BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Ekonomi Starta ny tråd
19 nov 2008 20:46       15 svar    19654 klick

Ekonomiskt stöd från familj?

Mrs Puffran
Antal inlägg: 12
Loggade in: 10 jun 2009
Utloggad
Hej!

Jag satt och diskuterade matkostnaden med min tärna idag och då gick det upp en sak för mig; varken min eller min blivandes familj har å något sätt erbjudit sig att stödja med något ekonomiskt. Snarare tvärtom - vi har fått höra att nu måste vi spara för att ha råd med detta. Min mamma har sagt att de kan hjälpa till med annat såsom laga mat ifall det är aktuellt (vilket det inte kommer att bli).

I historier kring bröllop man läser om så har paret fått "bidrag" till antingen bröllopet eller till smekmånaden.

Blir bara så nyfiken; är det fler som har det så här?

PS. Vi kommer klara det ändå, det är bara att jag tycker att det är konstigt beteende från våra familjers sida...DS
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 19 nov 2008 21:35
Mina föräldrar har erbjudit sig att betala halva bröllopet *heart* *heart* *heart*
Och svärmor kommer förmodligen vara med på en kant.. Inte för att vi egentligen är behov av det, vi hade fixat det ändå, men vi är otroligt tacksamma!
Känns nästan lite jobbigt till och med... *ohmy*
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 19 nov 2008 21:54
När vi berättade för våra föräldrar att vi skulle gifta oss så erbjöd sig min J´s pappa och mina föräldrar sig att sponsra. Vi sa nej tack vi vill bekosta det själva och vi har planerat för att göra det osv. Min mamma sa då glöm det, det är kutym att brudens föräldrar är med och det ska vi vara. Min sambos pappa erbjöd sig att ge oss en resa i stället för pengar om vi inte ville ha några...
Nu ser det ut så att vi kommer att bekosta det mesta själva och mina föräldrar kommer bidra lite för att det är viktigt för dem.
Min sambos mamma har sagt att hon ville betala mina blommor... 1500 kr har vi fått pris totalt och då sa hon, oj vad dyrt och efter ett dygn så bestämde hon sig för att det var ok trots allt...
Visst det är väl snällt att erbjuda sig men kom igen, 1500 kr, hon arbetar heltid och bor billigt! Lite trist inställning tycker jag.
Tror att det är väldigt olika. Vet inte hur gamla ni är, jobbar/pluggar men jag kan tänka mig att föräldrar till "äldre" kanske förutsätter att man kan betala själv?! Men det är ju trevligt att de frågar oavsett ålder!!!
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 19 nov 2008 22:14
Vi har inte frågat och dom har inte erbjudit sig. Men det gör inget för vi förväntar oss inte det. Vi blir bjudna på så mycket annat (ska bland annat på spa med blivande svärmor!) och dessutom så har vi ju råd...
silverpingla
Utloggad
Skrivet 19 nov 2008 22:15
Just det.. jag vet dock att alla i familjerna kommer ställa upp med hjälp om vi vill ha!
Dalabruden
Antal inlägg: 45
Loggade in: 18 nov 2009
Utloggad
Skrivet 19 nov 2008 23:21
Jag tror som dej att det vanligaste är att få bidrag till bröllopet från sin familj. Ett bröllop blir ju ofta en släkt/familjefest så är ju inget konstigt med att familjen vill bidra.
Jag och min sambo kommer att bekosta större delen av vårat bröllop själva men får även bidrag av våra föräldrar vilket vi är enormt tacksamma för! Bröllop är ju så dyrt!
Men vi hade inte räknat med något bidrag alls från början. Både jag och min sambo har flera syskon och då är det orimligt att våra föräldrar ska kunna bekosta flera bröllop. Sen är ju bröllopet faktiskt vår sak inte deras.
Men sen har både mina svärföräldrar och min kära mor på eget initiativ erbjudit sin hjälp. Dock inte min far, men jag tror inte att det har med snålhet att göra alls han är bara inte sån att han tänker på sånt! Kanske är det lika med dina föräldrar?
Sen kan jag tänka mej att många äldre tycker det har blivit för mycket det här med bröllop, det är en sådan hype just nu! Mina föräldrar gifte sig med endast två nära vänner som vittnen och mamma hade sytt sin enkla klänning själv. Det var 70talet det;) Jag tror de kan känna sig lite reserverade emot att det kostar så mycket att gifta sig idag! Vet inte om det stämmer in på dina föräldrar alls men det är ju en tanke...
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 20 nov 2008 09:02
Vi räknar med att bekosta allting själva men att vi kommer att få mycket praktisk hjälp. Sedan sa i och för sig min pappa att han gärna ville följa med min blivande till Tyskland för att handla alkohol till festen och då tror jag att han tänker betala resan dit (det blir en grabb-grej så att säga ;-). Min pappa är rätt generös av sig så även om jag inte räknar med det skulle det inte förvåna mig om han betalar åtminstone en del av drickan.

