BröllopsGuiden
12 aug 2008 13:28       13 svar    40891 klick

Gästpresentation!

Tessi
Antal inlägg: 17
Loggade in: 05 nov 2008
Utloggad
Håller för fullt på med gästpresentationen och det är inte lätt när fantasin tryter. Någon som har lite inspiration att dela med sig :)
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 14:50
Har också börjat och det är jättesvårt! Det jag har svårt att bestämma mig för är hur jag ska presentera folk.
Antingen från vårt håll ex. Viveka har känt brudgummen sen 5:e klass...
eller: Viveka är en energisk tjej som gärna har fullt upp, på fritiden cyklar hon i berg...
Hur har du skrivit?
Sen hur mycket man ska skriva om varje, vissa personer känner man väldigt väl och andra (t.ex respektive) inte fullt så väl än..
Ledsen att jag inte kan ge dig tips eller förslag utan bara ytterligare frågor.
Men det tar en väldig tid! Skrev ca 5 st på två timmar och har omkring 90 gäster, på tiden att jag börjar ett år innan:)
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 14:55
Jag gillar att man skriver nåt om gästen, inte bara från brudparets håll.. Då kan det öppna för samtalsämnen runt borden osv!!
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 14:58
Läste ett tips nån gång, typ:

Malin, Elins syster (brudens) som älskar att pyssla och inreda men avskyr när hennes hund inte lyder.

Kanske inte riktigt så men att man skriver vad personen gillar och inte gillar: men det ska samtidigt vara ett samtalsämne som man tycker om att prata om. Uj så virrigt detta lät, är ni med på vad jag menar?
ministeken
Antal inlägg: 37
Loggade in: 08 aug 2010
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 15:09
Jag la till små foton på alla gäster, mycket pyssel med att leta, scanna, klippa och klistra, men väl värt besväret, då det var MYCKET uppskattat! Först tänkte jag ta äldre bilder, men det var nog rätt att ta ganska nya, för de kände ju igen varandra...
Tessi
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 18:18
Svar till charlotte.dahlstrom: Ja det är inte lätt det där. Jag har inte skrivit om vad gästen och vi har för relation.

Jag har typ skrivit såhär:

4. Elisabeth Eriksson – Lärarstuderande fyrbarns mor. Har stor passion för Vygotskij och Dali Lama, är galen i choklad. Brudens mor.

6. Lars-Erik Moberg – Hurtig vasaloppsåkare som är en hejare på att baka bröd. Har dessutom hunnit med att få 3 OS silver. Brudgummens far

Agnes Lycke – Långhårig valp med glatt temperament, bör hållas under uppsikt. Brudnäbb och syster till bruden

Petra Halén – Coca-cola- älskande Jane Austinfantast som tycker att hon har ett manligt jobb. Vän till bruden.

Har också cirka 90 gäster att skriva om och det är inte lätt när man inte känner vissa.

Gärna mer tips...det går åt ;)
susan.h
Antal inlägg: 54
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 18:35
Vi skrev lite kryptiskt om många av gästerna, bara en hint om vad det är för typ av person så att övriga gäster ska bli lite nyfikna på vad som menas. Det inom parentes stod inte med på festprogrammet!
Typ: "Zorro" (min bror är duktig på innebandy)
"Dr Doolittle" (hon arbetar på veterinärklinik och tränar även hundar)
"Jag slänger med två dvd-filmer på köpet" (svågern arbetar som försäljare)
"Hej jag heter Sven och ringer från skatteverket" (kompis som ofta busringer till folk, har själv gått på det stenhårt flera gånger!!!)
"Jag är ofta uppe i det blå"(kompis som är pilot)
Osv osv.
Alla gäster hade en siffra framför sitt namn i programmet. I presentationen stod också te x "gift med nr 23 och pappa till nr 38"osv.
Hoppas att kanske nåt kommer till användning men det är ju också bara roligt att dela med sig av sina egna ideér!
Lycka till!!!

