BröllopsGuiden
16 nov 2008 21:34       4 svar    16456 klick

Måste man bjuda hela släkten?

annanaz_
Antal inlägg: 3
Loggade in: 11 jun 2009
Utloggad
Jag behöver hjälp. Sitter å klurar på vilka vi ska bjuda till vårat bröllop som blir i sommar. Min sambo har massa kusiner och flera av dem har vi ingen kontakt med alls. Svärmor säger -Ska du bjuda en kusin, måste du bjuda alla. Men måste man verkligen de? Vi har levt ihop i 5 år och under den tiden är det ett flertal av kusinerna som jag bara sett en gång och mins inte ens hur de ser ut. Min sambo och hans mamma säger att om vi inte bjuder dem så blir de sura. Hur ska jag göra? jag menar, vi gifter ju inte oss för deras skull, utan för våran egen.
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 16 nov 2008 22:45
Man måste inte bjuda någon!!! Synd att din sambo inte är på din sida. Är hans mamma med och betalar ert bröllop? I så fall kanske hon har lite att säga till om. Men om det är ni som bekostar det själva så har hon inget att säga till om tycker jag. Vi kommer att bjuda två kusiner, och det är för att de är vuxna. Jag har en kusin med man som inte bjuds in för att vi inte har någon kontakt. Din svärmor har ingen rätt att lägga sig i vilka som ska komma. Men... tänk på att inte bjuda den ena bara av ett syskonpar, det kan bli känsligt... Och kanske viktigast, om folk nu blir sura måste du och din blivande kunna stå enade och förklara att det var ert beslut. Om jag var du (vilket jag inte är) skulle jag säga till svärmor att antingen så väljer ni vilka som kommer eller så gifter ni er ensamma i hemlighet eller liknande... Så hård hade jag varit! Lycka till!
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 16 nov 2008 23:29
Jag bad faktiskt svärmor om råd när vi skulle skicka våra inbjudningar. Hon har flera syskon, varav det är ett som vi träffar då och då, de andra har jag hälsat på någon enstaka gång. Det var svårt att veta hur vi skulle göra där, men hon sa att i deras släkt var det inga problem med sura miner utan vi kunde lätt bara bjuda hennes lillasyster som vi har kontakt med. De andra skulle inte ta illa upp. Jag tyckte det var skönt att få råd från henne, eftersom hon vet hur känsliga saker och ting är (eller inte) i just deras släkt. Och jag tänker att det kanske är lite så här också; att din blivande svärmor har bra koll och bara berättar hur det funkar bäst i deras släkt? Sen så klart är det ju ni som ska ta det avgörande beslutet, det som känns bäst för er!
Dalabruden
Antal inlägg: 45
Loggade in: 18 nov 2009
Utloggad
Skrivet 17 nov 2008 00:13
Jag tycker det är viktigt att tänka på att man ska känna sig bekväm med sina gäster. Själv skulle jag tycka det var jobbigt med ett stort antal gäster varken jag eller min sambo hade någon relation till! Man vill ju att ens bröllopsdag ska kännas innerlig och personlig blir lätt stelt med många främlingar...
När det gäller bröllop finns det så mycket måsten och åsikter tycker jag mej ha uppfattat. Det enda rätta är därför att göra som man själv känner och vill och ignorera vad andra tycker. Som du själv uttrycker det ni gifter er för eran egen skull inte för deras...
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!