BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
14 jan 2009 00:23       19 svar    1694 klick

Bröllops planering på en månad??

MadeleineP
Antal inlägg: 7
Loggade in: 19 feb 2009
Utloggad
Hej!
Har minst sagt ett problem, men å andra sidan har jag satt mig i sitsen själv. Det är så att jag fick nyss veta att jag är gravid i 8nde veckan, och har sagt sen jag var liten att jag vill vara gift innan det är dags för barn.
Så nu har jag och min sambo bokat kyrka och lokal för alla hjärtansdag, vilket bara är en månad fram!
Lokal, kyrka, kläder och mat är fixat, även servering med tanke på att vi ska vara på ett hotell.
Men allt annat, jag vill ju ha en riktig fest vi ska minnas, är det ens möjligt att ordna det på en månad?
Är det någon som har tips på hur jag ska gå tillväga härnäst, några bra festtips er förslag på hur en kväll kan se ut??
Tacksam för svar!

Mvh Madde
MiaLisa
Antal inlägg: 22
Loggade in: 16 nov 2014
Utloggad
Skrivet 14 jan 2009 10:21
Men grattis till bröllop OCH bäbis, va roligt! Men då har du ju redan fixat allt som ska fixas så tidigt. Inget att oroa dig för där. ;)
Jag gifter mig också på alla hjärtans dag och jag ska börja nu och lägga upp festen och allt roligt som ska till den. Våra inköp började jag med förra veckan. Och eftersom det inte är lika många som gifter sig nu som på sommaren, så blir allt klart mycket snabbare.
Ringarna blir ju klara efter 1-2 veckor, så ingen panik där heller.

Om du ber någon att vara värd och/eller tostmaster/toastmadame, är det ju den som drar det tyngsta lasset med att ordna lite roliga saker till bröllopet. Så då får man ju lite avlastning.
Så du kan andas ut och ordna din jätte trevliga fest för det hinner du!
Thea
Antal inlägg: 25
Loggade in: 20 maj 2010
Utloggad
Skrivet 14 jan 2009 15:25
Grattis till allt! Vad kul! Jag gifter mig inte förän i maj så jag har inte planerat så mycket än, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dej. Men jag såg att du inte nämde hindersprövning, glöm inte att en sån måste va fixad! (Skatteverket) Lycka till med allt o Grattis ännu en gång!
Valentinebride09
Antal inlägg: 81
Loggade in: 19 dec 2010
Utloggad
Skrivet 14 jan 2009 23:27
Grattis!!! Jag gifter mig också på Alla Hjärtans Dag. Hur gjorde ni med inbjudningar och så? Utse en toastmaster så får gästerna anmäla tal och eventuella överraskningar till honom/henne! Hur många blir ni?

Så spännande det låter att fixa allt så snabbt! Lycka till!
MadeleineP
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 11:42
MiaLisa: Tack så mycket :) Grattis själv, inte långt kvar ;)
Låter som du precis som jag nyss börjat och nysta i planeringarna.
Jo jag vet att Toastmastern är den som drar det tyngsta lasset men vi har inte fått tag på någon som vil vara toastmaster. Däremot har jag mina tre systrar som brudtärnor och de säger att de gärna hjälper mig att bolla ideér för festen.
Hoppas jag kan klara mig utan toastmaster...
Har du/ni bestämt er för färger på bröllopet, dvs dukning och blommor?

Thea: Tack så mycket! Ja jag hämtade faktiskt papper för hindersprövning igår, lämnar in dom imorgon :) Maj-bröllop låter underbart, hoppas det blir kanon!

charotte.dahlstrom: Tack så hemskt mycket! :)

Valentinebride09: Tack! Grattis till dig med! :)
Inbjudningarna valde vi att göra själva, min sambo har setat och knåpat med dom i PS, det blir en bild på oss på ena sidan och info på andra.
Vi köpte färdiga, blanka kort hos bokhandeln, vi tänkte vi skulle komma undan något billigare på så sätt :) Men dom har inte blivit iväg sända än :S
Vi har haft lite skilda meningar vad gällande lokal att vara i så vi har inte kunnat skicka dom tidigare, men nu har vi iaf bestämt oss :)
Tyvärr har de vi tilfrågat att vara toastmaster tackat nej, min mor och mina systrar har däremot sagt att de hjälper till att håla ställningarna på brölopet, samt planera in passande aktiviteter.
Vi är inte så många, det blir ca 40 stycken.
Men det känns som det räcker.
Jag bokade trubadur igår så nu är kyrka, lokal, trubadur, inbjudningar och klänning klart, det som återstår är menyval, festplanering, vigselprogram, bordsplacering, skor, smink, blommor, hår m.m...
Men jag har kört het fast på färger, funderar på att köra på temat alla hjärtans dag och då tänka på det i val av blommor, bordsdekorationer, servetter osv, men jag har alltid velat haft nån form av rosa rosor i buketten och rosa och röda hjärtan och blommor vet jag inte om det blir så bra.. Vad har du tänkt köra på när det gäller blommor, dekorationer osv?