*hug*
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 19:36
Jag tycker du är på god väg de exemplen du visade! Jag hade också problem med att få ihop alla, även om jag hade börjat fundera ett halvår innan. Vissa är så "vanliga" så att man inte har något kul att ta fram på dem. Vissa såga jag till att träffa/prata med innan bröllopet enbart för att kunna snappa upp någon information som jag kunde använda.
När jag har skrivit har jag utgått från att försöka få in så mycket information som möjligt invävt i så få meningar som möjligt. Har också försökt vara lite kryptisk på mina ställen. Här kommer några olika exempel (namnen hade jag ju med också, men har plockat bort dem här):
Två som jag är riktigt nöjd med (kanske för jag känner dem väl):
- Kuskar runt på landets alla travbanor, när han inte är avstängd vill säga. Den internationella representanten här ikväll. Särbo med nr 10. (Travkusk från Finland)
- Brudens yngsta kusin vet vad soppatorsk innebär - inte bara i teorin. Har bott på fler orter än de flesta i denna lokal. Det närmsta bruden kommer en egen syster. Särbo med nr 41 och dotter till nr 42. (Ringde bärgaren för hon trodde att bilen hade gått sönder...)

En som jag hade svårt att komma på något skoj med, men kom på att jag kan ta med favoritdrinken bara för att jag inte hade skrivit det på någon annan:
- Glad och omtänksam fotbollstjej som får folk att motionera genom sitt jobb på Korpen. Favoritdrinken är Strawberry Daiquiri. Kompis till bruden.

Så här skrev vi på totalt två stycken, som vi inte kände över huvud taget:
- En tjej som vi inte vet något om, men som vi kanske vet lite mer om efter kvällen. Sambo med nr 70.

Eftersom vi är sportintresserade båda två återkom sportinfo ett antal gånger:
- Brudens ”bonusbrorsa”. Ica-handlare som gärna lyssnar på Lundell och hejar på DIF. Gift med nr 27, pappa till nr 28 och nr 12 och son till nr 29 och nr 45.

Här har vi en lite kryptisk:
- Brudens tärna och, en gång i tiden, kombo, dock bara för en vecka. Firar gärna midsommar på Sollerön och kanske dansar hon små grodorna i två högerskor!? Sambo med nr 32. (Hon bodde hos mig när vi började plugga för hon fick inte sin egen lägenhet förrän en vecka senare. När vi skulle köpa skor till bröllopet kom hon hem med två högerskor...)

Hoppas att det har varit till någon inspiration. Vill du ha fler kan du ju skicka mig ett meddelande med din mailadress så mailar jag över festprogrammet till dig. Lycka till!
Tessi
Utloggad
Skrivet 12 aug 2008 21:16
Svar till SussieS: Tack så mycket för tipsen...Jättebra beskrivningar, riktigt fyndiga :) Vore supersnällt om jag fick ta del av fler! min mailadress är: e_tessan@hotmail.com
emelie_t14@hotmail.com
Antal inlägg: 2
Loggade in: 15 aug 2008
Utloggad
Skrivet 13 aug 2008 09:26
Till Sussie S:

Vilka bra presentationer du hade. Jag ska precis köra igång med mina och börjar känna mig lite stressad...
Skulle bli jätteglad om du ville maila ditt festprogram till mig så man kan få lite tips o idéer..
emelie_t14@hotmail.com

Tack!!
SussieS
Utloggad
Skrivet 13 aug 2008 09:40
Nu har jag mailat till er båda, Tessi och Emelie! Bara kul att kunna hjälpa till lite!
höstbrud
Antal inlägg: 26
Loggade in: 18 sep 2008
Utloggad
Skrivet 14 aug 2008 11:38
Med fem veckor kvar till bröllopet är vi också i full färd med gästpresentation. Svårt men kul! En sak vi har kommit på är att vi hellre skriver "gift med XX" istället för "gift med 36" om det blir sena ändringar i bordsplaceringen så slipper man ändra i gästpresentationen också!
SussieS
Utloggad
Skrivet 14 aug 2008 14:18
Det är ingen dum idé, men det är ju också ett övervägande, för om man har många gäster tar det lång tid att leta upp det andra namnet för att läsa om denne. Det går ju fortare att leta upp numret eftersom de står i nummerordning. Samt att det tar mer plats att skriva ut namnet istället för siffror. Men å andra sidan så vill man ju slippa ändra på så många ställen, så man får vikta lite fram och tillbaka vad som känns bäst.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!