BröllopsGuiden
01 aug 2008 10:17       12 svar    26544 klick

Inga presenter - men kuvertavgift?

Karin & Johan
Antal inlägg: 26
Loggade in: 07 nov 2008
Utloggad
Hej hej!

Vi har precis bestämt oss för att gifta oss nästa sommar, och allt känns jättespännande och stort! Eftersom vi i samma veva letar hus vill vi att bröllopet ska bli så billigt som möjligt, även om en del saker inte går att kompromissa om... ;)

Nu till min fråga. Är det någon som har tagit ut en kuvertavgift istället för presenter? Hur ska man formulera detta i inbjudan? Alternativet är kanske att be om bidrag till bröllopsresan. Vad tycker ni? Vilken kuvertavgift kan vara lämplig?
Bopbopidop
Antal inlägg: 10
Loggade in: 28 jun 2010
Utloggad
Skrivet 01 aug 2008 14:35
Vi har (förmodligen) bestämt oss för att ta kuvertavgift eftersom jag med en åsnas envishet vill ha bröllopsfesten på ett ganska dyrt ställe. Vi har tänkt ta 200 kr, så det blir ju en subventionerad trerätters för gästerna i alla fall.
Övervägde ett tag att önska sig pengar istället men det kan ju bli så att de mer generösa släktingarna ger en jättemycket och de snålare...ja ni fattar. Känns mer demokratiskt att alla får betala samma. Sedan har jag inte kommit på hur det ska lösas rent praktiskt än (inbetalningskort, kontant??). Återstår också att se hur det tas emot, men jag skulle gott kunna tänka mig att gå på kuvertbröllop själv.
Karin & Johan
Antal inlägg: 26
Loggade in: 07 nov 2008
Utloggad
Skrivet 01 aug 2008 14:52
Jo, men så tänker jag också. Jag menar, man får ju en riktig brakfest med fin middag, det får man ju inte på restaurang för det priset...
Hannan
Antal inlägg: 1
Loggade in: 02 feb 2009
Utloggad
Skrivet 29 jan 2009 18:09
Håller helt med föregående att det är bättre med kuvertavgift än att önska sig pengar då penga-önskningar åtminstone för min del skapar lättare "ångest" i stil med "hur mycket är den här personen värd..."

Min sambo har precis friat, och vi har så smått börjat planera för bröllopet. Eftersom vi har allt vi behöver till hemmet (som ju annars brukar vara de traditionella sakerna man önskar sig) har vi pratat om ett kuvertbröllop. Att det dessutom kan lätta något på våra kostnader är naturligtvis en stor fördel. Vi känner att en kuvertavgift på 200-250 kr kan vara lagom.

Någon exakt formulering har vi inte kommit på, men jag tänker mig något i stil med "Eftersom vi redan har allt vi behöver önskar vi istället att våra gäster bidrar med en kuvertavgift på xx kronor" eller kanske "För att vårt bröllop ska kunna bli den fina fest vi drömmer om önskar vi att våra gäster bidrar med en kuvertavgift på xx kronor"

Formuleringen kan säkert finslipas, men jag tänker mig ändå att det låter bra om man undviker ord som "betala" eftersom det - åtminstone i mina öron - gör att det kan låta lite snålt.

Hur själva betalningen ska ske har vi inte funderat över, men rent spontant kan jag väl tänka mig att man skriver ut ett konto-nr. Detta ser kanske inte så snyggt ut att skriva på inbjudningskortet, utan passar nog bättre på ett info-blad som man kan lägga med i kuvertet med inbjudan.
Valentinebride09
Antal inlägg: 81
Loggade in: 19 dec 2010
Utloggad
Skrivet 29 jan 2009 23:02
Jag måste sticka ut hakan och säga att kuvertavgift och bröllop rimmar väldigt illa. Om man inte har de pengar man anser sig behöva varför ska man ha ett flådigt bröllop då som gästerna ska få betala? Det är väl inte så demokratiskt? Många gäster lägger dessutom redan ner pengar på resekostnader och kläder mm. För mig är det skillnad på att önska sig pengar i present som man sedan köper ngt specifikt för.

