BröllopsGuiden
26 jun 2008 18:57       16 svar    6317 klick

Hur ska ni dekorera?

AnnaN80
Antal inlägg: 22
Loggade in: 01 aug 2008
Utloggad
Vill gärna få lite tips på hur ni har tänkt dekorera borden till middagen?

Med vad och vilka färger... Vi har valt färgtema cremevitt och guld, kanske någon detalj i en annan färg också. Har också tänkt ha hjärtan med som en del i temat.

Lägg gärna ut bilder om ni har...
disan83
Antal inlägg: 27
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 20:08
Vi har köpt vanliga underlakan på IKEA som dukar. Vårat färgtema är lila så vi har köpt rosenblad i olika lila nyanser att strö i mitten längs borden. Sen har vi glasljusstakar med lila ljus och kandelabrar på honnörsbordet. Lila servetter med våra namn och datumet tryckt. Vi har vita vaser som vi ska ha vilda blommor i, sen ska vi ha massor med ballonger! På sidan av borden har vi girlanger och rosetter av sidenband. På buffèbordet ska vi ha murgröna som ringlar sig runt faten och skålarna.

Så har jag tänkt att ha det...
Fia & Stefan
Antal inlägg: 69
Loggade in: 24 sep 2008
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 21:38
Vårt färgtema är creme eller vanilj kalla den vad man vill och guld. Vi tillsätter lite rött för att få lite färg. Hjärtan är med i vårt tema och finns på framsidan av inbjudningskort, vigselprogram, festprogram, placeringskort och tackkort. Verkar som att vi tänker lite i samma banor... ;-)
I dukningen kommer borden ha vita dukar och vita linne servetter. Det kommer att finnas låga glasskålar/glascylindrar från ikea med stenar i botten och två vita block ljus i olika höjder kommer att stå i skålen, det kommer att vara lite vatten i skålen och där kommer röda rosor och vita gerberor eller vita orkideér att flyta runt (jag har inte bestämt mig för vilken blomma av dom två som jag ska ha i min bukett ännu). Jag har också köpt till glasfat som vi kommer att ha några värmeljus på mellan dessa större skålar... (från ikea) på borden kommer också små plasthjärtan i rött med flat undersida att ligga. Ser ut som glashjärtan tills man rör dom...
Runt pelarna i lokalen kommer jag att använda filtduk och girlanger (fejk) i murgröna och från taket kommer det att hänga fyra filtdukar som vi kommer att fästa i en fin båge....
Har valt murgröna i fejk då min mormor och mamma säger att murgröna (äkta) för olycka och otur med sig så jag vågar inte använda det... min mormor har som en liten extra känsla för sånt.... ojoj det var det första jag plockade bort.
JennyochJanne
Antal inlägg: 104
Loggade in: 05 okt 2010
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 22:31
Vårt färgtema är svart spets och vinrött. Vi kommer att ha en klassisk dukning med vitt linne. På varje bord (runda bord) kommer det att finnas i en vinröd bukett. Jag kommer att frostlacka vaser och sen klä de i svart spets och knyta ett vinrött band runt. Jag sa även göra ljushållare som är frostade med spets och på bandet kommer jag skriva namnen så det blir som placeringskort + att alla får ett minne från vårt bröllop.
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 22:39
Vi kör tema i Limegrönt, guld och creme, har provdukningsbilder i mitt galleri.
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 26 jun 2008 22:41
Vi kommer att ha grönt, vitt och guld.. Och i min blogg har jag beskrivit min tanke på dukning..

Men även jag behäver hjälp- känns det mesigt och färglöst?
Och hur dukar man egentligen ett runt bord??
Vinterbröllop08
Antal inlägg: 109
Loggade in: 14 nov 2008
Utloggad
Skrivet 27 jun 2008 11:03
Vi har tänkt ha ett riktigt vinterbröllop med vitt och silver som färgtema. Vi ska ha vita blommor(rosor), vit duk, vita servetter, kristaller, snö, silver grenar, massa ljus mm mm.
marinaandreas
Antal inlägg: 77
Loggade in: 11 maj 2009
Utloggad
Skrivet 27 jun 2008 13:53
Vi har vita dukar, en brun smal löpare mitt på och värmeljusstakare från IKEA (4 för 9 kr) som varannan fylls med rosa stenar och glaspärlor och ett ljus, och varannan med en brun oasis och en rosa blomma. Vårt tema är alltså vitt, brunt och rosa =) Vi har provdukat och jag tycker att det blev stilrent och snyggt.
Anna J
Antal inlägg: 21
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 10:38
Hmm mycket creme och guld, kul det verkar vara sommarens färgkombinationen- vilket vi också har :)

Vi har festprogram ´som är cremevita i botten med lite guldmönster i. På festprogrammet har vi tänkt att skriva typ: Välkommen+ namnet på personen för att inte behöva göra placeringskort. På framsidan ska även de hjärtan som vi hade på inbjudan vara med, det är hjärtan i guld. Detta ska bindas ihop med ett nougatfärgat band. Sedan har vi köpt vaser på Ikea som är smala upptill och i dem ska det stå ljusrosa gerbera och texasgräs. (vaserna finns i två storlekar tror jag och i olika färger, det är små blommor i själva glaset och de kostar 5 kr /st). Istället för vanliga värmeljus har jag köpt jätteljusrosa blockljus som då ska ställas varannan vas - varannan ljus. Tänkte kanske sätt samma nougatfärgade band runt ljuset också, vi får se hur det blir. Och det ska sedan läggas murgröna rakt över i mitten på borden där detta står. Resten av dukningen är vit.
AnnaN80
Antal inlägg: 22
Loggade in: 01 aug 2008
Utloggad
Skrivet 29 jun 2008 19:27
Tack för alla fina tips! Roligt att det är fler som har valt samma färger :) Bra idé att skriva namn direkt på festprogrammet så slipper man ju fixa med placeringskort...det sparar ju några kronor iaf.

