26 apr 2007 19:23
7 svar
4326 klick
hur mycket ska toastmastern göra?
*ann*
Antal inlägg: 103
Loggade in: 19 apr 2009
Utloggad
Jag har bett min vkompis som ska vara tärna att även vara "toastmaster" tillsammans med killen som är best man. Är det dumt? Hur mycket ansvar brukar toastmastern oftast ta? Min kompis är lite skeptisk till att vara toastmaster men har ingen annan som jag verkligen tycker passar...
tricky_r
Antal inlägg: 254
Loggade in: 27 aug 2007
Utloggad
Skrivet 26 apr 2007 19:27
Under GÄSTER kan du läsa om vad en toastmaster/toastmadame har för uppgifter...
Jag vill rapportera detta inlägg!
Skrivet 26 apr 2007 19:51
när vi gifter oss är toastmadame hedersposten, då vi inte har någon vuxen med i brudföljet. hon, min syster, kommer förutom att sköta allt det vanliga - presentera talare etc, sköta en stor del av förberedelserna ihop med oss. tex prövat ut klänning, fila på placering, hjälpt till att skaffa telefonnummer etc. så det är nog lite vad man gör det till! viktigast är väl att personen i fråga har så pass mycket skinn på näsan att den klarar av att presentera talare och ev spex på ett kul vis
mvh therese
*ann*
Utloggad
Skrivet 27 apr 2007 17:00
Tack tack för svaren! Ja vi får väl se hur det blir! Hoppas hon vill ställa upp iaf! Annars får jag klura ut någon annan bra person!
Neaneon
Antal inlägg: 173
Loggade in: 17 sep 2007
Utloggad
Skrivet 27 apr 2007 18:27
En till fråga - på de bröllop jag har varit på har toasmastern aldrig presenterat talarna, vad är vanligast, att de gör det eller inte??
Jag hade mest tänkt att vår toastmaster ska vara nån form av informatör så att gästerna vet vad som händer, typ, "nu är det mingel och om en timme går bussen till festen", eller, "nu är det kaffe o tårta och sen kör festen igång"...
*ann*
Utloggad
Skrivet 29 apr 2007 18:52
Hej! Jag vet faktiskt inte om det är toastmastern som presenterar talarna. Jag var på ett bröllop där värdinnan presenterade talarna men dom hade ingen toastmaster. Vi har nog tänkt att det är toastmastern som gör det och även informerar om olika saker. Tänker nog inte följa varenda vett och etikett regel...:-) Är ju trots allt vårt bröllop och vi som bestämmer!:-)
Neaneon
Antal inlägg: 173
Loggade in: 17 sep 2007
Utloggad
Skrivet 29 apr 2007 19:36
På dom bröllop jag har varit på har talarna inte presenterats alls, vad är era erfarenheter?
Bernadett
Antal inlägg: 149
Loggade in: 09 apr 2008
Utloggad
Skrivet 30 apr 2007 08:01
Hej där!
Jag tycker personligen att det är för mycket, "måsten" på alla sidor. För inrutat vad allas uppgift är. Jag tycker att det är viktigt att alla gör sin egen bröllop som man själv vill ha det. Vi ska utse en toastmaster och han ska hålla 2 tal. 1 innan middagen och 1 innan tårtan och skålandet. Sen kanske traditionen säger att de ska informera och ha en hel del uppgifter. Vi har litegrann sett till att alla får lite uppgifter. Det finns de som hjälper i förväg, de som hjälper efteråt. De som hjälper under middagen, men det är väl ingen som säger att de ska vara tärnor eller toastmaster????