BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Relationer Starta ny tråd
30 jun 2008 11:35       13 svar    4733 klick

otrogen brud

nimbus_26
Antal inlägg: 1
Loggade in: 30 jun 2008
Utloggad
Jag är nära vän till blivande brudparet, främst till brudgummen. Vi håller som bäst på att planera svensexan inför det kommande bröllopet som är planerat till i sommar.
Jag har fått reda på att bruden vid vissa tillfällen på senare tid gått över gränsen med andra män och även varit otrogen. Jag har nu samvetskval hur jag ska göra med denna information.
Jag tycker å ena sidan att brudgummen har rätt att få reda på detta före bröllopet då han ska göra sitt livs åtagande, å andra sidan tänker jag att det kanske löser sig och de blir lyckliga ändå.
Jag har funderat på att kontakta brudgummen anonymt (personligen är inte ett alternativ) och informera. Vid ett flertal gånger har jag varit på väg att skicka ett anonymt mail och berätta det jag vet, men inte lyckats då det kommit till kritan då jag knappt kan föreställa mig hur dåligt brudgummen kommer att må då han får informationen. Dock tycker man ju att han borde få all information på bordet, före bröllopet och inte sen då det är 'för sent'. Hur bör jag göra?
Linna
Antal inlägg: 34
Loggade in: 19 mar 2010
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 12:15
Hej!
Tycker helt klart att brudgummen måste få veta.
Visst att han kommer må dåligt, men heller få veta innan vigsel än efter i alla fall från min synpunkt.
Du är ju helt klart i ett svårt läge, men tycker att du ska berätta det anonymt eller inte.
Lycka till och hoppas det löser sig till det bästa för brudparet!!
JennyochJanne
Antal inlägg: 104
Loggade in: 05 okt 2010
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 12:37
Jag tycker det bästa är att konfrontera bruden. Om hon sen inte berättar för honom så tycker jag du kan kontakta honom. Jag tror att risken med ett anonymt mail är att han inte kommer att tro det, samma om du kommer personligen.
Fia & Stefan
Antal inlägg: 69
Loggade in: 24 sep 2008
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 13:15
Ojoj inte något som man höra så här under bröllopsplanering och allt. Jag tycker nog att om du inte kan göra detta personligen så kan ett alternativ vara att anonymt kontakta bruden och vänligt men bestämt meddela henne vad du vet och att du vill ge henne en chans att berätta det själv för sin blivande. Om hon sen inte berättat så får du väl skriva att då kommer du att göra det.

Men du måste absolut se till att han får veta det före vigsel helst så snart som möjligt. Det är ju hemskt att gifta sig ovetandes om vad som hänt, vem vet dom kanske reder ut det och det blir ett underbart bröllop och en början på ett NYTT liv tillsammans utan lögner och otrohet. Men herregud ja ja absolut måste han få veta det!!!!

Tänk vad hemskt att få veta det i efterhand.... nä jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag inte hade berättat....
Hoppas att detta löser sig till det bästa och att du slipper stå där med samvetskval. *hug*
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 19:15
Håller med tidigare talare. Brudgummen MÅSTE få veta, för då kan han själv bestämma vad han vill göra med informationen. Ett förhållande i allmänhet och ett äktenskap i synnerhet handlar om äkthet och ärlighet - och hur kan man leva ärligt tillsammans med någon, om man gick in i äktenskapet oärligt?
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 19:31
Jag tycker tvärt emot vad alla andra tycker.
Först och främst MÅSTE du prata med bruden (de håller jag med alla andra om). Visar det sig att hon är ångerfull och inte tänker göra så igen. Ja då tycker jag att du ska vara tyst! Det som är i det förflutna är i det förflutna. Jag skulle ALDRIG vilja bryta upp ett par som har chansen till en underbar framtid. Men sen om bruden inte bryr sig om det hela och visar tecken på att hon ev kommer göra om det... ja, först DÅ tycker jag att du ska säga nåt till brudgummen.

Jag vet bara att jag skulle aldrig våga vara den som förstör det hela om det nu var så att hon aldrig tänker göra om saken.
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 30 jun 2008 20:39
Jag måste säga att om en nära vän till mig visste att min blivande varit otrogen och inte sa något skulle inte bara förhållandet vara över utan även vänskapen (för jag är av åsikten att sådant alltid kommer fram förr eller senare). Jag tycker att du ska prata med bruden och ge henne chansen att erkänna, om inte så är det fritt fram att snacka med brudgummen. Det är ju förutom kärleken en hel del juridik inblandat när man gifter sig, kan bli ett dyrt misstag om sanningen kommer fram försent....