Lycka till med era dekorationer!
Thereze R.
Antal inlägg: 10
Loggade in: 23 jul 2008
Utloggad
Skrivet 01 jul 2008 14:42
Våra färger är vinrött, silver och vitt. dekorerar borden med vita dukar, silverkandelabrar, vinrödarosenblad, som vi ska lägga små silverhjärtan på. placeringskorten går i samma tema som våra inbjudningar, med vår egen logga i bakrunden på ett vitt kort med vinröd text. servetterna är vinröda, med vårat namn och datum på i silvertext. att vi också la på silver till våra färger beror på att jag hittade ett par så attans snygga silver skor som jag ska gifta mig i!! :P
semiramis
Antal inlägg: 68
Loggade in: 23 jan 2009
Utloggad
Skrivet 02 sep 2008 17:33
Vílken tid skall du gifta dig? Har gjort deko på flera bröllop, även mitt eget som var grönt och vitt och på våren. Det blev massor med olikformade glasvasor med lite sten i botten och äppelblom, liljekonvalj och björk med glashjärtan i. Gjorde även hjärtan av mossa med guldtråd och cremevita pärlor till ett bröllop och matchande servettringar av aluminiumtråd och cremevita pärlor. På det brölloppet gjorde vi bara en stor blomsterarrangemang per bordslängd med teljus och mosshjärtan på de bord som arragemanget inte täckte. Det bästa är att använda sig av årstidens blommor så man slipper onödiga kostnader. Mina blommor plockade jag i naturen, liljor får du oftast i 10 pach i februari-mars, rosor finns också i 10-pack osv.
Nyårsbrud
Antal inlägg: 18
Loggade in: 03 dec 2009
Utloggad
Skrivet 02 aug 2009 15:46
Vi ska ha vita dukar, och strö massor med tyghjärtan i rött och rosa längs bordet. Värmeljushållare med ett "band" med hjärtan runt och gröna mossbollar med glitterband runt. Vi ska ha programbladet med namn på och ett rött band som rygg.. och röd och rosa ballonger i taket :) Vi ska fullkomligen vältra oss i romantik ;)
MinManDinFru
Antal inlägg: 20
Loggade in: 30 apr 2011
Utloggad
Skrivet 16 feb 2011 07:18

Ang placeringskort så kommer vi att ha ett foto på varje gäst och lägga det vid respektive plats. Korten komemr att klistras upp på ett fint papper samt piffas till.

Färgerna på vårt bröllop kommer att vara limegrönt/vittt med inslag av cerise.

www.minmandinfru.blogspot.com

happybride
Antal inlägg: 6
Loggade in: 21 jun 2011
Utloggad
Skrivet 19 mar 2011 09:16

Kolla dininbjudan.se de har fina fjärilar i olika färger som skulle passa till vilket tema somheslt!

En kompis har beställt fina papper rosor som hon kommer att knyta med satin band runt servetterna! Hon köpte dukar från Ikea också!

lycka till!Laughing

bettybo65
Antal inlägg: 18
Loggade in: 20 nov 2012
Utloggad
Skrivet 21 mar 2011 16:40

Jag har använt Excel med Monotype Corsiva storlek 28 gjorde stora rutor 44 på längden och 140 höjden med en extra ruta på 30 under den stora för att få upp texten,kantlinje runt om för att veta var man ska klippa.sen är det bara att vika på mitten Smile

Canella
Antal inlägg: 2
Loggade in: 04 mar 2012
Utloggad
Skrivet 14 apr 2012 19:23

Vår tanke var ett tema med Shabby chic, så mycket vitt helt enkelt och med blommor i vitt, rosa och gröna växter som slingrar sig typ murgröna. Gammaldags stil på blommor. Har köpt lakan från ikea att använda som dukar och sedan har jag köpt sam syr kompletterande stolsöverdrag med rosetter i sidan. På borden som kommer att bli fyrkantiga med 10 personer vid varje bord kommer vi att ha säckväv som en slags löpare som inte läggs så perfekt på bordet. Vi har många detaljer som fågerburar, gamla ljusstakar köpta på loppis och dekorationerna med blommor på borden kommer att stå i större plåtlådor. Vi har köpt odlingsväv ca 100 meter till dekoration på väggar mm. På toaletterna kommer vi att ha ensamma gammeldags rosor i enkla vaser med doftljus. I blomdekorationerna kommer det att vara lite spets. Servetterna kommer att rullas och snöras ihop med spets. Det kommer att finnas vita fjädrar, både stora och små då jag har fjädrar i brudbuketten också. Blommorna kommer att bestå av ljusrosa och gammelrosa rosor, ranunkler samt pioner...Kandelabrar och olika typer av lyktor och ljusstakar. Vi kommer även att tillverka en rolig skylt/vägvisare i trä som vi målar vit och skriver text typ Toa (pil till vänter), Mat, Alkohol osv...Vi kommer att ha vita organsapåsar på varje plats med någon chokladbit i... Ett tips till den som är intresserad av samam tema, kolla på google bilder och shabby chic wedding!

Bild på min brudbukett...fast jag skall ha spets istället för beige band...går som sagt i stil med dekorationen i lokalen...

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!