BröllopsGuiden
28 jun 2008 00:17       7 svar    2452 klick

Libresse och bröllop!!!???

-christina-
Antal inlägg: 7
Loggade in: 14 aug 2008
Utloggad
Nääää... efter att ha fått bebis för ett år sedan har nu den underbara veckan valt att infinna sig (såklart ) till just bröllopshelgen. Kan man lura naturen lite???!!!
Jag kommer ju va en bridezilla ändå.. Måste man dessutom ha svullen mage..pampers & en iofs oförglömlig, men något trist bröllopsnatt..
????? *hubba*
excalibu
Antal inlägg: 83
Loggade in: 24 sep 2009
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 01:42
Hej Förstår dig låter mindre kul....
det finns en tablett som man kan ta för att skjuta upp/försena mensen på.
Vet inte vad den heter .. men apoteket bör veta....
annars kommer det nog en snäll tjej här inne sm vet vad den heter och talar om det...
lycka till
Anna J
Antal inlägg: 21
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 10:27
Kan det vara minipiller de heter?!De borde gå att få tag på receptfritt på apoteket men tänk på att köpa i tid för det kan ju vara så att du måste äta ett tag innan.
malmtobe
Antal inlägg: 17
Loggade in: 01 nov 2008
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 15:13
P-piller, mini-piller etc är inte receptfria. Kontakta din distriktsläkare eller gynekolog för att få sådana utskrivna. Sedan finns det ett annat piller som till skillnad från p-piller inte hindrar ägglossningen utan endast flyttar mensen. Har för mig att den sorten heter Primolut.. Kom dock ihåg att börja i god tid eftersom p-piller brukar kunna ge mellanblödningar första månaden.

Lycka till!
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 21:30
Jag har räknat ut att det förmodligen händer för mig också och jag ringde till vårdcentralen för att kolla läget lite. Läkaren skulle skriva ut recept till mig så det skulle finnas att hämta ut i slutet av nästa vecka. Jag har ingen aning om vad de heter och hur de fungerar ännu, men jag kan ju försöka höra av mig igen om detta. Men jag tror att det är sådan som försenar den.
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 03 jul 2008 20:51
Har hämtat ut mitt recept och det är primolut tabletterna heter. Här kan du läsa bipacksedeln som är med tabletterna:
http://www.apoteket.se/rd/d/3172/ProductSKU/53432/tab/tillverkarinfo/showBuy/false/rightColumn/4039/action/showProdInfo

Jag lurar på om jag skall förskjuta min mens nu som är på gång eller om jag skall förskjuta den som kommer till bröllopet.
undra om jag kan förskjuta den som kommer nu och att då hela cykeln blir ändrad då borde jag ju få den andra mensen senare....!? Eller?
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 03 jul 2008 21:42
Jag måste oxå skjuta upp mig mens. Ringa kvinnohälsan idag. Snackade med en tant i ca 5min sen fick jag ett recpet på ett piller som jag tror är samma som Duffys. Såå skönt att man slapp en gyn undersökning! Jag antar att jag inte är ensam med att HATA sånna *huh*
Ska hämta ut dem nästa vecka då jag totalt glömde bort att hämta ut dem idag. Att mensen nästan alltid ska infinna sig på dåligt valda tillfällen!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 03 jul 2008 21:44
Vill bara tilägga att om man kan så bör man nog försöka skjuta upp mensen 1 månad innan bröllopet... speciellt med tanke på alla biverkningar som kan uppträda *huh*

EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Liksom alla läkemedel kan Primolut-Nor ge biverkningar.
Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 patient av 100) är oväntade blödningar, menstruationssmärtor samt viktökning.
Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos färre än 1 patient av 100 men hos fler än 1 patient av 1000) är huvudvärk, illamående, påverkan på leverfunktionen, bröstspänningar, nedstämdhet, minskad sexuell lust samt acne och fet hy.
Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 patient av 1000) är svullnad på grund av vätskeansamling.
Hormonella substanser av den typ som finns i Primolut-Nor kan i sällsynta fall ge godartade och i ännu sällsyntare fall elakartade levertumörer, vilket i enstaka fall har lett till blödningar i bukhålan.
Läkare ska därför kontaktas om det uppträder ovanliga och ihållande smärtor i övre delen av buken.
Om du observerar en eller flera biverkningar som inte nämns i denna bipacksedel tala om det för din läkare eller farmaceut.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!