BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
24 feb 2009 08:57       3 svar    2308 klick

Betala prästen?

jessicamogren
Antal inlägg: 38
Loggade in: 26 okt 2009
Utloggad
Nu har jag hört tusen olika bud på hur man gör med pengar till prästen. Om man är medlem i Svenska kyrkan så ska det inte kosta något att gifta sig oavsett var i Sverige man väljer att gifta sig. Men sen har jag också hört att man ska ge prästen en symbolisk gåva i form av pengar.

Hur har ni gjort eller tänker göra?
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 24 feb 2009 23:49
Det beror delvis på om kyrkan är en församlingskyrka eller ej om det kostar pengar (trots att man är medlem i Sv. kyrkan). Där vi gifte oss (S:t Olofs kapell i Tylösand) ingick inte kyrkan i någon församling och därmed kostade det pengar (har för mig att det var 2500 kr). Jag gissar att det har att göra med att kyrkor som inte tillhör någon församling inte får något (eller mindre) bidrag. Att man ska ge prästen en symbolisk gåva har jag aldrig hört talas om, men det kan ju säkert finnas som sed på sina håll.
Valentinebride09
Antal inlägg: 81
Loggade in: 19 dec 2010
Utloggad
Skrivet 25 feb 2009 13:40
Förr var det ganska vanligt att man gav en slant till prästen och dess församling. Det finn säkert de som fortfarande vill ge något symboliskt. Mina föräldrar ville göra det men till slut så kom vi fram till att det kändes gammalmodigt och sen så kände jag inte jättemycket för den präst som vigde oss. Hon var ok men inte mer.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!