Jag hade nog funderat 2 ggr om jag hade fått en sådan inbjudan...Men men det kanske är såhär det är numera. Jag kanske är konservativ och gammalmodig....
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 29 jan 2009 23:17
Det måste naturligtvis vara upp till var och en att bestämma men jag håller med föregående talare. Jag hade aldrig tackat ja till en kuvertavgift, inte av snålhet utan bara för att jag tycker det känns lite "studentskiva" över det hela. om gästerna ska betala kan man väl lika gärna ha ett knytkalas. Alla tar med sig egen mat och dryck?
Är övertygad om att man kan få ett lyxigt bröllop för lite pengar, gäller bara att planera mer... T.ex. så kan man kanske skära ner på de kostnader som ni inte prioriterar. Maten kan man fixa själv med hjälp av vänner och familj. Hoppas ni hittar något sätt för att få det bröllop ni vill.
Jag känner dock att det nog inte finns någon som tycker att det är så viktigt att jag gifter mig att de är beredda och betala för det. För i ärlighetens namn så gör vi ju det för vår egen skull, fest med vänner och familj är bara en bonus :)
excalibu
Antal inlägg: 83
Loggade in: 24 sep 2009
Utloggad
Skrivet 30 jan 2009 08:32
Hej jag gifte mig i somras... och hade 3 mottagningar...
En där vigseln och mat (3 rätter, sallad och efterrätt) som serverades i hagaparken..helt underbart... billigt oxå:) Men supergott..
En mottagning med då jag inte ville ha bröllopstårta...med mängder av pannacotta, kakor mm i en lokal som var dekorerad och dukad lätt!!
Samt en då de två mottagningarna innan var alkoholfria..(många gäster att tillgodose deras behov:) ) en mottagning på Hotell Hiltons nattklubb till självkostnadspris.

Visst vårt bröllop landade ändå på över 80`,
Ingen av gästerna tyckte att det var "fel" av oss att ha nattklubben till självkostnads pris samt att i inbjudningskorten så önskade vi oss "bidrag" där det stod i inbjudan till " digitalkamera och tempurmadrass". Och för att se till gästerna så gjorde jag en kartong, köpte en pappkartong på ikea för 5 kr, klädde den i ros paketsinslagningspapper,
la band runt och Klippte ut ett "hål" ...
Så alla gästerna kunde lämna sitt bidrag, grattis kort mm, helt på frivillig basis, den stod ute i korridoren:)
Med oskrivna kuvert eller med deras namn... just för att undvika att någon skulle känna sig dum för "hur mycket ska man ge " osv...
det finns bilder i mitt bildgalleri..
Och vi öppnade den dagen efter och det var allt möjligt där i, personlga brev, tackkort, grattiskort, talen var avskrivna och nedlagda samt att när vi kom hem låg det ca 30 kuvert innan för dörren med bidrag. Och det var allt från 100 kr från någon till 1000 lappar av andra, Beroende på deras livssituation, studenter, ensamstående, och sen de som har lite mer "pengar" gav lite mer... och vissa gav presenter
Så mitt svar är nog oxå att jag röstar på "min ide" eller liknande,, kuvertavgift känns sådär.. har man inte råd så får man ju välja nåt annat.

För vi fick trots allt ihop både till kameran tempurmadrassen samt att vi kunde betala det sista som var kvar på bröllopet och lite därtill.

men du känner ju dina vänner , släklt och bekanta bäst... vad tror du dom säger? är det okej i din krets..så varför inte..
Lycka till med planering och bröllop:)
Som sagt bilder finns i mitt galleri....
excalibu
Antal inlägg: 83
Loggade in: 24 sep 2009
Utloggad
Skrivet 30 jan 2009 20:03
Hej jag gifte mig i somras... och hade 3 mottagningar...
En där vigseln och mat (3 rätter, sallad och efterrätt) som serverades i hagaparken..helt underbart... billigt oxå:) Men supergott..
En mottagning med då jag inte ville ha bröllopstårta...med mängder av pannacotta, kakor mm i en lokal som var dekorerad och dukad lätt!!
Samt en då de två mottagningarna innan var alkoholfria..(många gäster att tillgodose deras behov:) ) en mottagning på Hotell Hiltons nattklubb till självkostnadspris.

Visst vårt bröllop landade ändå på över 80`,
Ingen av gästerna tyckte att det var "fel" av oss att ha nattklubben till självkostnads pris samt att i inbjudningskorten så önskade vi oss "bidrag" där det stod i inbjudan till " digitalkamera och tempurmadrass". Och för att se till gästerna så gjorde jag en kartong, köpte en pappkartong på ikea för 5 kr, klädde den i ros paketsinslagningspapper,
la band runt och Klippte ut ett "hål" ...
Så alla gästerna kunde lämna sitt bidrag, grattis kort mm, helt på frivillig basis, den stod ute i korridoren:)
Med oskrivna kuvert eller med deras namn... just för att undvika att någon skulle känna sig dum för "hur mycket ska man ge " osv...
det finns bilder i mitt bildgalleri..
Och vi öppnade den dagen efter och det var allt möjligt där i, personlga brev, tackkort, grattiskort, talen var avskrivna och nedlagda samt att när vi kom hem låg det ca 30 kuvert innan för dörren med bidrag. Och det var allt från 100 kr från någon till 1000 lappar av andra, Beroende på deras livssituation, studenter, ensamstående, och sen de som har lite mer "pengar" gav lite mer... och vissa gav presenter
Så mitt svar är nog oxå att jag röstar på "min ide" eller liknande,, kuvertavgift känns sådär.. har man inte råd så får man ju välja nåt annat.