Sedan måste jag ju bara ifrågasätta hennes handlande. Kan hon med glädje planera bröllop med detta i bagaget?!
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 02 jul 2008 13:48
Detta är ju super allvarliga grejor,
För det första så måste du veta vad som är rykten, har du sett något med egna ögon, Du måste ha första hands uppgifter om vem som har sett vad.
Det vore ju fruktansvärt om man skulle förstöra ett förhållande om hon inte gjort nåt annat än att flörta lite.
Konfrontera BRUDEN med det du sett, 100% vet. Ge henne en chans att själv förklara sig för brudgummen, Men räkna inte med att du kommer stå högt i kurs sen (oftas budbäraren som blir skjuten) Men du kommer ialla fall ha ett rent samvete.
P.s anonymt tycker jag bara är en feg utväg, stå för det du vet och har sett. Lycka till...
BG
Antal inlägg: 48
Loggade in: 19 okt 2010
Utloggad
Skrivet 04 jul 2008 11:03
Såg Sex and the city häromdagen på tv där det faktiskt var en situation som påminde om din.."carries" kompis rådfrågade henne om hon skulle ta ut skilsmässa med sin man eller inte. Och då hade carrie svarat att hon borde göra det om tjejen i fråga inte tror att det kommer fungera mellan dem..När carrie berättade detta för sina kompisar tyckte dem att det var väldigt dumt gjort eftersom man aldrig ska ha någon åsikt om detta, pga att om hon lämnar honom kan hon alltid skylla på en för att de inte "blev dem" och om hon inte lämnar honom vet hon att man står vid en annan åsikt och kan därför inte umgås, att det blir pinsamt..men för din del kan det ju bli så att han tex inte tror dig och han då inte vill umgås med dig för att du är "bara svartsjuk/liknande"(beror kanske på vilken relation du har till dem) och om han tror dig men lämnar henne inte kan dt kanske bli jobbigt att umgås med dig för att han då bli påmind och vet att du tycker nånting annat. Men samtidigt är det nog honom du bara bryr dig om, så det jag skulle säga är att du verkligen ska prata med henne i första hand!
TheAndieGirl
Antal inlägg: 2
Loggade in: 12 mar 2012
Utloggad
Skrivet 24 aug 2011 22:44

frågan är väl hur du har fått reda på det... Om det är sant eller inte...Även dom säkraste källorna kan även vara dom falskaste ( om du nu inte har sett det med egna ögon)

Tro mig jag vet!!

Min barndoms vänn (eller var) hon såg till att min dåvarande blivande man dumpade mig 2 veckor innan brölloppet skulle bli av, Pga hon var kär i min man.

Hon gick och sa att jag var otrogen mot han.. han trodde ju henne och inte mig!!! kan jag förstå i efterhand!

Men efter ett tag så höll inte hennes lögner och han kom på henne, jag blev rentvådd...

Så mitt råd är att konfrontera bruden först innan du gör något annat...

Hoppas allt går bra!!!

elljay
Antal inlägg: 66
Loggade in: 07 nov 2011
Utloggad
Skrivet 03 nov 2011 13:47
TheAndieGirl SKREV DEN 24 aug 2011 22:44 FÖLJANDE:

frågan är väl hur du har fått reda på det... Om det är sant eller inte...Även dom säkraste källorna kan även vara dom falskaste ( om du nu inte har sett det med egna ögon)

Tro mig jag vet!!

Min barndoms vänn (eller var) hon såg till att min dåvarande blivande man dumpade mig 2 veckor innan brölloppet skulle bli av, Pga hon var kär i min man.

Hon gick och sa att jag var otrogen mot han.. han trodde ju henne och inte mig!!! kan jag förstå i efterhand!

Men efter ett tag så höll inte hennes lögner och han kom på henne, jag blev rentvådd...

Så mitt råd är att konfrontera bruden först innan du gör något annat...

Hoppas allt går bra!!!

"Rentvådd", TheAndieGirl? Du menar bland vänner och bekanta? Jag gissar att du inte blev ihop med honom igen, sedan...

Även om tråden är gammal vore det förresten intressant om trådskaparen kom med en uppföljning på vad som hände!

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!