BröllopsGuiden
07 aug 2008 21:41       5 svar    1598 klick

Finklädda barn?

ministeken
Antal inlägg: 37
Loggade in: 08 aug 2010
Utloggad
Ni som bjuder med barn, väntar ni er dem finklädda?

En kusin (bröllopsgäst) var upprörd för att vår farmor sagt till henne att hon måste klä sina barn fin på bröllopet. "De kan ju inte komma i träningsbyxor." Det är två barn i förskoleålder.

Jag måste faktiskt hålla med farmor. Självklart gäller inte kostymtvånget på barnen, men NÅGOT stiligt kan man väl klä på dem? Mina barn är alltid "fina" på kalas!

Vad säger ni?
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 21:46
Självklart väntar med dem finklädda!?
Inget dyrt påkostat naturligtvis, men en liten klänning eller kjol eller fin skjorta har man väl ändå hemma ändå till sina barn, oavsett ålder? (inte till bebisar naturligtvis)
Natalia
Antal inlägg: 24
Loggade in: 19 okt 2008
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 22:08
Barn ska också få känna sig finklädda! De ska också få känna att det är fest, något speciellt. Min 1- åring ska ha fin skjorta i färgen ivory och liten slips med pärla på. Helt klädd i ivory och fina skor (han kan gå sen 2 månader tillbaka). Det finns fina bebiskläder också till de lite mindre, och det kostar inte så mycket mer än vanliga kläder.

Jag förväntar mig att barnen plå mitt bröllop är finklädda. En förälder ringde mig angående detta och frågade om det var okej med vita jeans. Jag svarade ja, bara inte helvit. Han skulle få ha skjorta upptill. Det låter ju fint tycker jag. Mysbyxorna kan stanna hemma, eller så kan man ta på dem senare på kvällen. Jag ska ha med extrakläder och pyjamas till min lille.
Han kommer nog att få sova i vagnen framåt 20-tiden.
fialia
Antal inlägg: 21
Loggade in: 14 apr 2009
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 22:09
Håller med jag oxå! Klart de ska vara uppklädda, inget dyrt men som sagt finkläder!
ministeken
Antal inlägg: 37
Loggade in: 08 aug 2010
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 22:15
Känns skönt att ni tycker som jag!
Dessa barn jag nämnde har alltid skabbiga kläder, slitna mjukkläder med fläckar, och det känns inte jättekul om de kommer sådana!
Framåt kvällen kan man självklart ta på pyamas eller något mer bekvämt! Jag tror att en del av de yngre somnar...
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 08 aug 2008 01:14
Som svar på frågan "väntar ni dem finklädda" så hade jag svarat självklart! Men när jag läste i Margareta Ribbings vett och etikett-bok inför vårt bröllop så uppfattade jag inte det som "så noga". Nu är det iofs mycket som jag inte delar med denna bestämda dam, men jag fick lite tankar när jag läste att de kan vara helvitt klädda och inte alls behöva ha särskilt fina kläder på sig även om de bör vara hela och rena. På sätt och vis ligger väl något i det hon säger, barn ska vara barn, men visst ser snyggt ut om även de har klätt upp sig lite och ev. en liten fluga eller slips på pojkar.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!