BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
10 aug 2008 09:19       6 svar    19707 klick

Tips på fina psalmer...

bagatelle76
Antal inlägg: 107
Loggade in: 25 mar 2010
Utloggad
Hjälp! Vi har fastnat lite i vad vi ska ha för musik i kyrkan.

Vi har bestämt ingångs (Gotländsk brudmarsh) och utgångsmusik (Klinga våra klockor) och en en låt som vi ska ha under vigseln ( o helga natt).
Meeen, vi behöver tips på fina psalmer som kan passa ett vinterbröllop.
Hur många brukar man ha? Vi har tänkt ha 2 stycken, är det för mycket?

Man är ju lite vimmsig nu när det börjar närma sig... *santa*
bigganv
Antal inlägg: 23
Loggade in: 20 aug 2008
Utloggad
Skrivet 11 aug 2008 10:14
Hej!
Vi ska ha två psalmer, båda med välkända melodier, I denna ljuva sommartid och Den blomstertid nu kommer, fast med bröllopstexter. Vet inte om du tycker det passar, men vår präst tyckte texterna var oerhört vackra. Du kan hitta dem på www.vigselringen.com.
Lycka till!
Pinglan
Antal inlägg: 74
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 11 aug 2008 12:43
Hej! Vi gifter oss visserligen på försommaren men vi har två psalmer som inte är årstidsbundna. Dels Psalm 357 och dels 410.

Psalm 357
Någon du känner är din bäste vän,
är beredd att ge dig allt
utan att begära någonting igen.

Någon du känner har för dig i dag
lagt ett ord av guld och har,
trogen i sin kärlek, trätt till ditt försvar.

Någon du känner vill dig alltid väl,
vill i nöd och glädje gå
hemlig vid din sida, aktsam om din själ.

Psalm 410
Gud skapade av jord två mänskor för varann
som avbild av sig själv, till kvinna och till man.
Så skall ni nu tillsammans bli den enhet ni är skapta till:
där delar ni hans kärleks liv.

Som mänskor får vi svar på frågan vem vi är
av den som lika djupt oss känner och har kär.
Nu skall det svar er kärlek ger få spegla glädjen där ni ser
Hur Gud den högste älskar er.

Två människor får gå så långt som livet är
tillsammans på den väg där Herren Gud går med.
Så får ni dela liv och bröd och Gud skall ge i lust och nöd
sin kraft och hjälp i liv och död.

Hoppas det kan hjälpa dig något.
Tösabiten
Antal inlägg: 61
Loggade in: 12 mar 2009
Utloggad
Skrivet 11 aug 2008 23:43
Psalm 84 med texten ovan ska vi ha på vårt bröllop.
Vi kommer att använda melodin till "Den blomstertid nu kommer" till den. Det funkar perfekt ihop.
Tösabiten
Utloggad
Skrivet 11 aug 2008 23:45
Till ingångsmusik ska vi ha "Bröllopsmarsch till Anna och Per" på cd med Orsa spelmän. Till utgång ska min bästa vän sjunga "You raise me up". Jag bara älskar den sången!
Natalia
Antal inlägg: 24
Loggade in: 19 okt 2008
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 11:41
ingångsmarschen blir den traditionella Mendelsson. Utgångsmarsch blir klassiskt. Min man älskar Bach, så det blir en vacker Cantata BWV 147, Jesu, joy of man´s desiring. Det blr 2 psalmer: 791, "Du vet väl om att du är värdefull" och 201 En vänlig grönskas vita dräkt....

Vi ska ha två systrar som solister. De är på 11 och 16år. De ska sjunga 2 av våra egna låtar och en coverlåt, som fortfarande inte är bestämt.
Det blir personligt! Dte är det som det handlar om. Man ska välja sånger som passar er, psalmer som ni tycker är vackra. Vi tänkte också på att välja sådant som folk kan sjunga med. Det blir spännande!

Nu ska jag mata min bebis och sen ska jag på stan och hämta mina underkläder samt handla annat smått som saknas tills på lördag. Det närmar sig...
Tösabiten
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 13:28
Glömsk som jag är så glömde jag skriva om våra solistinslag. En av mina brorsöner (13 år) ska spela Gotländsk sommarnatt på Euphonium och min bästa vän ska sjunga Michael Ruffs låt "More than you´ll ever know". Jag får ståpäls av den låten och Malin sjunger den så gudomligt. Hon har förresten blivit upplockad ur publiken av Michael Ruff minst två gånger för att sjunga just den låten duett med honom. Hon sjöng en andrastämma där hon satt på Fashing då han hörde henne...
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!