BröllopsGuiden
29 jun 2008 22:28       15 svar    2170 klick

Barn på bröllopet igen

ministeken
Antal inlägg: 37
Loggade in: 08 aug 2010
Utloggad
Är det ingen som ska ha barn på bröllopet? Jag tycker att de hör till då man firar stora familjehögtider! Fast det är förstås skillnad om man har barn eller inte... För vår del har det inte funnits en tanke på att förbjuda barn, sedan har några föräldrar valt att lämna ett av sina barn hemma, för att få sitta stilla en stund.

Måste finnas fler positiva tankar om barn!! Eller?
casi
Antal inlägg: 39
Loggade in: 05 jul 2009
Utloggad
Skrivet 29 jun 2008 23:38
På vårt bröllop är barn välkomna hela dagen och kvällen. Vi har dock ordnat med barnvakt till kvällen. Mest för att sysselsätta dom små liven lite och för att vi som är föräldrar ska få en möjlighet att sitta en liten stund.
En del av våra gäster har också valt att inte ta med barnen, men då för sin egen skull.
Jag vet att det kommer vara cirkus i kyrkan mest pga av min egen 2-åring men det tar jag. ( Hon är lite livlig av sig och är ofta en pajas om man säger så) Jag är stolt och glad över mina barn och kan inte säga att dom inte ska vara med på bröllopet. Visst är det en av dom bästa dagarna i mitt och min blivandes liv (men det var även barnens födelse) och helt naturligt är det även en stor grej för våra barn, dom ser fram emot det minst lika mycket som vi. Jag fördömmer inte dom som väljer att inte ha barn med och speciellt om man inte har barn själv. Alla gör som dom vill och känner att är rätt för dom. Lycka till alla!
Fia & Stefan
Antal inlägg: 69
Loggade in: 24 sep 2008
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 09:15
Vi har bjudit hela familjer och det är många som tar med sina barn, allt från alldels nyfödda på ca 6 veckor som kanske är ganska självklart och upp till tonåringar.... vi har fem stycken under 5 år som vi har beställt barn meny till så dom äter ordentlig och vi faktiskt inte betalar så mycket för att barnen följer med.

Det är en självklarhet för oss att barn är bjudna precis som du skriver att det hör till familjehögtider men jag tror att man kan resonera annorlunda när man inte själv har barn. Jag tycker det är charmigt med barn med man vet liksom inte riktigt vad som kan hända... visst det kan bli spring men vadå, det hör ju till.. och blir det alldeles för mycket så får man säga till mer än så är det ju inte... sen har vi en jätte bra utemiljö vid vår festlokal så vi hoppas på fint väder så vi kan låta barnen springa av sig ute.

Vi har valt att göra iordning ett litet lekrum till dom minsta bredvid festlokalen så att dom kan äta sin mat och sedan roa sig i lekrummet och ändå ha mamma och pappa nära. Till dom lite äldre barnen har vi ordnat en tv med play station spel och dvd filmer och lite sällskapsspel och annat i en orkester buss som min svärfar har när dansbandet han spelar i åker på spelningar. Där finns också sex sängar så om det är något barn som behöver sova och föräldrarna inte vill hem så är det möjligt att lägga barnet i ett av sängarna... tror säkert min egen 5 åring kommer att slockna där..
Sen har vi en husvagn där småttingarna får sova, vår minsting som kommer att vara 1 år och 3 månader vid vigseln ska sova där med en barnvakt som ger av sig ljud om han är vaken och mormor, morfar och systerdottern min varvar att ha koll på honom....
Pinglan
Antal inlägg: 74
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 13:11
Hej!
Vi funderar också fram och tillbaka på detta med barn med på festen. Vi (läs: bruden) har en stor släkt och det känns som om vi bjuder allas barn så kommer vi inte ha råd att bjuda alla vi vill ska komma. Så i nuläget kommer vi att bjuda med de barn vi ska ha som brudnäbbar (2 st) och resten får stanna hemma.
Vi funderar på att fixa en liten myshörna för dem med tv, dvdspelare, godis och snacks. Fick ett kul tips, tror det var här på BG, att göra en liten "gottepåse" med pyssel, kritor, målarbok och annat som barnen kan underhålla sig med under middagen. Ungefär som på restaurang med barnmeny mm.
Lycka till!
skrållan
Antal inlägg: 46
Loggade in: 09 mar 2014
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 15:56
Hej, ja detta är en svår fråga. Jag hade också tänkt bjuda alla familjer med alla barn. Vet (nästan mer nu när jag själv har barn!) att många nog väljer att skaffa barnvakt ändå för att kunna njuta av festen. Tycker också att det känns naturligt med barn på en familjehögtid som denna. MEN, när vi började räkna ihop gästlistan kom vi fram till att det skulle kunna bli upp till 48 barn med, och det insåg vi att vi faktiskt inte kommer att klara, hur gärna vi än vill! Det går inte att skaffa barnvakt och barnaktiviteter till så många. På vårt bröllop kommer våra egna 2 att vara med samt deras kusiner (om de och deras föräldrar vill). För dessa fixar vi ett rum med trevliga saker och de skall få mat som de gillar. Bebisar är ju också självklara. Lycka till alla hur ni än gör! Vill bara säga att man inte behöver tycka barn är "jobbiga" för att välja ett barnfritt (nästan i vårt fall ) bröllop.
Lovefly
Antal inlägg: 11
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 17:05
För oss var det självklart att hela familjer skulle bjudas, sen gör var och en hur de vill med sina barn.
Våra egna barn ingår i vårt giftermål, de är ju våra gemensamma så det är lite av ett familjebröllop :)
För mig/oss är bröllop en familjefest.

