BröllopsGuiden
19 sep 2008 13:02       13 svar    10377 klick

Hur skriver man?

Maddizen
Antal inlägg: 1
Loggade in: 08 nov 2008
Utloggad
Vi ska inte ha barn med på bröllopsfesten. Dom får gärna vara med i kyrkan men inte sen. Hur formulerar man det i inbjudan på ett bra vis?
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 20 sep 2008 17:05
Vet att det finns en massa texter typ "Barn är underbara men det här är en fest för oss vuxna" men vi tänker kort och gott skriva namnen på de som bjuds in alltså: Anna & Kalle, och inte Familjen Andersson.
Det är väl ett ganska enkelt sätt. Nu har vi inga problem med vänner som har barn men vi har båda små kusiner som vi inte kommer bjuda och därför skriver vi bara namnen på föräldrarna.
Det är nog svårt att få barnen i kyrkan att komma därifrån själva... om det inte är en lång paus mellan vigsel och fest. Bökigt för föräldrarna att släpa med dem till kyrkan och sen åka hem med dem för att själva åka till festen?! Fast är det viktigt för er att de är med i kyrkan så får ni väl helt enkelt skriva: "Barn är välkomna i kyrkan men på festen är det bara vi vuxna som är", eller liknande. Lycka till!
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 20 sep 2008 17:48
Vågar du verkligen låta bli att skriva det charlotte? Jag menar, folk läser väl det de vill läsa.. Och är det inte så att det mest är vi bröllopstokiga som har koll på att endast de som står på inbjudan är välkomna? Jag tänker mig att famlijer med barn automatiskt räknar in hela familjen??

Vet inte riktigt.. Vi ska inte ha barn på varken vigseln eller festen och kommer definitivt att skriva det... För säkerhets skull ;)

Alla berörda vet nog iof redan om det...
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 20 sep 2008 18:42
Nu gör du mig nervös Elin:) Det är så få barn det gäller så i annat fall får jag väl prata med de berörda direkt...
Men lättast är kanske att skriva något fyndigt i inbjudan redan från början.
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 20 sep 2008 18:44
Ler... Ja, jag vet faktiskt inte riktigt.. Men jag tror kanske att det är så.. Sen är det säkert endel som har stenkoll på sånt..

Finns det ingen som har barn här? Som skulle kunna berätta hur ni hade tänkt vid en inbjudan med era namn på. Om ni nu inte visste om denna regel..

*hmm*
Spännande!
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 21 sep 2008 19:31
Jag har tre barn och skulle inte räkna med att de skulle med om inte deras namn stod i inbjudan. Jag tror att de flesta föräldrar tycker att det är skönt att inte barnen blir bjudna (då har man en "lovlig" barnfri kväll). Vi var på två bröllop i augusti, ett där barnen var bjudna och ett där de inte var och det var bra mycket roligare när de inte var med och vi kunde slappna av. ;)
Fast där är säkert alla olika.

När vi nu bjuder in kommer vi att låta barnen och deras tre kusiner vara med på festen en stund men sedan får de åka taxi till vårt hus med barnvakten (som är med på festen tills de ska hem). Vi kommer att skriva att vi vill ha en i princip barnfri fest. *clown*
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 21 sep 2008 19:33
det blev nog lite otydligt det sista, vi skriver förstås att vi har en barnfri fest...inte en i princip barnfri fest, det blir ju en tolkningsfråga vad det är.
Mrs Puffran
Antal inlägg: 12
Loggade in: 10 jun 2009
Utloggad
Skrivet 23 sep 2008 14:29
Skönt att hitta den här tråden... Har grunnat lite på detta jag också eftersom vi har ett antal föräldrar som är med på gästlistan men vi vill ju gärna ha en barnfri fest på kvällen. Såg tips någonstans på hur man kunde skriva och det var faktiskt som Charlotte hade skrivit; att de får vara med i kyrkan men att festen är barnfri. Men det blir ju bök att skjutsa hem barnen...

Även om man bara bjuder föräldrarna så kanske man bör skriva att det är barnfritt.. "Barn undanbedes" :P

Man vill ju inte uppfattas som taskig... *ermm*
lisa82
Antal inlägg: 90
Loggade in: 07 maj 2009
Utloggad
Skrivet 23 sep 2008 16:23
Vi skrev;

"Barn är jättevälkomna till kyrkan men festen vill vi fira tillsammans med våra vuxna vänner"

Mottogs bara positivt av våra vänner som hade barn
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 24 sep 2008 12:17
Vi skrev "Då vi har tänkt att ha en hejdundrande fest, så hoppas vi att ni kan lämna era små sötnosar hemma denna gången, dom minsta som behöver sin mamma nära är givetvis välkommna" man kan väl bara lägga till "skulle barnen vilja vara med i Kyrkan så är dom hjärtligt välkomna dit"

Vi hade tre stycken ammande bebisar med hörselkåpor funkade jättebra.

Av alla våra gäster fick vi inte en enda kommentar om detta,
Är jag bjuden på bröllop så tycker jag själv att det är roligast att gå barnfria så man kan festa till det riktigt rejält.
Dom flesta vill nog inte ta med sina barn till kyrkan ändå!??

Jag tror det bästa är att skiva nån kommentar om barnen, skriver man bara namnen så är jag rädd att det kanske kan missförstås av någon.
linska
Antal inlägg: 5
Loggade in: 26 mar 2009
Utloggad
Skrivet 10 nov 2008 15:29
Hej ...jag såg inte denna tråden före jag skrev en själv nyss ...:) jag sitter och är totalt plågad över detta själv . I våra inbjudningar (som vi redan skickade ut ) skrev vi klart och tydligt " Vi tycker mycket om barn , men denna dag vill vi fira endast med vuxna" .Men nu börjar folk irritera sig på mig för detta.Dom börjar fråga vilken åldersgräns vi satt ...men jag blir tokig ...vet dom inte själva om deras barn är barn eller vuxna ? Hoppas det löser sig på nåt sätt.
Tycker att denna dag vill man ha roligt med alla vuxna och dom borde ju som sagt vara glada att kunna slappna av lite och ha kul också utan barnen. Nu är det ju så att vår lilla bebis måste ju vara med men den får min mor ta hand om under kvällen och vi ska ta med en resesäng så vi kan lägga henne i ett annat rum . Kram kram och lycka till!
Vinterbröllop08
Antal inlägg: 109
Loggade in: 14 nov 2008
Utloggad
Skrivet 10 nov 2008 15:34
Vi skrev "Vi älskar barn men kvällen vill vi fira i vuxet sällskap". Då kan man tolka det som att barnen är välkommna på vigseln enbart men inte middagen. Sen så är väl vigseln öppen för alla, bjudna eller inte.
MiaLisa
Antal inlägg: 22
Loggade in: 16 nov 2014
Utloggad
Skrivet 16 nov 2008 11:28
Vi skrev längst ned på våran inbjudan:
Alla välkomnas till kyrkan, stora som små.
Men till kvällen hoppas vi att ni barnvakt få.

Inga sura miner. Till och med dom med tonåringar bestämde sig för att låta dom stanna hemma. (Nu var det ju inte dom vi menade. Men alla vill ha en barnfri kväll och bara släppa loss.)
yassi
Antal inlägg: 22
Loggade in: 13 maj 2012
Utloggad
Skrivet 18 nov 2008 16:41
Hej!

Vi skrev:

"barn är en gudagåva, men idag får de stanna hemma och sova! Är man liten och behöver tröst och det enda som fungerar är mammas bröst, så gör vi självklart undantag för detta är ju ingen lag."
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!