BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
25 jun 2008 23:41       8 svar    2381 klick

Solo under vigseln?

gerberan
Antal inlägg: 25
Loggade in: 08 jan 2013
Utloggad
Ja, jag är rätt ny på det här så jag bubblar av frågor, ni får ursäkta :)

Men hur många solo sånger brukar man ha under vigseln?

Har aldrig varit på kyrklig vigsel själv så jag har ingen aning
Fia & Stefan
Antal inlägg: 69
Loggade in: 24 sep 2008
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 09:25
DOm bröllop jag har varit på har haft en eller två solo sånger det har varierat lite... men det ligger väl någonstans där.. själv har vi valt att ha två och sjunga lite mindra psalmer, tycker det är trevligare att lyssna på någon som kan sjunga ;)
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 10:30
Har inte kollat med prästen än men jag hoppas att vi inte behöver ha några psalmer.. Anledningen till det är att jag inte tycker de är så fina och att de inte passar på oss riktigt.. Så jag hoppas att vi kommer att kunna ha en hel hög med solosånger.. Vårt tema på bröllopet är musik ;)

Så vi har frågat 3 tjejer om de vill sjunga och då blir det minst en sång var.. Sen är min far med i en manskör och jag hoppas papsen kan välja en låt (kanske kan han ta en psalm för pappa har sänkt medelåldern med 10-20 år:) som de sjunger, vilket iså fall kommer bli en överraskning till min M2B!
Lycka till
enejdmo
Antal inlägg: 18
Loggade in: 27 nov 2008
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 11:17
Angående antal psalmer o sånger:
Vår präst, väldigt trevlig men kanske lite konservativ, förklarade för oss att en kyrklig vigsel ska innehålla vissa saker. Bland annat så ska det vara en psalm i början och en i slutet av vigseln. Sen är det valfritt att ha en psalm i mitten (fast kyrkan vill ju gärna det).

Vi hade bara tänkt att ha en psalm och sedan romantiska sånger som allsång. Men vi fick tänka om. Prästen godkände iaf de psalmer som några andra här har pratat om; "den blomstetid" och "i denna ljuva sommartid" fast med bröllopstext, även om de inte finns med i psalmboken. Hon godkände dem eftersom de hade ett kristet budskap.

Det hela slutat iofs i att vi har gått från 1 psalm till 3 (väljer 411 oxå) och sedan har vi 2 solosånger ("utan dina andetag" & "för kärlekens skull") och ytterligare en allsång ("varje gång jag ser dig")

Vi har ganska många psalmer och sånger. en vigsel jag var på hade 2 psalmer o 2 solon. De hade dessutom fått lägga psalm bara i början och i mitten (vilket vår präst inte godkänner).

Vi har tyckt att det har gått välsigt fort i kyrkan på de bröllop vi varit på. Vi ville ha lite längre och mer sång o musik, mer fart!
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 20:18
Pratade nyss med den kantor som ska spela för oss (mycket rutinerad dam som jobbat i Svenska Kyrkan de senaste 30 åren), och enligt henne så är Svenska Kyrkans vigselritual som följer:

Ingångsmusik
Solosång
Psalm
Vigselakt
Solosång eller psalm
Bön
Psalm
Solosång
Utgångsmusik

Av praktiska skäl kan man byta plats på solon och psalmer i början och slutet av vigseln (exempelvis om kantorn ska spela både på läktarorgel och kuta fram till koret för att spela piano). Sången/psalmen i mitten kan dessutom tas bort.
Vi har i alla fall beslutat oss för följande:
Bröllopsmarsch ur "En midsommarnattsdröm" av Mendelsohn
Psalm "På bröllopsdagen" ("Den blomstertid" med bröllopstext)
Solosång "Ett liv för mig"
Solosång "Du är allt"
Solosång "Av längtan"
Psalm "Oändlig nåd" ("Amazing grace" på svenska)
Gotländsk brudmarsch
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 27 jun 2008 20:51
Vår solist ska sjunga en sång direkt efter vigselakten då vi sagt ja till varann. "Från den här stunden" av Maria L Hallengren
Sen har vi en psalm vid ingång som alla får sjunga med i samt en innan utmarschen.

Vi pratade om att ha en manskör fösrt å då skulle de sjunga 3 st småvisor var det sagt.

Så olika bud finnes. :)
Annisen82
Antal inlägg: 94
Loggade in: 02 jul 2009
Utloggad
Skrivet 27 jun 2008 22:49
Vi ska inte ha någon solist som sjunger, visste inte att det var så vanligt... Men vi ska ha 1-2 psalmer och 1-2 andra låtar. De låtarna blir nog på cd då de är så fina inspelade, blir inte samma sak med bara piano el dyl. Känns hur bra som helst tycker vi!
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 27 jun 2008 22:56
Vi kommer ha en finsk och en svensk psalm och en solosång på engelska (som en vän sjunger efter vi sagt ja/tahdon till varandra.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!