Det som är otroligt viktigt om man inte bjuder barnen med är att det framgår tydligt på inbjudan. Vet ett par som skrev familjen X på kuvertet, familjen X bestod av 2 vuxna och 3 barn och ringde för att osa .... då fick de veta att barnen inte var välkomna, det slutade med att familjen X inte kunde komma, eftersom det var bröllop inom släkten så skulle de flesta barnvakter dit ... och de tyckte oxå att det var oförskämt att göra sådär.
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 01 jul 2008 00:17
Det är ju inte så att vi inte gillar barn.. Vi älskar småtelingar! Men tex i kyrkor irriterar vi oss lite på när man vill höra vad som sägs och barn springer omkirng och gastar (gäller självklart inte när det tex är barngudstjänst osv).. Så det momentet var det första vi ville få bort.. Så vi tänkte att barnen kunde vara med på festen.. Men då känns det som att de flesta föräldrarna har fullt upp att fylla barnens behov och inte ha roligt som är vår högsta önskan.

En annan aspekt är hur det känns för endel barn... Tänk en 5 åring som strängt blir tillsagd att sitta tyst och stilla i en kyrka i kanske 1 timma.. Sen kommer man till en lokal där alla tråkiga vuxna bara sitter stilla och äter och man blir utskälld för att man inte orkar vara tyst och stilla under talen.. Till på köpet blir de vuxna knasiga och högljudda av den där drycken de intar...

För våran del känns det som sagt bäst att låta alla barn vara hemma.. Men.. Vi älskar de små liven!
Thereze R.
Antal inlägg: 10
Loggade in: 23 jul 2008
Utloggad
Skrivet 01 jul 2008 14:30
Halloj!

själva så har vi två barn. en liten princessa på snart tre och en prins på tio år.
barn e självklart bjudna på vårat bröllop, men under eget ansvar. vi tänker inte vara några barnvakter. vi har vårat hus alldeles brevid lokalen där vi gifter oss, och ska där fixa lite tv spel, datorer och filmer till kidzen. våran treåring åker hem med gammelmormor vid tio på kvällen, så att hon slipper se oss vingla omkring ;). De lite större barnen sköter sig ju själva, bara man tittar till dem då och då. vi har ska också fixa en egen buffé till barnen med lite godare mat för dem, och dom behövr inte sitta kvar under middagen. vi har också med oss en tjej som har hand om dottern under middagen, om hon vill knata ut.
mvh Thereze
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 02 jul 2008 13:30
Vi var nyligen på ett bröllop med Western-tema, super kul, speciellt för barnen som kunde springa runt med sina "pickisar" och leka, när klockan blev sent lade vi honom i barnvagnen. Mina barn har alltid fått följa med överallt på fester m.m.
Nu när vi äntligen efter 12år bestämt oss för att slå till så känns det ju självklart att våra barn ska vara med och även deras kusiner. (vi har ordnat en nanny som ska fiska krabba osv med barnen)

Vi ska ha ett västkustbröllop och gifta oss på en brygga så det känns inte alls bra om alla gäster ska springa runt och jaga sina barn under vigseln,
Det är inte någon som har tyckt att det var konstigt att vi ville ha en barnfri vigsel. Kan nån inte ordna barnvakt så är dom ju givetvis välkommna ändå.

Hade vi haft ett enklare bröllop typ i nån trädgård eller på nåt barnvänligt ställe så hade föräldrarna självklart tagit med sina barn om dom ville.
Men som bröllopsgäst på ett fint bröllop med middag så föredra jag personligen att lämna våra små hemma, även om jag älskar dom mest i världen.
Tösabiten
Antal inlägg: 61
Loggade in: 12 mar 2009
Utloggad
Skrivet 02 jul 2008 13:39
Hej!
Vi kommer att ha ett litet bröllop med bara den närmsta familjen. Min blivande mans systers barn är 3 och 6 och dom ska vara brudnäbbar. När vi går in i kyrkan ska dom gå före oss men dom ska gå och sätta sig hos sina föräldrar under själva vigseln så ska dom komma fram till oss igen när vi ska gå ut ur kyrkan. Till festen har jag skrivit ut en massa "fyll i" bilder från nätet till dom som jag ska göra egna målarböcker av. Det finns massor av roliga såna på nätet. Min brors minsta barn är 10 och 13 så dom får hänga med på både vuxen mat och vuxenfestprogram.
Anna J
Antal inlägg: 21
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 06 jul 2008 18:07
Vi vill inte ha barn på själva festen men familjens barn ska få vara med i kyrkan. Anledningen till att vi har valt att ha barnfritt på festen är inte för att vi hatar barn eller att allt är negativt med barn. Men jag tycker att det inte passar barnen med alla typer av fester, vi ska till exempel vara på ett wärdshus och där finns igen lekrum vilket betyder att då ska barnen klämmas in på ett hotellrum. Det finns inte så mycket gräsmatta för dem att vara på där det är säkert då det är på en sluttning huset ligger på. Vi kommer att ha en sittning på några timmar och jag vet att det kommer att vara många som kommer att hålla tal som jag givetvis gärna vill höra. Sedan är det många som jag kan tänka mig gärna vill ta ett glas vin eller så även efter middagen och jag kanske är väldigt gammalmodig men jag vill nog inte att barnen ska vara bland alltför många druckna människor som festar omkring och däribland kanske också deras föräldrar. Det kan ju trots också vara skönt som förälder att inte behöva vara passupp för en kväll när man sitter på fin middag, finklädd och så...och vem vet, det kanske är några som får lite småsyskon också på så vis :)
Taha
Antal inlägg: 26
Loggade in: 21 jul 2009
Utloggad
Skrivet 07 jul 2008 11:12
Hej!

