BröllopsGuiden
21 jul 2008 23:55       7 svar    4282 klick

smink eller inte smink

Tösabiten
Antal inlägg: 61
Loggade in: 12 mar 2009
Utloggad
Hej! Jag har en fundering på smink eller inte smink inför min bröllopsdag. Jag sminkar mig nämligen aldrig i vanliga fall så om jag ska ha smink så ska det vara väldigt diskret. Frågan är om jag ska bry mig om att sminka mig överhuvudtaget. Jag har vart och testat att färga ögonfransarna en gång och det blev bra ett kort tag så jag kanske satsar på att göra det igen, men hur ska jag göra med resten? Hur tycker ni att jag ska göra?
casi
Antal inlägg: 39
Loggade in: 05 jul 2009
Utloggad
Skrivet 22 jul 2008 00:12
Jag använder inte heller så mycket smink, till vardags oftast inte alls, till "fest" ibland. Jag gjorde en makeup hos en riktig makeupartist. Vi diskuterade igenom lite saker innan, färgtema, om vi skulle ta bröllopskort inne eller ute, färg på klänning, blommor och brudgum m.m. Vi pratade också om hur jag brukade sminka mig när jag gör det, vilka färger jag brukar använda och naturligtvis hur jag skulle vilja att en brudmakeup såg ut. därefter gjordes en provmakeup och resultatet var fenomenalt helt enastående! Efter det gjordes en del ändringar inga stora alls men ändå och resultatet på bröllopsdagen var om möjligt ännu bättre.

Mitt svar till dig blir alltså jag tycker absolut att du ska använda smink men gå till en som verkligen kan sminka och få hjälp med det. Det blir ju dyrare än om man gör det själv men gör man det som vi inte så ofta så blir resultatet därefter också.
Tänk också på att om du är sminkad så blir resultaten på korten bättre, det blänker inte m.m.
Min kostade totalt 900kr då ingick även provmaken och totalt tog det ca 4,5 timme, vilket jag inte tycker var så dyrt om man slår ut det på den tid det tog.
Men kolla runt lite innan för att hitta någon som är bra. Ex så kan du kolla av med olika frisörer eller "bröllopsbutiker" om dom rekomenderar någon speciell.

Lycka till!
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 22 jul 2008 08:03
Man kan ju välja en väldigt diskret sminkning.. Och vad gäller att sminka sig hos en som verkligen kan- sminkar du dig "aldrig" i vanliga fall antar jag att du nte har speciellt mycket smink hemma, då skulle det nog bli dyrare att köpa riktiga grejer och sminka själv!

Själv har jag inte möjlighet att gå till en salong då jag bor ca 20 mil från en riktigt bra.. Och 7 mil från den närmsta.. Så jag ska försöka lära upp någon snäll människa.. Hehe..

Här kommer en bild på ett väldigt diskret men ändå sminkat smink.. Jätteläckert tycker jag!
tussigumman
Antal inlägg: 75
Loggade in: 23 nov 2016
Utloggad
Skrivet 22 jul 2008 09:20
Jag sminkar mig aldrig heller till vardags, men jag skulle definitivt rekommendera sminkning till bröllopet. Varför? Jo, kameran. Det kommer tas en himla massa foton på dig, och även om du är jättevacker au naturelle så kommer det se mycket bättre och mer naturligt ut på fotografierna med smink. Tyvärr så syns ju varenda liten röd prick och mörk linje på foton, speciellt om man använder blixt! En duktig sminkös kan få dig att se i stort sett osminkad ut, fast ändå förhöja din naturliga skänhet.

