BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
28 jun 2008 21:44       9 svar    2284 klick

Panik snart

Lovefly
Antal inlägg: 11
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Hej alla!
Jag har varit här inne och läst nu och då, ska själv gå till altaret 080808 :) och börjar känna stressen.
Alla här verkar ha otroligt välplanerade, stora, lyxiga fester osv, vi är inte ens i närheten av det. Visserligen så har vi valt det själva men stundvis känner jag att vafan vi tar lån och brakar till ordentligt.
Samtidigt så vet jag att för mig är det själva grejen att få bli gift efter 14 år och 2 barn, ha en rolig fest med nära o kära som räknas för oss.

Skrev just ut en riktigt bra lista härifrån angående planeringen, behöver verkligen få lite koll känner jag.
Har det viktigaste under kontroll dvs. klänning, festlokal, frissa, ring, fotograf men har inte ens bestämt maten mer än att det ska serveras lättare förtäring, så skrev vi på korten iallafall ;)
Men alla detaljer - huuu! får panik!!

Finns det nån mer än jag som ska ha ett enkelt bröllop utan hemsidor, presentlistor och bordsplacering med ärvd ring och inställningen ROLIGT ??
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 22:07
Vi har varken hemsidor, presentlistor eller bordsplacering, och med oss inräknat så blir vi 17 personer. Visserligen ska vi ha både tärna och marskalk, men det är mest för att sonen (14 år) ville vara marskalk. Då kändes det naturligt att även ha en tärna, och det självklara valet blev en god vän, även hon 14 år.
Välplanerad är jag dock. Men det är mest för att jag är det även för övrigt - utan planering och råkoll så får jag ont i magen. Jag jobbar som lärare, och vid skolavslutningen så frågade mina kollegor om vi hade mycket kvar av förberedelserna (vi gifter oss 2/8). "Nästan allt är klart" sa jag sanningsenligt. Då log de och sa: "Vi är inte förvånade".
Jag avskyr att göra allt i sista stund, så därför är allt redan klart. Och jag vet att vårt bröllop skulle bli precis lika trevligt utan frissa, vacker klänning och allt det där, men för mig är det en så viktig dag att jag vill att allt ska vara precis så som vi vill ha det. Det är inte mängden gäster eller prislappen på kalaset som är viktigt, utan huvudsaken är att detaljerna blir på vårt sätt.
Jag är övertygad om att ni får ett kanonbröllop - bara ni gör det YOUR WAY. Lycka till!
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 22:08
Jaha, nåt hände med datorn (eller var det mina fingrar som slant?). 2 augusti är i alla fall vårt bröllopsdatum.
tinber
Antal inlägg: 109
Loggade in: 07 jun 2011
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 23:24
Du har ju alltid www.vigselringen.com och www.brollopstorget.se eller allt om bröllop, bröllopsmagasinet. Sedan kan man få mycket hjälp här inne. jag kan oxå känna att många har stora fester fast det ska man inte bry sig så mycket om det enda du ska tänka på är er dag och att ni gör den så bra ni kan. Ett tips som jag tycker är bra och har använt mig av är att ha en bröllopsbok där man skriver ner allt man tänker på. Där har skrivit upp allt som är klart och klistrat in bilder på hur jag akn tänka mig fest, hår,smink dukning osv. man behöver inte göra det större än vad det är
tinber
Antal inlägg: 109
Loggade in: 07 jun 2011
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 23:25
Jag håller med gunilla innan, vi gifter oss förresten 080830
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 29 jun 2008 09:48
Vi har väl ett av de bröllop som du syftar på (vi är närmare 100 pers och festen går lös på ganska mycket pengar med mina mått mätt i alla fall), men jag kan tycka att oavsett storlek och tid man lägger på bröllop/planering så är struktur en bra grej. Själv gjorde jag en pärm med flikar över sådant som vi ville att vårt bröllop skulle bestå av, flikarna kunde t ex vara Ringar, vigsel, middag, kläder, transporter, gäster osv.

Skriv ned kategorier för just er fest och fyll på med info/önskemål/tankar och förhoppningsvis "klar-markeringar". Ska ni gifta er i kyrkan? Då är väl präst och kantor två punkter under vigsel som bör lösas. Lättare förtäring går väl under "mat" dags att bestämma laga själv eller beställa, vad och vartifrån? Recept finns i massor på buffémat, eller kör man helt enkelt snacks...dryck likadant.

Ett större bröllop kräver en del planering, men som jag sa, pricnipen är den samma i min värld...same same but different liksom. Lycka till!

PS Vi har för övrigt ingen hemsida, och ringen är ny, men bordsplaceringen och presentlista har vi ;-)) DS
Fia & Stefan
Antal inlägg: 69
Loggade in: 24 sep 2008
Utloggad
Skrivet 29 jun 2008 10:23
Jag är en av dom som också kommer att ha en sån fest du pratar om, 133 bjudna 105 kommer det blir ett dyrt kalas men inte så hulöst som det kan bli då man får tänka till för att dra ner kostnader och använda kontakter...