I allmänhet kommer vi säga att man inte ska ta med sig barn.
Vi har många i vår vänskapskrets som har småbarn och om de alla ska ta med sig barnen så känner vi inte att vi och våra vänner får dela denna dag tillsammans.

Mina 3 småkusiner däremot är bjudna (mellan 3-9 år). De är en del av min familj, vi står varandra väldigt nära och jag vill även dela denna dag med dem.
Vi anser inte att detta är någon dubbelmoral och har heller inte stött på någon som inte har förståelse för det. :)

Det är er dag. Känn efter hur ni vill ha det, inte hur andra gör och vad de tycker.
nmea
Antal inlägg: 5
Loggade in: 08 jun 2009
Utloggad
Skrivet 07 jul 2008 13:15
Hej,

vi ska ha barnen med på fest och middag. Våra tre egna ska ingå i brudföljet och jag har inte hjärta att säga att sen får dom inte vara med längre. Vi har dessutom hittat en lokal med separat rum för tv, dvd och leksaker. Hur gästerna vill göra är upp till dom men var och en tar hand om sina och våra blir passade av mor o farföräldrar. Våra kommer att vara 4,7 o 10 vid tillfället...

/Nina
josand080808
Antal inlägg: 86
Loggade in: 17 mar 2009
Utloggad
Skrivet 07 jul 2008 14:04
Vi har valt att generellt lämna barn hemma då vi tycker att:
1. Det blev alldeles FÖR många barn (finns mostrar med 9 st och svärmor med ca 10 fosterbarn! EXEMPELVIS BARA!!!)
2. Vi kände att alla våra vänner ska kunna slappna av utan allt småtting-spring och bara kunna få vara på en kul fest och ha roligt! (Och NEJ, jag menar INTE att de ej skulle ha roligt annars, bara mindre avslappnat).
3. Anar att efter ett visst alkoholintag kommer det att bli klackarna i taket och jag tycker inte att barn hör ihop med den bilden.

Jag har själv en dotter (snart 8) som kommer att vara med fram till klockan 21 på kvällen ungefär då hennes pappa kommer och hämtar henne, och även min guddotter (snart 9) kommer att hämtas av sin far då.

Min sambo är förskole-"fröken" och älskar alla ungar, och min dotter är mitt allt. Kort sagt Vi älskar verkligen barn men har valt att göra så här!

Jag har full respekt för andras val men hoppas att det finns en ömsesidig sådan för oss som väljer denna väg!!!
josand080808
Antal inlägg: 86
Loggade in: 17 mar 2009
Utloggad
Skrivet 07 jul 2008 14:07
Konstigt att det blev en smily-gubbe med glasögon när jag skulle skriva en 8???!!! Ja, ja jag menar i a fall att min dotter snart är 8 år...
Tindranu
Antal inlägg: 37
Loggade in: 23 maj 2011
Utloggad
Skrivet 07 jul 2008 14:14
För oss var det ingen diskussion, fast vi inte har några egna barn!
Men, våra syskon har massor.
På Ps sida finns det 8 st, o på min sida 3 st.
Vi är båda väldigt barnkära och för oss hör barnen till på familjehögtider.
Vi är ju också på egen loge, med tillgång till naturen utanför så vi är inte så värst oroliga för hur det ska bli.
Det som varit värst för mig har varit en familj med flera barn, där föräldrarna tyckte det var ok att de drack alkohol på en fest vi hade förra året.... min värsta mardröm..... Det är INTE ok för mig....
Som tur är, kommer de inte! O då var problemet ur världen.
Tur för oss, tur för dem, tur för våra gäster, där en hel del är socialsekreterare som jobbar med missbrukare..hahaha...
Det kunde blivit kanonlivat...

Men barn ska va barn, o då får de gärna vara med!
Många av gästerna sover i husvagn, tält, rum i närheten så det blir många baby-watch igång på kvällen, om de hinner somna innan festen är slut.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!