BröllopsGuiden
19 jan 2009 14:30       7 svar    3367 klick

vem står för tärnklänning?

Virre
Antal inlägg: 1
Loggade in: 19 jan 2009
Utloggad
Vet ni vem som brukar stå för kostnaden för tärnans klänning samt bestmans outfit? :)
MiaLisa
Antal inlägg: 22
Loggade in: 16 nov 2014
Utloggad
Skrivet 19 jan 2009 16:00
Det brukar tärnan och bestman göra själva. Om inte ni vill att dom ska ha nått speciellt på sig, då betalar ni för deras kläder. *blush*
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 20 jan 2009 00:02
Det är nog väldigt olika vad som sägs. Jag har för mig att jag har läst i Magdalena Ribbings Vett och etikettbok att det är brukligt att man betalar för tärnans klänning. Men nu när jag bläddrar in den lite snabbt kan jag inte hitta det, kan ha varit någon annanstans jag läse om det. Men jag har läst både att man bör betala och att man inte alls behöver betala. Jag ville att min tärna skulle bära en blå, lång klänning så jag tyckte det var självklart att jag betalade det. Men jag hade tur, för hon sydde klänningen själv, så det blev ju bara materialkostnaden som jag betalade. Diskutera med tärna o bestman och se vad de har för möjligheter och vilka krav ni ställer på deras klädsel och gör det som känns bäst för er!
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 20 jan 2009 00:02
Det är nog väldigt olika vad som sägs. Jag har för mig att jag har läst i Magdalena Ribbings Vett och etikettbok att det är brukligt att man betalar för tärnans klänning. Men nu när jag bläddrar in den lite snabbt kan jag inte hitta det, kan ha varit någon annanstans jag läse om det. Men jag har läst både att man bör betala och att man inte alls behöver betala. Jag ville att min tärna skulle bära en blå, lång klänning så jag tyckte det var självklart att jag betalade det. Men jag hade tur, för hon sydde klänningen själv, så det blev ju bara materialkostnaden som jag betalade. Diskutera med tärna o bestman och se vad de har för möjligheter och vilka krav ni ställer på deras klädsel och gör det som känns bäst för er!
Dalabruden
Antal inlägg: 45
Loggade in: 18 nov 2009
Utloggad
Skrivet 20 jan 2009 10:48
Jag är ingen fena på bröllopets vett och etikett men däremot är min uppfattning att det är vanligast att tärnorna betalar sina klänningar själva. Det känns rätt naturligt tycker jag då det sedan kommer att vara deras klänning! och skulle de komma till bröllopet som enbart gäster skulle de ju ändå få lov att fixa en klänning som följer dresskoden...
Men som MiaLisa skriver kan man ju inte ha lika mycket att säga till om när de betalar klänningen själva! Så välj tärna med omsorg någon som bryr sig om dina önskemål är att föredra! Själv har jag mina två systrar och bästa vän:)
MiZZ_MaGiKa
Antal inlägg: 11
Loggade in: 09 maj 2009
Utloggad
Skrivet 20 jan 2009 13:38
Hejsan
Jag tycker man ska göra det som känns rätt, och naturligtvis diskutera med tärnorna vad dom tycker och vill.
jag valde med en gång att betala för mina två tärnors klänningar. Mest för att slippa allt tjafs! Har själv varit en av tre tärnor på en väns bröllop och det var sååå mycket diskutioner om dessa klänningar så jag ville slippa det. Det sluta nästan med att tärnorna var oväner och bruden gråtfärdig.
I detta fallet var vi tärnor så olika, och alla ville ha olika modeller och olika färger. Och eftersom man skulle batala sin klänning själv var ingen intresserad av att lägga för mycket pengar på nånting som man inte trivdes i och ville ha till andra tillfällen. Nej, det var väldigt jobbigt och stökigt tyckte jag.
Så jag betalar mina tärnors klänningar, har köpt på ebay, superfina rosa klänningar för 300:-st. Sen får dom stå för skor och smink/naglar etc själv om dom vill ha det.
Så har jag löst det/Monica
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 20 jan 2009 21:20
Vi betalar tärnans klänning eftersom vi vet att hon som jag pluggar och kanske inte har råd med det... Hennes mamma erbjöd sig att betala halva, väldigt gulligt tycker jag. Vi får se hur det blir. Sen bekostar vi allas blommor. Men bestman, marshalk och näbb får betala kläder själva.
Tror att det är viktigast att ni känner att det är ok att betala/inte betala. Så länge ni inte ställer för höga krav på vad de ska köpa kan de väl betala själva... ;)
excalibu
Antal inlägg: 83
Loggade in: 24 sep 2009
Utloggad
Skrivet 27 jan 2009 00:47
Jag gifte mig i somras och hade två tärnor... För mig var det en självklarhet
att stå för deras klänningar.
Alla som jag känner har betalat tärnkläderna men låtit tärnan fått betala för smink mm som tidigare talare skrivit.
Jag köpte även deras smycken som JAG VILLE att de skulle bära, men de fick dem i present/ samtidigt som det var smycken de skulle bära på min bröllopsdag.

Så för mig var det ett lätt val....sen i efterhand då vi hann inte betala frisören och makeupen.. då jag och mina tärnor gjorde oss i ordning på samma salong...så åkte jag dit och betala deras likaså.
För med tanke på den möhippa de anordnat, superlyckad, minne för livet och deras jobb, tid, planering och inte minst kostnad..
Så var jag så glad för att jag redan innan valde att betala klänningar, skor, smycken... och sen även hår och make up...
Men gör det du känner att du mår bra av, som känns rätt för dig.
Lycka till med allt
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!