BröllopsGuiden
09 sep 2008 13:32       5 svar    1665 klick

Små barn till Thailand?

fialia
Antal inlägg: 21
Loggade in: 14 apr 2009
Utloggad
Hej!
Jag och min sambo har funderat fram och tillbaka på att åka till thailand och gifta oss där.. Båda känner att ett stort bröllop inte är så viktigt för oss.. Varför inte ett romantiskt bröllop på stranden :)
Men vi har en liten dotter som snart är 3 månader och jag funderar om det är någon som rest till thailand med så små barn? Vår resa skulle väl bli runt mars april och då är hon 9-10 mån.. Är det dumt att åka dit med så små barn? Om det är någon som har erfarenhet av detta, dela gärna med er :)
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 09 sep 2008 16:14
Har inte åkt själv med barn- bara ensam- men det är en lååång flygresa.. Men när ni väl kommit dit tror jag säkert att det skulle funka superbra.. Alla är snälla och hjälpsamma, det finns stora breda stränder och långgrunda havsbad..

Ni kanske har koll på det men vill bara påminna er om att tänka på att- Prästen i Thailand har inte vigselrätt, utan välsignar ert äktenskap som ni ingått i hemma i Sverige (typ borgligt).. Tänk också på att prästen där nere tydligen har fullt upp.. Kolla in svenska kyrkans hemsida så finner ni info där.. Otroligt svår hemsida dock, men efter en hel del letande fann jag en länk till Svenska kyrkan i Bangkok!

Lycka till!!
Pinglan
Antal inlägg: 74
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 09 sep 2008 18:13
Hej! Det borde nog gå bra (om man pallar flygresan). Tänk på att vaccinera både er och flickan. Kolla med bvc eller på smittskyddsinstitutet.se
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 10 sep 2008 12:01
När vi var i Thailand var min yngsta 6mån och min älsta 3år.
Det funkade jättebra!
Visst är flygningen lång men du ska få några viktiga tips.

- Absolut viktigast är
Ring flygbolaget och boka platsen längstfram i flyget, Kostar en liten extra slant men inga jättepengar. (är värt var enda krona) dom är till för bebisar det finns små sängar som man fäster i väggen där småbarn under 1år ca 10kg får ligga och sova. Det är skönt med extra benutrymme för mamma och pappa när man har den lilla i knät så mycket.
En del barn kan få lite ont i örnen under start/landning, Suga på Nappen eller nåt gott och dicka i nappflaskan kan underlätta vid gråt.

- Ta med lite mutgrejor, tex russin,riskakor, bananer leksaker osv.
Glöm inte att ta med vällning för det finns inte i Thailand.....
Blöjorna är plastiga och konstiga.

- Ni måste vaccinera er men jag tror inte att man vaccinerar barn under 1 år vi behövde inte göra det.

-En ryggsäck där man kan ha barnet är väldigt smidigt att ha, det blir jättejobbigt att bära runt på barnet, speciellt i mellan landningen Saudi Arabien. Är även smidigt om man ska på utflykter och inte vill ha barnvagnen med sig.

- Jag tog med mig barnmatsburkar från sverige för säkerhetsskull.

I själva Thailand finns inga problem alls med att ha med sig småbarn,
Trevligare människor har jag aldrig träffat. När vi satt och åt så kom servitriserna fram och hämtade barnvagnen och stod och rullade den fram och tillbaka till Filip hade somnat Typ 5m från oss. Dom älskar småbarn och kommer gärna fram och klappar och hälsar när man är ute och går.

-En solhatt och soldräkt är bra och ha, solen kan vara ganska stark även i skuggan.

Jag har bara possitiva erfarenheter av att resa med barn och Thailand är helt perfekt, lycka till och hör gärna av dig om du har några mer frågor.
Ett bröllop på Stranden låter ju inte helt fel......

Vänliga hälsningar
Nygifta Lena
evelynn
Antal inlägg: 1
Loggade in: 02 feb 2022
Utloggad
Skrivet 02 feb 2022 15:06

Om du reser ofta, särskilt till epidemiologiskt missgynnade länder, måste du vaccineras. Detta hjälper dig att hålla dig frisk och inte dra på sig ett farligt virus. Listan över vaccinationer som behöver göras finns här http://www.campoalegria.org. Vaccination skall göras två veckor innan avresa. Sajten beskriver också alla risker som du kan utsättas för genom att vägra att bli immuniserad.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!