BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Relationer Starta ny tråd
07 aug 2008 11:10       14 svar    3496 klick

För ung?

malmtobe
Antal inlägg: 17
Loggade in: 01 nov 2008
Utloggad
Jag och min sambo har varit tillsammans i två år. Folk i min egen ålder (fyller 20 i oktober) brukar reagera på att vi inte har förlovat oss, men vi känner att om vi ska förlova oss så ska vi dessutom gifta oss inom ett år ungefär. När det hela kommer på tal bland den äldre generationen (våra föräldrar etc.) så är reaktionen den motsatta, då är vi för unga för att förlova/gifta oss. Vad tycker ni? Är vi för unga för att slå påsarna ihop?
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 11:37
Om man är redo eller inte tror jag inte har med ålder att göra överhuvudtaget. Och jag tror inte att någon annan än du och din sambo kan fatta det beslutet.
Lyssna till din egen röst och ditt hjärta, inte vad andra säger, det spelar ju ingen roll huruvida någon annan tycker att ni ska eller inte ska något om ni själva inte känner så! Jag och min sambo träffades för fyra år sedan (då var vi 20) och gifter oss om ett år. Visste efter 3 månader att jag träffat den jag ville tillbringa mitt liv med, han behövde några månader till:) Att gifta sig och bo tillsammans är rätt för oss men kanske inte för nån annan.
Så... gör det ni känner är bäst för er, föräldrar kommer alltid att ha åsikter om var, när och hur saker passar sig och inte.
Jag tycker verkligen inte att ni behöver känna att ett bröllop behöver följa året efter förlovning (det blir tre år för oss). Gör det i den takt ni vill!
Lycka till, ålder ÄR bara en siffra. ;)
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 12:02
Vi träffades när jag precis skulle fylla 17 och förlovade oss nyårsafton 10 månader senare.
Sen dess har det gått några år, har varit tillsammans i 7,5 år nu! Så vad säger jag med detta? Tjaa.. Känner ni att det är rätt så satsa, är ni säkra men själva känner er unga, vänta tills ni är redo. Jag menar, man kan ju veta att det är rätt men ändå vänta med att gifta sig (som vi) eller leva ett helt liv oförlovade och ogifta men tillsammans...

Lycka till!
FotoGG
Antal inlägg: 21
Loggade in: 13 feb 2010
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 13:53
Jag blev tillsammans med min man när jag var 20 (han var 21). Nu har vi (snart) varit gifta i två år och har två små grabbar tillsammans. Mina föräldrar träffades när de var 14 resp 15 år (gifte sig 8 år senare) och har precis firat att de förlovade sig för 50 år sedan resp gifte sig för 46 år sedan. Så min åsikt är: nix, ni är inte för unga.

Glöm inte bort att det enda man ångrar senare i livet är det man ångrar att man inte gjorde...
summer09
Antal inlägg: 2
Loggade in: 07 sep 2008
Utloggad
Skrivet 07 sep 2008 19:25
Jag håller med de andra, det är bara ni själva som kan avgöra vad som är rätt resp. fel.. Jag blev tillsammans med min kille när jag fyllde 18, vi förlovade oss när jag fyllde 20 och jag fyller 21 i vinter. Vi planerar att gifta oss sommaren/hösten 09!=) Vi flyttar ihop i samband med bröllopet, har vi tänkt. Nu letar vi bara efter en lägenhet... De flesta reagerade positivt, några tyckte det var lite tidigt, men jag är lycklig! Så lyssna mindre på andra, och mer på er själv ;) och lycka till! Kram Sofia
malmtobe
Utloggad
Skrivet 07 sep 2008 19:51
Tack för alla svar! Ni har så rätt. Ålder behöver faktiskt inte vara något annat än en siffra :)
Mrs Puffran
Antal inlägg: 12
Loggade in: 10 jun 2009
Utloggad
Skrivet 10 sep 2008 20:38
Är det du eller dom som ska binda sig? Vet man att det är rätt så vet man! Gubben och jag träffades på en dejt för drygt ett r sedan och sedan dess har vi varit tillsammans och vetat att det är vi! Ett par dagar före vår ettårsdag friade han. När vi gifter oss har vi inte varit tillsammans i två år ens. Vi är lite äldre ään dig men saen är som sagt, lyssna tll hjärtat. Det är ditt liv! Kram påre tjejen! *thumbsup*
Valentinebride09
Antal inlägg: 81
Loggade in: 19 dec 2010
Utloggad
Skrivet 19 okt 2008 00:44
Jag sticker ut hakan här och säger att jag tycker det är alldeles för ungt att gifta sig när man är 18-20. Mellan 20 och 30 händer det så mycket i ens liv. Eller rättare sagt, det SKA hända mycket i ens liv. Man kanske ska plugga, passa på att resa utomlands, göra sina egna misstag och lära sig av dem, bli självständig och lära känna sig själv. Visst, man kan säkert göra allt det där när man är gift/sambo men det blir nog inte riktigt samma...