Och det där med pris och sminköser. Tänk på att om du aldrig använder smink i vanliga fall så blir det en himla massa smink som du måste köpa inför bröllopet. Smink har ju bäst före datum, så om du inte använder det sen så är det egentligen bara pengar i sjön. Bor du i en stad så kan ställen som t.ex. Makeup store vara en bra idé, där får du sminkning och produkter (kan vara bra att köpa extra läppstift till festen för påfyllning) till ett vettigt pris.
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 24 jul 2008 23:41
Det är många (syftar dock inte på ovanstående inlägg) som säger "jag sminkar mig aldrig/sällan" men sedan visar det sig att de ändå sminkar sig en hel del och kan mycket om det jämfört med mig. Jag sminkar mig verkligen ALDRIG till vardags och bara mascara och läppglans till fest. Har aldrig lagt på ögonskugga själv t.ex. Men jag blev sminkad av min frisör till mitt bröllop, valde "vanlig make-up" och inte "bröllopssminkningen" eftersom jag tänkte att det räckte med en vanlig då bara att se mig i smink kommer att bli en helt ny upplevelse. Och jag fick jättemycket positiv feedback om att det var fint. Var lite rädd att jag skulle få kommentarer som "det är ju inte du", men det fick jag inte, inte ens av mamma... :-) Jag sa från början att jag ville ha en väldigt diskret sminkning, men efter provsminkningen så ändrade jag uppfattning. När jag väl sminkar mig vill jag ju att det ska synas också, så det fick bli lite starkare än vad det var meningen från början. Men jag blev nöjd och bilderna som jag ser mig själv på känns inte obekväma, dock lite ovant! Jag betalade 500 kr för min sminkning. Så jag vill verkligen rekommendera dig att låta dig bli sminkad, se till att få en provsminkning så kan du ju känna efter hur det känns. Första anblicken i spegeln efter provsminkningen kändes inte bra för mig, men när jag kom hem och vande mig vid mig eget utseende så kändes det bra! Lycka till!
Tösabiten
Utloggad
Skrivet 01 aug 2008 14:37
SussieS: Jag är helt övertygad om att dom som säger att dom inte sminkar sig också menar det. Jag har inte själv sminkat mig själv nånsin. De få gånger jag haft smink under min ungdom så har någon av mina kompisar sminkat mig. Sen kanske man har olika uppfattning om vad man menar med att sminka sig...
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 02 aug 2008 18:15
Jag tycker att det är bra att sminka sig även om man inte är "van". Korten blir så mkt finare! (Dessutom slipper man det blanka på korten). Jag tycker att du ska gå och köpa en foundation som passar din hudton(behöver inte vara dyr) och en mascara och sminka iaf underlaget ibland för att du ska vänja dig vid "känslan" (vissa tycker nämligen att smink känns konstigt på huden i början).

Sen så behöver du ju inte sminka dig så mycket på den stora dagen! Basen är det viktiga! Foundaton, concealer, puder, mascara och rouge, och det är ingen risk att du ser övermålad ut så länge du har toner som passar din hy och att du inte lägger på rouge så att du får "påskkärringskinder" eller dylikt. Jag kan rekomendera dig att ha någon till hjälp för det kan vara svårt när man är ovan och nervös. Jag är själv LIVRÄDD att mitt brudsmink ska se för sminkat ut så jag funderar tom. på att lägga min egen makeup. Dock så är jag rädd att mina händer kommer darra för mkt i ren nervositet över den stora dagen. Du kan ju alltid be om en provsminkning!

Jag sminkar mig tex. varje dag på jobbet men det är ingen som tror att jag är sminkad. Om jag nämner det för någon kund brukar dom utbrista "jaha! jag trodde inte du hade något smink alls, jag trodde du hade så slät och fin hy". Så det går absolut att sminka sig utan att se sminkad ut, utan bara lite extra fin! Det är ju trots att en speciell dag!
Tösabiten
Utloggad
Skrivet 02 aug 2008 23:52
Nu har jag bokat brudsminkning på "The body shop". Dom har brudsminkning med provsminkning för 500kr totalt (för två timmar,) Nu är mitt dilemma bara att få ihop tiden på bröllopsdagen. Det lutar åt att jag får fixa håret först, gå och bli sminkad och sen tillbaka till frissan för att få hjälp att få på mig klänningen och få håret finjusterat efteråt. Ska kolla med frissan på måndag om det går att lösa det på det sättet.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!