BröllopsGuiden
09 okt 2008 18:57       11 svar    2619 klick

Jobbarkompisar

Tiger-Kanin
Antal inlägg: 23
Loggade in: 25 maj 2009
Utloggad
Har nu slopat idén om kuvertavgift då vi ska ha buffé och det känns för gnidet när det inte är trerätters... Har istället bantat ner antalet inbjudna till allra närmsta släkten och barndomsvänner.

Funderar dock på om man ändå ska bjuda in jobbarkompisar till enbart vigseln, har hört att man kan göra så. I blivande makens fall är det en sak, då han inte har så jättemycket kontakt med de andra på jobbet. Jag jobbar i en mindre krets på en skönhetssalong så jag kommer dessutom antagligen få lite assistans med naglar och smink därifrån.

Tror ni de uppskattar att endast bli bjudna till vigseln eller ska man hellre låta bli att bjuda alls och bara skicka tackkort? Och om man nu ändå bjuder arbetskamrater, kan man bjuda in de få bekanta - som vet att man ska gifta sig men som vi inte umgås med egentligen - bara till kyrkan, eller blir de sårade då?

Vet inte om man kommer lyckas förklara för alla att det endast är familj och nära vänner till festen. Vad tror ni? Hur skulle ni ha gjort?
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 09 okt 2008 19:24
Hej där!
Det här tycker jag också är svårt!
Tycker det känns märkligt att bjuda människor till kyrkan men inte till festen. Det är ju faktiskt så att vem som helst har rätt att närvara i kyrkan de behöver ingen inbjudan, det räcker med att veta när vigseln är. Nu vet jag, precis som du, att detta är ganska vanligt nuförtiden. Tänker dock inte göra så själv. Vi sätter ut en annons innan så att folk vet när vigseln är och skriver välkomna. Det var bara mina tankar kring det hela. :D
Tiger-Kanin
Utloggad
Skrivet 09 okt 2008 19:33
Jo det är ju sant att "alla får" komma till kyrkan, det jag funderar på efter ditt svar är om de som vi tror eventuellt skulle vilja närvara kommer att se annonsen om man endast sätter in en sån... Eller ska man bara nämna det på jobbet kanske, "ni kan ju titta förbi kyrkan om ni vill, vigseln är klockan ..."? Tack för dina tankar om det hela, tål att tänkas på detta.
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 09 okt 2008 19:34
Hej! Förklara för dem du arbetar med att det blir ett intimt bröllop och att det är vad er budget klarar. Bjud INTE in till vigseln. Likt föregåene skrev så är ju kyrkan en allmän plats och ni har alltså ingen rätt att bjuda in dit.
Du kan ju nämna tid och plats om de frågar men enligt etikettboken så bjuder man inte till vigsel utan bara till festen.
Därför är det så svårt att skriva inbjudningskort...
Det finns säkert många härinne som tycker annorlunda och bjuder in till kyrkan men jag är själv så himla kinkig med vett och etikett så mitt tips blir att låta bli!
Hoppas det inte blir dålig stämning på jobbet!
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 09 okt 2008 19:42
Hmmm... Ja, jag är nog litet präglad av "bymentalitet" är jag rädd. I mina hemtrakter där vigseln ska vara, kommer det att "pratas" så jag räknar kallt med att de kommer att veta. Men om det gällde arbetskamrater jag tillbringar mina dagar med så skulle jag nog tala om för dem att festen blir liten men att jag vore glad om de vill komma till kyrkan. Så att de känner sig delaktiga. Det kommer många vardagar efter festen...
Tiger-Kanin
Utloggad
Skrivet 09 okt 2008 19:43
Ja, jag kanske bara ska nämna att de gärna får komma och "titta" eller nåt... Och med tillägg att vi fattiga stackare tyvärr inte har råd att bjuda in fler än närmsta kretsen. Tror inte att någon tar illa upp faktiskt, det är bara det att de ändå blir såpass involverade i planeringen när det gäller hur vacker jag ska vara. :)

Tack för era svar!
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 09 okt 2008 19:49
Har en kollega/vän som har fått följa med under planeringen osv men vi arbetar inte tillsammans längre men hörs ändå. Kommer inte att bjuda henne, inte för att jag inte tycker om henne utan för att vi som du skriver vill ha de närmsta där och vi är redan ca 85 pers. Och så känner jag att bjuder vi henne så måste vi bjuda hennes man också, och honom har vi aldrig träffat så... då känns det som att vi helt enkelt får fortsätta att ses då och då bara och jag hoppas att hon inte blir ledsen av en sån sak. Man kan ju inte bjuda alla!
Återigen, lycka till!
Tiger-Kanin
Utloggad
Skrivet 09 okt 2008 19:55
Ja, just detta med partners är ju en fråga! Min blivande har inte mindre än 9 vänner som "måste" vara med, och vi vet inte ens vilka av dem som kommer ha flickvänner vid den tiden (de är rätt unga och ombytliga)... Så vi bjuder vännerna och frågar de så säger vi att de får självklart ta med eventuella tjejer men då får de stå för sin egen mat. Annars går det faktiskt inte, så får de välja själva hur de vill göra.
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 10 okt 2008 15:26
Jag ska inte riktigt svara på din fråga, men reflektera utifrån de erfarenheter jag har. Jag bjöd fem kollegor till bröllopet och hade väldigt gärna bjudit fler, men vi ansåg oss inte ha råd. Ju närmare bröllopet vi kom, desto mer ångrade vi oss. Det är ändå kollegorna man träffar allra, allra mest och hade jag fått göra om bröllopet så hade jag valt bort att bjuda några vänner som inte var allt för nära och valt kollegorna istället eftersom man träffas så ofta och har mycket kontakt. Det är hur jag känner så här i efterhand. Det bör dock tilläggas att de kollegor som inte blev bjudna inte visade någon dålig attityd, utan verkade vara okej med det - skönt!

När det gäller vännernas flickvänner skulle jag nog gjort så att de som har förhållanden i dagsläget blir bjudna med sin partner, det är ju en personlig inbjudan, så skulle det ta slut och de skulle hitta någon ny, så är ju inte den per automatik bjuden. Känns konstigt att bjuda bara ett "halvt par", precis som Charlotte är jag lite inne på vett- och etikettspåret. Hoppas du kommer på något som känns rätt och riktigt för er!
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 11 okt 2008 10:07
jag orkade inte läsa alla svar men jag tycker att din idé att säga ngt i stil med "ni kan ju titta förbi om ni vill" är bra men det måste sägas på ett annat sättt! Du måste säga det på ett finare sätt annars känns det som om du inte bryr dig ifall dom kommer eller ej. Säg tex. att du önskar att dom kunde komma på vigseln och att det skulle kännas mycket bra att ha dem där. Fattar du?
classandra
Antal inlägg: 14
Loggade in: 16 nov 2008
Utloggad
Skrivet 11 okt 2008 10:35
På Allt om Bröllopsmässan i stockholm 24-25 jan 2009, kommer det ju att vara över 100 företag och experter, balla modevisningar m.m. Kanske kan man få tips om sånt där? Själv är jag på jakt efter en speciell brudklänning och hoppas att få se några av dem man hittar i Allt om Bröllop. www.ipgevent.se kan man boka biljetter till lägre pris oxå.
Tiger-Kanin
Utloggad
Skrivet 11 okt 2008 17:25
Tack för alla era svar! Vi har fått till en definitiv gästlista nu, och tror att det kommer funka. :)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!