Jag har verkligen levt livet, både med killar och som singel. Jag har rest, pluggat på annan ort, fått mitt hjärta krossat & krossat andras, varit fattig, varit rik, festat, gjort karriär etc etc. Jag kommer att vara 34 när jag gifter mig och det känns bra för mig även om säkert många tycker att det är sent. Och barn lär det väl inte bli förrän jag är 35. Men då har jag redan min karriär och vet att jag kan unna mina barn det jag vill. Både i tid och i pengar.

Viktigast av allt är dock att följa sitt hjärta men att ta till sig goda råd på livets resa. Vi är ju trots allt alla olika. Lycka till med allt!
litenElin
Utloggad
Skrivet 19 okt 2008 10:09
Jag kan tänka samma sak som föregående talare. . Men är man tillsammans är man ju tillsammans, då har man ju redan stadigt förhållande och då kanske ett giftermål gör att det känns tryggare att åka ut i världen och göra av sig..

Själv, som sagt, blev vi tillsammans när jag precis skulle fylla 17, och jo, visst är det tidigt, och jag kanske inte gjort allt det jag skulle gjort om jag var ensam.. Men jag har gjort valet. Jag VILL leva med min P, och jag VILL alltid vara med honom. Nu har jag börjat fundera på att åka utmlands igen, han vill inte med.. Men det känns inte riktigt rätt i magen, och jag saknar tryggheten när han inte är med. Så just nu stannar jag hemma, gifter mig och mår gott i vår tvåsamhet!
the_zone
Antal inlägg: 8
Loggade in: 23 jan 2009
Utloggad
Skrivet 19 okt 2008 12:49
Hej!
Åldern är bara en siffra, och man känner endast själv om man är redo eller inte, tro mig man känner verkligen när man är redo! Det beror mycket på hur man är som person, hur ens partner är som person, hur pass mogen man är etc.
Jag träffade min älskling när jag var 20, han 21, vi förlovade oss 6 månader senare, men gifter oss inte förrän 4 år senare, vi båda är ganska trygga o mogna i oss själva och vi känner att det är rätt, finns inget som kan ändra på det!

Känner du att det är rätt...så är det rätt!!!!!

Kanske har alla föregående sagt samma sak, men då säger jag samma sak igen...!

Lycka till *hubba*
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 19 okt 2008 22:22
Ni måste avgöra själva. Att ha hittat den man man vill dela sitt liv med är underbart! Men att man inte är förlovad betyder inte att man älskar varann mindre heller. Det ska betyda något, inte göras för att några kompisar tjatar. Och det ska inte uteslutas för att några släktingar knorrar.

Känner igen mig i situationen men man kan inte lyssna på alla andra utan man måste ta ett eget beslut och stå för det. Då får man ofta positiva reaktioner tillbaka och får man inte det så.. tjaaa. Skit samma.
Känns allt rätt för er - Go for it!