Mvh Madeleine
MiaLisa
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 13:27
Tack!! Med systrar och en mamma som hjälper till att hålla ställningarna behöver man ingen toastmaster. *hubba*

Våra färger blir en brun grund (D.v.s. dukar och sånt blir choklad brunt), detaljerna blir i creme/ivory, guld och mörk rött. Jag vill ha en lyxig, varm och kärleksfull stämning. Och det kändes som ett bra val till alla hjärtans dag, utan att bli juligt. Dom flesta blommor blir i champagne och mörk rött med guld inslag, utom min brudbukett som blir vita rosor, brudslöja och silver. *lovest*
MadeleineP
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 13:39
Ja jag hoppas dom kan styra upp allt så det inte blir för många kockar så att säga ;) Du har verkigen valt färger med omsorg, nu fick jag ett riktigt hjärnsnurr *ermm* Jag vet att det blir vita dukar i grunden, låter tråkigt men vi måste nog gå på vad hotellet har.. Sen vill jag ha oändligt mycket värmejus på bordet för att använda sig utav att det faktiskt är vinter och att ljus är en hög mysfaktor, sen tänkte jag slingra murgröna i mitten utav bordet varvat med ljusen, men i botten funderar jag på nån form av konfetti för att bryta av med nån anna färg, och sen gå med den färgen i servetterna och i blommorna, men åh andra sidan kanske man inte behöver matcha blommorna i buketten med bordets dekorationer? Som tur är såhar jag några dagar innan jag måste beställa allt.. När på dagen gifter ni er? Vi gifter oss 17.30 så det bir rätt sent men med rätt planering för festen hoppas jag det blir bra. Ska ni använda vigselprogram och festprogram?
Kram
MiaLisa
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 14:00
Haha, jag är ett detaljfreak utan dess like. ;)
Jag tycker din tanke om bordsdekoration låter otroligt fint och genomtänkt, ljus är ju ett måste nästan på vintern. Det ger ju en sagolik och lite förtrollande stämning. Och vita dukar passar till allt, utom mina färger. *s*

Nej, min bukett passar inte alls in bland resten av blommorna. Vitt bryter ju mot den mjuka cremefärgen. Men det är det jag är ute efter. Min brudbukett ska kännas som en 3D effekt mitt i allt. Den ska synas för att den är underbar. Haha.

Vi gifter oss 1 timme före er, 16.30. Hoho!
Valentinebride09
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 14:41
Vi har valt vitt, silver med röda inslag. Vi har runda bord, vit linne duk, en stor glasskål, vattenfylld med vita flytljus. Under skålen ska vi lägga ett brudslöjeaktigt tyg som vi fluffar upp runt skålen samt så slingrar vi murgröna runt skålen. Sen har vi gjort vita och silverklädda hjärtan i tyg som vi lägger ut på bordet och sen toppar vi med att strö röda rosenblad & silverglitter.
Valentinebride09
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 14:44
Glömde säga att i buketten kommer jag att ha vita rosor & vit ranunkel med små röda hjärtan lite varstans i buketten.

Glöm inte att det är svindyrt med rosor just den veckan...tyvärr.
MiaLisa
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 14:50
Caroline det låter så underbart det du tänkt att jag tycker du kan komma och dekorera våra bord! *thumbsup*
MadeleineP
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 15:10
Wow, det låter verkligen som det kommer bli hur vackert som helst!
Hm tänkte aldrig på det där med rosor, men det är ju som du säger, det brukar ju vara rätt dyrt den veckan.. Så fort jag bestämt färgerna så får jag åka och kika på vilka bommor jag vil ha, att ha små röda hjärtan i buketten låter väldigt vackert ;)
Valentinebride09
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 17:56
Ha ha...det e mest min kreativa mor som varit i farten men jag har stått för de röda inslagen. Madde - du har verkligen engagerat oss på BG nu med ditt spurtbröllop! Jag tycker det e så coolt att bara bestämma sig och sen e de bara att köra! Vi andra har ju suttit här och ugglat ett tag :-)
MadeleineP
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 18:46
Ha ha va bra att du ser det som nåt positivt (det försöker jag med att göra trots all stress) ;)
Kan tänka mig att jag lär behöva en lugn bröllopsresa efter det här :D
Jag är super tacksam över att bolla ideer med er här på BG!
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 15 jan 2009 22:19
Är så impad av er alla som har såna avancerade bordsdekorationer och färgkombinationer och extremt imponerad av dig Madeleine som får ihop ett bröllop på en månad ;) (Hade haft konstant migrän)
Önskar innerligt att jag hade en estetisk ådra, jag menar, jag är ju både vänsterhänt, hantverkargener och är kock, men jag kan inte rita innaför en figur än mindre se om saker hör ihop eller fatta varför en fyrkant inte passar i ett runt hål, ha ha.
Så återigen, mucho impressed av er uppstyrda brudar som får mig att tänka och intressera mig för saker jag knappt visste existerade *hug*
MadeleineP
Utloggad
Skrivet 17 jan 2009 12:16
Tackar :) Jag lovar att hade jag inte vart gravid så hade jag haft migrän, men jag är så snuskigt lugn för det mesta pga graviditeten, nån hormonell grej ;) Det är rätt nytt för mig alt det här med färger och allt oxå, nog för att jag intresserar mig för sånt men jag trodde aldrig det var så jäka mycket att tänka på!
Du kommer få till ett bra bröllop trots att du inte kan få saker att passa ihop alla ggr ;)
Tror jag äntligen bestämt mig för min bukett, alltid nåt... *hug*
Clara2009
Antal inlägg: 48
Loggade in: 20 feb 2010
Utloggad
Skrivet 18 jan 2009 03:43
Hihih satt och läste igenom all text nu och ni är ju för roliga tjejer! Och för att inte glömma, duktiga allihopa!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!