BröllopsGuiden
26 jun 2008 13:01       13 svar    2621 klick

Naglar

JennyochJanne
Antal inlägg: 104
Loggade in: 05 okt 2010
Utloggad
Hej. Jag har läst en del om att folk har funderingar runt manikyrer och konstnaglar till bröllopet. Jag är nagelteknolog så om det är nån som har några frågor så är det bara att skriva.
sussiq
Antal inlägg: 26
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 13:35
ja underbart! jag har väldigt sköra naglar som dela på sig lätt (jag är tyvärr bitare oxå) och jag är väldigt torr runt om naglarna handkräm verkar inte hjälper kan du rekommendera nåt produkt och hur använder man den? ska försöka växa fina naglar till bröllopet 2:a augusti så jag slipper konstgjorda tack!!
JennyochJanne
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 14:42
Det du kan göra är att gå till apoteket och köpa mandelolja (den finns oftast inte framme så du får fråga efter den). Den är ganska billig. Det finns självklart dyrare produkter men jag tycker den här är bäst. Själv blandar jag i lite lavendelolja så det luktar gott.
Man droppar en droppe på varje nagelband och masserar in oljan från yttersta leden till tippen på nageln. Helst ska man göra det 2 gånger/dag. Det går INTE med vilken olja som helst. Använd mandel eller sesamolja. Olivolja tex har för stora molekyler för att tränga ner i nageln.

Om du använder nagellacksremover så ska den vara fri från olja och acceton. Acceton torkar ut naglarna. Olja i remover skadar nageln, men använd gärna mandelolja när du är klar med removern.

Det bästa är att alltid ha naglarna lackade (det behöver inte vara färg). Ett underlack och ett överlack räcker. (separata lack har bättre hållbarhet än allt-i-ett-lack) Det fungerar som förstärkning. OPI har bra lacker (finns på vissa Kick's) men kostar lite mer. Ett billigt bra alternativ är Depend. Fortsätt olja naglarna varje dag, fast du har lack.

Håll naglarna borta från kemikalier (använd handskar) Tänk på att vanligt diskmedel inte är bra för naglarna.

Klipp inte naglarna!!! Fila dom med en sandpappersfil. "Såga" inte med filen utan fila bara åt ett håll. Antingen från ena sidan till den andra eller från kanten till mitten. Avsluta filningen med en väldigt fin fil för att försegla kanten. Det finns kristallfilar till detta. En kristallfil håller resten av livet så det kan vara värt att köpa en.

Olja är en naturlig produkt som inte kan skada nageln. Det finns jättemånga "nagelstärkare" på marknaden men de innehåller kemikalier som kan göra mer skada än nytta.

Man kan inte förvänta sig mirakel men detta borde hjälpa.
Känner du att det inte räcker så kan man gå på salong och göra en förstärkning. Då lägger de material (akryl, gele eller silke) på den egna nageln utan att förlänga med en tipp.

Lycka till och hör gärna av dig om du undrar nåt mer.
sussiq
Antal inlägg: 26
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 14:55
tack ska till apoteket och köpa olja på en gång sen lacka jag de ikväll!hoppas det bli bättre :)
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 17 jul 2008 22:07
Hej vår Nagelguru!!!
Hur gör man för att använda en 3-stegsfil? Har köpt en med fyra olika lägen, den ena är ju grov, sen är det 3 steg. Hur använder man den.....
JennyochJanne
Utloggad
Skrivet 18 jul 2008 09:55
Hej.
Hoppa över det grövsta steget på 4 stegs poleraren.

Ta den nästa grövsta sidan (på 3-stegs polerare är det grövsta)
Dra filen över nageln i nagelns riktning. Max 3-4 drag per nagel. Detta steg kan försvaga nageln om man använder det för mycket så max 1 gång i månaden.

Steg 2 kan man polera åt vilket håll man vill men inte för mycket. Max 2 gånger i månaden.

Steg 3 kan du köra hur mycket du vill och gärna lite mandelolja på nageln först som man masserar in med poleraren. Den kan du använda nästan varje dag om du vill.
citronfjärilen
Antal inlägg: 126
Loggade in: 22 sep 2008
Utloggad
Skrivet 18 jul 2008 22:57
snälla vad ska jag göra för att mina naglar ska bli starka och ej skiva si inför bröllopet ? Snälla hjälp mig !
JennyochJanne
Utloggad
Skrivet 19 jul 2008 02:16
Hej.
Tips och råd finns längre upp på den här sidan. Är det ett väldigt stort problem med att de delar sig så kan man gå och göra en nagelförstärkning på salong. Det innebär att man lägger på antingen akryl, gelé eller silke. Om naglarna är korta så kan man förlänga dem lite (eller mycket) med en tip.
Hör av dig om det är nåt mer du undrar.
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 19 jul 2008 11:33
"elinet" har i sitt fotoalbum en bild på sin hand.. Med OTROLIGT snygga naglar.. Precis så jag skulle vilja ha mina, rätt längd och allting.. Men hur är dom gjorda? Är det bara vanlig fransk manikyr gjord av nån otroligt duktig människa? Eller vad?

Du är helt underbar som hjälper oss alla nagel newbies...!!
JennyochJanne
Utloggad
Skrivet 19 jul 2008 18:30
Hej.
Vad jag kan se från bilden så har hon fått naglarna gjorda på salong. (inte alltid så lätt att se på bild.) Antagligen gelé el akryl med permanet fansk. De ser väldigt tunna och fina. Akryl har en tendens att bli ganska tjocka och klumpiga men det finns några få nagelteknologer som får det bra. För ett naturligt utseende så är silke bäst men det är inte många som gör det med permanent fransk, utan målar franskt istället. Kan du hitta nån som gör silke med vita tippar så är det bäst om man bara ska ha naglar till ett speciellt tillfälle då det inte går att göra fyllning på dom efter 4 veckor utan att byta ut tipparna.
mamma_85
Antal inlägg: 44
Loggade in: 22 jan 2012
Utloggad
Skrivet 21 mar 2011 17:52

Det kunde lika gärna varit jag som skrev första inlägget här, har precis likadana naglar. Vilka bra tips! Jag har också undrat vad/hur jag ska göra.

Jag har ju även två små söner så långa naglar är inte alltid så lätt att få behålla utan de bryts när jag lyfter babyskyddet eller vagnen i/ur bilen. Hoppas dessa tips kan göra dem lite starkare =)

Midsommar2012
Antal inlägg: 2
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 09 aug 2011 20:43

Jobbar också med naglar och skulle snarare rekommendera en olja som faktiskt är gjord för naglar, som är berikad med olika vitaminer m.m.

För att få riktigt fina naglar så är en rekomendation att gå till någon som jobbar med det professionellt, om så bara för en manikyr. Vet av erfarenhet att man kan få även naturliga naglar att se helt annorlunda ut än vad man kan få hemma. ;)

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!