Jag och min blivande är 21 och ska gifta oss till sommaren. Varit tillsammans i snart 4 år, förlovade i 2,5 år... Har mött mest positiva reaktioner och någon negativ också men smaken är ju som baken - alla har olika åsikter i frågan och det får man respektera precis som att dom får acceptera ert beslut.

Följ hjärtat vännen. Och blir det inte förlovning nu så har ni ju hela livet på er eller hur!?
malmtobe
Utloggad
Skrivet 20 okt 2008 01:20
Tack så jättemycket för alla svar! Jag och min sambo har pratat igenom det här och funderat på vad VI egentligen vill. Vi bor båda i en småstad i Norrland där jobben inte direkt växer på träd. Jag har ett behovsvikariat inom äldreomsorgen och ska börja studera till sjuksköterska nu i vår, och min sambo har nyligen blivit arbetslös och utan rätt till a-kassa. Vår ekonomi är inte den bästa och det kommer säkerligen dröja många år innan den är riktigt bra. Vi kommer inte ha råd med ett maffigt bröllop, men det är inte heller det vi vill ha. Tidigare tänkte vi att vi absolut inte kunde förlova oss eftersom vi kände att vi inte hade uppnått den status(ekonomi/jobb osv.) som många i vår närhet förväntade sig av oss. Men tanken slog oss häromdagen att vi faktiskt ska lova att älska varandra i NÖD och LUST. Och just nu är det ganska mycket "nudlar, nagelbitande och nöd" ;) Så nu är en förlovning på G! Återigen, tack så mycket för alla kommentarer och stöttande ord. Ni är guld värda!
emelie_gauffin_olsson
Antal inlägg: 37
Loggade in: 05 aug 2010
Utloggad
Skrivet 29 nov 2008 09:56
Jag är 21 år och ska gifta mig nästa år alltså kommer jag vara då 22. Min sambo är 15 år äldre än mig. Han är 36 år.
Åldern är bara en siffra. det beror på helt hur personen i fråga är som person. Min sambo ser ut och vara kanske 27-28 år har alla sagt som träffat honom och är väldigt "ung" i sinnet, det är ingen gubbe med ölmage för att han är 36. ;) Vi har fått hört många dumma och taskiga kommentarer för att han är äldre och att jag är ung och ska gifta oss. (Men sen bor vi ju i ett liten håla) :)

Jag själv har alltid varit lillgammal och testat saker mycket tidigare än vad andra gjort som fester, rest osv. Och när det gäller resor, plugg som man vill göra i livet så var ärlig från början och säg det till killen vad dina drömmar med livet är.
Jag har alltid drömt om att backpacka i Europa och min sambo godtog de och följde med likaväl som jag följer med på allt som han vill göra. Det gäller att kompromissa med varandra.
Känner man att man har gjort saker i livet och inte känner att man "missar" det roliga som "alla andra gör" om du förstår vad jag menar så kör på! Det är ditt liv och man gör precis som man vill, lyssna inte på vad folk säger!
Jenna
Antal inlägg: 27
Loggade in: 02 mar 2011
Utloggad
Skrivet 29 nov 2008 23:09
Hej!. Jag är oxå 21 och ska gifta mig till sommaren, min blivande man är 34 och har 3 barn. Säkert en del som har åsikter om det. Känner inte heller behov av att "leva livet" innan man bildar familj. Känner att jag "lekt färdigt" för längesen!! :-) Grattis till alla som hittat kärleken :-)
litenElin
Utloggad
Skrivet 30 nov 2008 21:02
Är 24 och min sambo 37, och vi gifter oss nästa år.. Vi har varit tillsammans i 8 år och i början var jag rädd för alla kommentarer jag trodde vi skulle få.. Mest nyfikna och närgångna frågor, men aldrig några elaka tungor.. Är så skönt, och vi bor faktiskt också i en RIKTIGT liten håla. Till på köpet är han en inflyttad utböling.. ;o)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!