BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
26 jun 2008 09:55       4 svar    5581 klick

Namnbyte

*ann*
Antal inlägg: 103
Loggade in: 19 apr 2009
Utloggad
Hej!
När anmäler man namnbyte och hur lång tid brukar det ta?
Vi gifter oss i slutet av juli och ska åka utomlands första helgen i september. Måste väl boka resan i nya namnet och fixa nytt pass men vet ni hur lång tid det tar att få klartecken om namnbyte? Och som sagt när anmäler man om bytet?

Hoppas på svar!
Blåbrud
Antal inlägg: 159
Loggade in: 26 okt 2008
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 10:00
Vi anmälde namnbytet samtidigt som vi skickade in hindersprövningen. När hindersprövningen kom tillbaka efter ca 14 dagar stod det i de papperen att namnbytet var anmält och skulle gälla från vigseldan. Så det är bara att skicka in. Glöm inte att byta pass! det kan ju ta lite tid...
citronfjärilen
Antal inlägg: 126
Loggade in: 22 sep 2008
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 21:27
Hejsan vet ni om man måste byta legitimation själv eller om det kommer hem papper efter vigseln? Något mer man bör tänka på ?
EmilyJ
Antal inlägg: 13
Loggade in: 28 aug 2009
Utloggad
Skrivet 02 aug 2009 18:24
Hej!
När vi ringde och frågade om det där med pass (vi tänkte åka två dagar efter bröllopet) så fick vi reda på att FÖRR kunde man förbeställa ett nytt pass med det nya namnet. Det kan man tydligen inte göra längre. Vi fick reda på att det är vigselförrättaren som skickar in namnpapperna och att det vanligaste nu var att man bad honom/henne att vänta en vecka eller så innan han skickade papperna. på så sätt är ert gamla pass fortfarande giltigt när ni reser!
Clara2009
Antal inlägg: 48
Loggade in: 20 feb 2010
Utloggad
Skrivet 06 aug 2009 20:49
Hej,

Som ngn skrev innan så gör man namnbytet samtidigt med hindersprövningen. Legg måste man byta själv, samma gäller kreditkort. Däremot tror jag att körkortet kommer automatiskt.... men jag har inget körkort så jag är inte hundra. Det tog ca 3-4 veckor innan mitt namn var ändrat, men bara några dagar när min kompis gifte sig. Man är själv skyldig att byta passet man reser med. Om man åker till USA är det strikt. Vi åkte en minisemester till Ryssland och jag hade mitt gamla pass. Det var inga problem. Flygbolagen säger att det viktigaste är att det är samma namn på passet som på biljetten. Hoppas detta har svarat lite på era frågor.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!