behöver någon som ska ta hand om allt utan bara se till så att alla får nåt att göra. Tror verkligen att ens familj ställer upp på det mesta den kväll.

Ska oxå försöka ragga upp någon av dem att stanna till sist och se till så alla går därifrån och plocka ihop lite.

Porblemet med allt detta är att komma på ALLA uppgifter som man behöver delegera ut...
hannilanni
Antal inlägg: 4
Loggade in: 14 jan 2009
Utloggad
Skrivet 12 jun 2008 11:42
Vi har fyra värdar och det känns underbart! Vi har planerat nästan allt själva men de kommer att finnas där under bröllopsdagen och styra upp allt med tal och spex. De kommer dessutom ha kontakt med serveringspersonal och husmor. De kommer också att hålla i tidsschemat lite. Ganska bra med tanke på att bandet börjar spela en viss tid osv. Kan lätt bli långt och segdraget annars tror jag med alla tal om det inte finns lite struktur. Men det är våran personliga åsikt.
Jag rekommenderar värdar varmt! Skulle aldrig vilja vara utan dom.
Ninni_P3
Antal inlägg: 43
Loggade in: 02 okt 2009
Utloggad
Skrivet 12 jun 2008 11:48
Vi är värdparet igentligen eftersom de är vi som står för det mesta...men vi har ett till värdpar, mina föräldrar. Dom tar i mot inbjudningarna och skriver upp va folk är allergiska mot och berättar för våra gäster va vi önskar oss....och självklart kommer dom att se till att hjälpa våran toastemadame på den stora dagen..
Fia & Stefan
Antal inlägg: 69
Loggade in: 24 sep 2008
Utloggad
Skrivet 12 jun 2008 13:58
Jag måste säga att för vår del var det en självklarhet att ha värdpar... jag skulle inte klara mig utan dom. Dom har varit med och planerat nästan allt. Jag har ju mer tid såklart men vi träffas och går igenom allt möjligt och dom har ju huvudansvaret under den stora dagen. I kyrkan delar dom ut vigselprogram och sköter allt efter vigsel med ris eller såpbubblor vet inte riktigt vad som händer verkar vara lite hemligt. Sedan på festen så håller dom i allt, dom är också toastmaster och toastmadam eller vad man nu ska kalla henne...
Dom ser till att maten kommer ut i rätt tid, har all kontakt med kocken och servitörerna/servitriserna ser till att trubaduren spelar på rätt tid och håller i allsången och alla talen och allt där emellan. Under bröllopsdagen känns det som om vi bara sitter där och har en trevlig kväll medans dom har hundra saker att ha koll på... nej men nästan, festprogramet gör dom med lite hjälp från mig men dom vill helt göra det så för att det ska finnas överraskningar för oss. Dom bestämmer middagen med kocken, vi har bara önskat att det ska vara någon typ av kött till varmrätt då vi båda älskar kött.
Sen tror jag att detta är väldigt individuellt hur man gör men alla bröllop jag varit på har det alltid varit så att brudparet har bara koncentrerat sig på att ha trevligt och njuta av dagen och värdpar/toastmastern har tagit hand om allt annat... och brudtärna och brudföljet....

Sen förstår jag det där med att värdparet ni ville ha ska ha barn, hur tätt inpå bröllopet kommer barnet? Det kan ju vara så att dom visst vill hjälpa till, har dom en liten bebis så kanske den sover igenom hela festen och dom är ju två personer som kan dela på ansvar och bebis, kanske kan ni ha två värdpar som hjälps åt då kan dom klara det med bebis och allt...
Det där med att få barn påverkar ju människor så olika. Vissa hade säkert tyckt att det är alldeles för mycket att klara med en bebis och ett bröllop medans vissa löser det hur bra som helst. Sen beror det ju på hurdan bebis man får... kanske inte så kul om barnet visar sig ha kolik....
Lycka till med vad ni nu väljer att göra....
Lovefly
Antal inlägg: 11
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 21:51
Vi har våra goda vänner (1 par) som värdpar, vi har hjälpts åt med all planering och de har ansvar för lite underhållning under festen.
Vi kommer inte att ha brudtärna, våra döttrar ska bära ringen och min syrra ska hjälpa mig under dagen. Bestman blir det inte heller, det blir bara vi och barnen vid altaret.
Jag tycker det är skönt att ha ett uttalat värdpar, de är liksom till för att hjälpa till, våra nära har inte direkt stått på kö för att erbjuda sin hjälp, tyvärr.
Det enda jag helt lämnat över till värdparet var hjärtat som skall hänga ovanför oss i lokalen och tillverkningen av sångblad, det andra gör vi antingen själva eller i samarbete med dom.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!