På sätt och vis är det skönt att inte de betalar något. Allt för många har vittnat om att sådant kan göra att föräldrar/svärföräldrar börjar ställa krav på hur bröllopet ska vara...och det tycker jag är riktigt fult! Tror inte att det skulle hända oss men man kan ju aldrig riktigt veta...
Clara2009
Antal inlägg: 48
Loggade in: 20 feb 2010
Utloggad
Skrivet 20 nov 2008 15:29
När vi berättade för mina blivande svärföräldrar sa min svärmor efter ett tag det är väll tradition att brudens föräldrar betalar. Förvisso kan hon ha skämtat för hon har konstig humor men skämtet kommer kanske inte så lägligt då min pappa gick bort i våras och min mamma lever på änkepension... Jaja vad gör man. Kan tänka mig att hon snart kommer att vilja sponsra oss men som kjexet skrev så kan hon sen vilja bestämma. Hon är generös men heldre vill jag sköta mina saker själv.
Pinglan
Antal inlägg: 74
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 20 nov 2008 20:14
Mina (brudens) föräldrar sade för några år sedan att de inte skulle betala för våra bröllop med tanke på att vi alla barn (4) jobbar heltid men att de skulle hjälpa till på annat vis, tex sy kläder eller göra blomsterarrangemang. Men nu har min syster gått ut med att hon ska gifta sig och då sade plötsligt mina föräldrar att de kunde sponsra genom att betala middagen.
Mrs Puffran
Antal inlägg: 12
Loggade in: 10 jun 2009
Utloggad
Skrivet 20 nov 2008 20:31
Tack för alla svar tjejer!! Tycks vara lite olika ändå. Vi är 36 respektive 31 så jag antar att de anser att vi ska klara det själva. Sedan är min far så att han frågar inte men omhan blir tillfrågad skulle det inte vara något problem. Men eftersom jag är hans dotter och uppfostrad av honom: Jag frågar inte! :)

Bröllop är dyrt men jag hoppas att vi kommer undan med ca 50' kr (utan resa) och då har vi kommit en bra bit på väg med sparandet redan som det är!

Kram på er!
silverpingla
Utloggad
Skrivet 27 nov 2008 21:47
HAHA! Det där som någon sa om bröllop á la 70-tal! Det stämmer så precis!!

Full pott!

HAHA! Kram på er!
trasan1985
Antal inlägg: 9
Loggade in: 20 mar 2014
Utloggad
Skrivet 13 mar 2013 08:58

Vi har önskat oss delar av bröllopet från våra föräldrar med respektive och vänner istället för dyra presenter.

Min mor (brudens) ska stå för och sy upp min klänning, Svärmor är passande nog florist så hon fixar blommor, Min far hjälper till med partytält, stolar, bord till festen och står för champagne-avec, Svärfar är slaktare så ställer upp med kött till grillbuffén och tillhandahåller sin trädgård där vi ska ha festen. Min bror med fru ska vara värdpar och skriva ut fest-vigselschema, Andra vänner ska hjälpa oss med dekorationer, skjutsa på gäster etc. Tom en fin bil (gammal klassiker) finns bland våra vänner.

Budgeten vi har ligger på lite under 30 000kr på 45 gäster och vi har temabröllop, då har vi lagt mestadel av budgeten på brudgummens kläder, bra fotograf och mat/fika. Resten kommer vi göra själva eller ta hjälp av vänner!

Alla vi har frågat känner dig ärade att få "sin lilla del" att fixa med till vårt bröllop eftersom dem vet att vi inte har så mycket pengar och gärna vill att dem hjälper till.

Ett tips!

jl2013
Antal inlägg: 3
Loggade in: 12 mar 2014
Utloggad
Skrivet 14 mar 2013 16:46

Är väldigt lyckligt lottad då mina föräldrar erbjudit sig att betala hela vårt bröllop!! Endast fotograf och bröllopsresa har vi "krävt" att stå för själva. Supergeneröst med tanke på att det är 111 personer inbjudna...Smile Från svärföräldrarna får vi 20 000 kr.

novemberbrud
Antal inlägg: 16
Loggade in: 26 nov 2014
Utloggad
Skrivet 18 mar 2013 13:46

Det är olika. Vi stod för bröllopet själva. Mycket beror på vilka förutsättningar som finns, kanske också vilket typ av bröllop som förväntas. För min egen del fanns det inte på kartan att våra familjer skulle bidra. Vårt bröllop och våra kostnader. 

SandraSN
Antal inlägg: 5
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 12 maj 2013 15:00

Det där är jätteolika! Jag har varken frågat eller begärt något av mina (separerade) föräldrar, jag såg det som självklart att betala för min dag själv. Vi kommer stå för kostnaderna själva, men att hans föräldrar och mina föräldrar bidrar med "övrigtboxen" som kommer efter bröllopet, kanske bidrar till smekmånaden eller till en ny säng! :)

Annelie73
Antal inlägg: 29
Loggade in: 23 sep 2013
Utloggad
Skrivet 13 maj 2013 20:22

Vi kommer stå för vårt bröllop helt själva. Våra föräldrar har sagt att de kan bidra om vi inte lyckas spara ihop det vi behöver, för att få de bröllop vi önskar oss. Men både jag och min blivande man vill klara detta själva.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!