Tips om lättare förtäring som man enkelt kan göra själv är ju en kall potatissallad på färskpotatis och massor av olika sallader, lök, paprika, tomater, sockerärter, gurka och en vinegrätt. Till det kan man servera tex grillad kycking eller liknande billigare alternativ. En paj är ju lätt att göra i långpanna och finns att variera i det oändliga, allt efter er budget. Med en rolig sallad till och tex hembakt bröd blir det jätte gott och behöver inte alls bli dyrt.

Sen vill jag slå ett slag för bordsplacering..... jag tycker man ska ha bordsplacering trots att man är få gäster. Det kan känns lite festligare och trevligare att prata med någon som man inte pratar lika ofta som sin syster eller sambo tex.
Det behöver väl inte vara stor dyr fest för att man har bordsplacering. Det brukar vi använda till små personliga fester hemma bara, för att få våra vänner att lära känna andra människor och inte snöa in bland samma gamla vanliga.....

Hoppas du i slutändan blir nöjd med ert bröllop, lycka till!!
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 29 jun 2008 10:51
Jag är en mix av det du beskriver.. Kommer att ha hemsida, presentlistor och bordsplacering OCH ha sanslöst kul..
Dessa saker du beskriver är ju inget som kostar pengar.. Den tid dessa saker tar känner jag att jag vill kosta på oss!

Sen har vi ju alla olika prioriteringar om vad saker får kosta.. Kommer tex köpa min klänning för 2000 kr.. Frissa och smink kommer jag ha goda vänner som sköter, maten gör vi själva och vi räknar med att det kommer kosta ca 100 Kr /pers.. Tårtan har vi (lyckostar där) en vän som kommer att göra..
Det som brakar loss på pengar för oss är framför allt bandet (afterski band med klös så det blir lite liv), alkohol, ringar och fotograf.. Och eftersom det är endel stora poster springer det iväg även fast så mycket annat är så billigt...

En tips att tänka på är faktiskt att detaljerna kan vara det som gör att folk minns bröllopet.. Och det behöver ju inte kosta mycket.. Vi kommer tex ha tags (10 för 30:- eller nåt) runt våra vaser (som förövrigt är fyllda med frukt för att hålla kostnaderna nere lite) där sångcitat står.. Vårt tema är musik! SÅdana småsaker som gästerna hittar under kvällen tror jag gör festen!

Lycka till med ert planerande.. Alla vi brudar här på BG finns till för er!
Kramar
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 11:21
På ett vis kan det vara detaljer som gör det minnesvärt men jag tror inte det. Har alla roligt tillsammans är det det man minns! Om detaljerna finns men inte stämningen så blir det inte minnesvärt - stämningen är A och O!

Jag kan erkänna att man lätt blir lite hyper när man läser på internetsidor som denna tex. men då gäller det att stanna upp och tänka efter - vad är viktigt för OSS? Det är ju trots allt att bli "ett" som är huvudsaken...
Lovefly
Antal inlägg: 11
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 16:56
Ja, det finns nog lika många bröllopsplaner som människor :)
Jag försöker att hålla mig förankrad i det som ska bli vårt bröllop, men med mina gamla drömmar om ett perfekt prinssessbröllop i minnet så drabbas jag ibland av längtan efter det stora, dyra. Fast jag egentligen är nöjd såhär ... knäpp man kan va?

Vi har sammanlagt 58 personer bjudna, varav 19 är barn, vi gifter oss i kyrkan och har festen i en gammal lokal i vår hemkommun, musiken blir cdspelare och maten bestämde vi nu att blir kycklingsallad, skinksallad och sill med nypotatis. Drycker blir snaps, öl, vin och konjak.
Jag har köpt en ny klänning i Norrtälje för 3000kronor, ska dit och köpa underkjolen på min semester. Sambon och döttrarnas kläder är inte klara än ... panik!
Ringen har jag ärvt och den är inlämnad på gravering.
Frisör och smink är bokat, ska på provtillfälle 21/7 men vet ännu inte riktigt hur jag vill ha håret.
Utefotografering är beställt, vi har lånat en amerikanare för transporten från kyrkan ....
Chokladmarängtårta är beställt från ett privat bageri, svindyr! Nästan 3500 kronor blir det om man räknar över från euro som vi har här på Åland.
Hittar ingen sångare till kyrkan
Vet inte vad vi vill dansa brudvals till, vi har ingen egen låt.
Vi har ingen bordsplacering, alla känner varandra och skulle bli obekväma av sånt.
Men det känns hela tiden som om massor är bortglömt, skulle vilja ha lite små detaljer som gör det där extra men vet inte vad?

Egentligen så är själva akten i kyrkan det viktigaste för mig nu, festen vill jag att blir rolig och full med ös bara.

Vi har ingen budget ... men har tänkt att mer än 2500 - 3000 euro får det inte kosta.

Varför kan man inte få ha ett genrep ;) så man såg att allt klaffar och blir sådär bra som man önskar!!!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!