01 okt 2008 22:53
11 svar
5689 klick
Brudföljet-vilken ordning??
Hej!
Min pappa ska gå med mig nedför altargången och min m2b står med sin bestman därframme. Jag kommer att ha 1-2 tärnor men jag vill att de går före mig, alltså innan själva ingångsmarchen börjar. Men när de väl kommit fram, ska de stå vid sidan av då under hela vigseln, alltså motsvarande sida där bestman står?
Har också funderat på att ha min m2b:s syskonbarn 7 & 9 år i brudföljet (som näbb). Vart tar de vägen sen? Går de och sätter sig?
Kan man göra såhär?
Tacksam för tips
Skrivet 01 okt 2008 23:03
Många frågor... för det första så tar svenska kyrkan avstånd från att fäderna ska överlämna dottern, men det kanske du redan visste. De anser det förlegat osv. men det skiljer säkert från präst till präst så kolla det med er vigselförättare. Ville själv från början göra likadant med min far men efter att jag fick höra det så ångrade jag mig.
Tärnorna står antingen mittemot marshalkarna som du skriver eller så kan de sätta sig bakom, det beror ju lite på kyrkans storlek och vad ni vill.
Näbbarna brukar också stå där framme, men återigen så är det fråga om plats och vad ni vill.
Vi kommer att gå in hand i hand och efter oss följer tärna och bestman och efter dem näbbar (2). Alla fyra kommer stanna hos oss därframme för att hjälpa till med blomhållning, ringöverlämning m.m.
Om du är osäker så kan du ringa församlingen och fråga! Vi pratade med vår präst (som är en vän) för tips och råd. Det gav massor!
Good luck!
Jag vill rapportera detta inlägg!
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 01 okt 2008 23:06
Jag är inte säker, men jag tror att det är vanligast att man låter både tärnor och bestman stå framme vid altaret om man ska bli bortlämnad av sin pappa. Hur man gör med näbbarna då vet jag faktiskt inte, om de kommer in samtidigt som dig eller om de också finns där framme. När de är så pass gamla så står de där framme tillsammans med tärnorna eller bestman under hela akten, i alla fall de bröllop jag har varit på, inkl. mitt eget. Men det finns nog inga regler, man gör det som känns bäst för en själv!
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 02 okt 2008 10:19
Vi kommer att gå in hand i hand, det känns fånigt att bli överlämnad när man faktiskt bott hemifrån halva sitt liv. Kanske hade det kännts annorlunda om jag varit yngre men den svenska traditionen är faktiskt att bruden går in med sin blivande man (det andra är en anglosaxisk traditon). Fast naturligtvis ska man göra som man själv tycker (Skit i traditionerna! som Leif Panduro skrev...).
Våra barn kommer att vara näbbar och kommer att gå framför oss in. Sonen, då åtta, kommer att stå framme med oss eftersom han ska ha ringen i kavajen, men döttrarna (då 5 och nästan 3) kommer att gå och sätta sig hos mormor och morfar.
:)
Skrivet 02 okt 2008 11:44
Tack för alla svar hittills. Jag vet att det är många som har åsikter om huruvida man ska gå in tillsammans eller med sin far eller vad det nu kan vara. Jag vill göra det för att min far är världens bästa och han har alltid ställt upp och fixat och donat för mig. Jag ser det som att han bara följer mig in, jag blir inte överlämnad från en man till en annan. Det finns så mycket traditioner att om man skulle haka upp sig på alla så skulle man bli tokig. Men vi får se vad prästen säger, jag kanske får ändra mig på denna punkt....
kjexet
Utloggad
Skrivet 02 okt 2008 16:03
Fast om du VERKLIGEN vill det är det säkert inga problem. Förklara för prästen hur du menar. Jag har varit på flera bröllop där bruden överlämnats, och på min kusins bröllop följde brudgummens mor honom upp till prästen och sedan kom bruden i sällskap med sin far. Det var gulligt! :)
Skrivet 02 okt 2008 16:16
Ja kjexet, verkligen coolt gjort! Har nog bestämt mig nu för att inte ha brudnäbb iaf, det blir så mycket ståhej och saker som ska fixas och tänkas på. Det får bli 1 tärna helt enkelt, dock har jag inte betämt vem ännu. Det blir nästa bit att ta tag i...
kjexet
Utloggad
Skrivet 02 okt 2008 20:06
Ja jösses...det är inte lätt! Vi skippar tärnor helt, däremot får två av våra gemensamma tjejkompisar vara toastmadamer (hoppas vi, för vi har inte frågat dem än...). ;)
Skrivet 21 okt 2008 09:05
Nu har det blivit så att vi ska ha två tärnor och två bestmans...Bara för min sambo inte kan välja mellan hans två vänner. Dilemmat kvarstår huruvida min sambos systerbarn ska vara med på något sätt. Jag hade gärna haft lilltjejen (7 år) som tärna men då påpekar sambons syster att då måste killen (9 år) vara bestman annars blir det orättvist. Och jag kan tycka att det blir lite corny men förstår henne samtidigt. Hon var också noga med att säga att de små "verkligen hade sett det som en ära att ha en roll på bröllopet"....Ja det gör ju inte samvetet lättare. Jag tycker hela grejen är för stor nu, jag gick från en tärna&bestman till tre av varje! Samtidigt vill jag inte göra någon besviken heller...Känner mig ganska ensam i det här beslutet eftersom min sambo mest säger "vi gör som du vill"....
Vad hade ni gjort...?
Kram från en förvirrad brud
Michiyo
Antal inlägg: 5
Loggade in: 05 nov 2008
Utloggad
Skrivet 21 okt 2008 10:01
Vi går nog emot allt som är "brukligt"....
Min blivande man och hans bestman kommer att stå framme vid altaret, vår 10-åriga dotter går före mig och sprider blomblad och bakom mig går våra tonårsdöttrar samt min hederstärna !! Jag går alltså "själv" upp till altaret, utan min blivande man och utan min pappa (som inte ens kommer på bröllopet). Det känns helt rätt att göra såhär, även om vi fått en del reaktioner. Det här är så VI vill ha det. Dessutom ska vi inte ha någon traditionell ingångsmarch, utan en solosångare som sjunger "ÄLSKA MIG".
Kram å lycka till !
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 21 okt 2008 19:10
En sak som jag kom på nu när jag funderade lite över det du har skrivit. Tänk på att på alla foton som tas på dig och din pappa när ni går uppför altargången, så syns tärnorna framför er. Vill du ha fina bilder där du inte är skymd så kanske de bör gå bakom er istället? Kan inte barnen vara brudnäbbar som går framför istället? Det är ju inte så stora och skymmer inte så mycket? När de har gått upp för altargången kan de väl sitta där framme om de är för små att stå kvar där under hela akten? Vill du kan de ju strö blomblad som det stod i något inlägg ovan, så har de ju fått en roll dessutom. Hoppas att du hittar en lösning som känns bekvämt för er!
Clara2009
Antal inlägg: 48
Loggade in: 20 feb 2010
Utloggad
Skrivet 26 okt 2008 16:08
Hej,
Måste hålla med din sambos syster. Man bör inte favorisera ett barn över det andra. Inte så snällt. Men däremot ska du inte känna dig tvingad att ha brudnäbbar om du inte vill det. Det är ju din dag. Annars kan du ju alltid ge dom andra uppgifter istället. Kanske att de står utanför med korgar fylda med rosenblad som de delar ut till gästerna så att de kan kasta över er. Eller att de delar hjärtformad godis till gästerna eller vad som helst. Det är du och din sambo som bestämmer för det är eran dag. Lycka till! :)