För vi fick trots allt ihop både till kameran tempurmadrassen samt att vi kunde betala det sista som var kvar på bröllopet och lite därtill.

men du känner ju dina vänner , släklt och bekanta bäst... vad tror du dom säger? är det okej i din krets..så varför inte..
Lycka till med planering och bröllop:)
Som sagt bilder finns i mitt galleri....
Dalabruden
Antal inlägg: 45
Loggade in: 18 nov 2009
Utloggad
Skrivet 01 feb 2009 22:51
Jag skulle hellre önska mej bidrag till bröllopsresa än ta en kuvertavgift. Tycker dock både ock känns lite tveksamt om det är ett "måste" Har man inte råd med sin drömfest kanske man ska vänta? eller sänka ambitionsnivån. Ett bröllop kan vara fantastiskt vackert och trevligt utan att kosta massor! Det krävs likt Charlotte skriver bara lite mer planering! Hoppas ni kommer fram till hur ni vill ha det! :)
Eliveliv
Antal inlägg: 5
Loggade in: 24 mar 2010
Utloggad
Skrivet 15 aug 2009 11:10
Vi hade tänkt att önska oss bidrag till en bröllopsresa av våra gäster, tycker det känns trevligare med "bidrag" än "avgift".

Jag tror det är viktigt att vara tydlig och konkret med vad man då önskar sig. Vi hade tänkt skriva lite om resemålet redan i inbjudan så att gästernas bidrag inte blir för abstrakt, typ: Vi önskar oss bröllopspresent i form av bidrag till en romantisk resa till Edinburgh i Skottland osv. Jag tror att gästerna känner sig mer deltagande på det viset.
Moonkan
Antal inlägg: 1
Loggade in: 05 jun 2010
Utloggad
Skrivet 23 mar 2010 12:20
Då kan man samtidigt tänka så här:
Kuvertavgiften är ju istället för presenter, för pengarna gästerna betalar för en present ligger ändå ungefär på samma prissumma som kuvertavgiften. Kanske inte alla, men många.
Vi ska gifta oss i sommar och tänker ta en kuvertavgift på 250 kr istället för presenter, funkar ju alldeles utmärkt. Är ju så vanligt numera med kuvertavgift istället för presenter som man kanske inte behöver. Då kan man ju lägga lite extra pengar på bröllopet.
Veronica och Emils Bröllop
Antal inlägg: 18
Loggade in: 06 okt 2010
Utloggad
Skrivet 27 mar 2010 15:31
Håller med Valentinebride09 att ta ut kuvertavgift känns konstigt. Jag hade nog funderat lite innan jag hade svarat på en sån inbjudan, det känns snålt på något sätt. Jag tycker det låter bättre med ett bidrag till bröllopsresa.
Vi själva har skickat våra inbjudningskort och fått en posetiv reaktion för att vi har satt ut i inbjudningskortet som ev . gåva önskas ett bidrag till bröllopsresan. Det finns dem som har frågat om vi kan tänka oss present i stället för att dem vet vad dem vill ge oss och givetsvis får dem det. :)
Neta71
Antal inlägg: 2
Loggade in: 23 aug 2010
Utloggad
Skrivet 28 mar 2010 18:59
Jag håller med ovanstående om att kurtavgift känns lite konstigt. Jag ska själv gifta mig i sommar och har bett mina föräldrar som tar emot anmälan att tala om att vi önskar oss bidrag till bröllopsresan som vi inte bestämt var det går ännu. För att vi inte ska ser hur mycket som kommer från vem, tar mina föräldrar emot pengarna och skickar över beloppet till vårt konto då alla bidrag har kommit in. Jag vill att så många som möjligt ska kunna/vilja komma på vårt bröllop och får ge vad dom vill. Men efter som vi har ett full fungerande hem så önskar vi oss inte flera saker utan upplevelser och då passar bidrag till resan mycket bättre. :)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!