BröllopsGuiden
20 mar 2009 00:16       26 svar    3604 klick

Viktnedgång med pepptalk!!

Con-Kar
Antal inlägg: 25
Loggade in: 13 okt 2010
Utloggad
Hej alla blivande brudar!
Jag skulle vilja gå ner X antal kilo till vårt bröllop i augusti. Vill inte känna mig som en padda då. Vill ju vara vacker den dagen.
Nu när de börjar bli vår så tänkte jag ifall vi kunde puscha varandra härinne till att mootionera. Jag menar på ett hälsosamt sätt. Ha någon slags motions och viktdagbok. Att man följer och peppar varandra. Hjälper varandra helt enkelt.

Vad säger ni? Vill ni hänga på?
Vore kanon. Vi kan kämpa tillsammans!!

Kramar Karin ;)
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 20 mar 2009 07:13
Jag har ett tips!
Vi (Jag och P) är medlemmar i www.funbeat.se. Det är en träningsdagbok där man skriver ner vad man gjort. Hur lång tid och sträcka (om man nu motionerar så, men självklart kan man fylla i tex badminton också!) och intensitet, puls om man använder det osv.

Om ett gäng går med där, så är det väldigt medryckande. Man ser vad de andra har gjort, blir pushad och vill inte vara sämre.
Sen kan man själv se skillnaden- när första snabba promenaden till punkt a tar 50 minuter och den 3 månader tar 40 minuter- Det är skoj!

Låter det invecklat? DET ÄR DET INTE!!!! Man gör det så lätt som man själv vill! Jag finns där! ;)

Ett annat tips är att inte ta i för mycket i början. Det ska vara behagligt och skönt. Min första joggingtur (för ganska exakt ett år sedan) till mina föräldrar på ca 5 km tog 58 minuter. Då hade vi bestämt att ta det i en takt som gjorde att vi inte blev anfådda och kunde prata med varandra, men ändå jogga. (Pierre kunde gå sakta bredvid mig :D
Nu tar jag den ströckan på 32 minuter!

Det tredje och sista tipset är att inte sätta för höga mål. Är man en barnfamilj eller jobbar mycket eller prioriterar mycket annat i livet- då HINNER MAN INTE träna/motionera 5 ggr i veckan. (det får komma senare, när man är inbiten och det blir det största intresset man har!). Och att sätta upp målet att gå ner till bröllopet funkar säkert för en del. Men för väldigt många är det nog ett alltför ytligt mål även om man själv inte tror det. En anmälan till ett lopp kan tex göra underverk- man vill ju inte misslyckas! Anmäl er till vasaloppet/blodomloppet/vårruset/tjejmilen/tjejvättern/fjällräven classic eller nåt annat ni är intresserade av.

OJ vad långt det blev. Lycka till alla! Jag finns på funbeat!!!
HAHA, inte är man snygg direkt, men det är skönt att vara i mål! (Vansbrosimningen 2008)
litenElin
Utloggad
Skrivet 20 mar 2009 13:10
Första träningen i denna tråd- 30 minuters cykling på egen cykel i inomhus "ställning" eller vad jag nu ska kalla det.
Hade inte tänkt cykla men eftersom P plockat bort sin cykel (strategisk peppning?) var det så enkelt så jag tvingade mig själv.
Ganska lugn tur. Måste motivera mig själv att cykla lääängre nu- bara ca 3 månader kvar till vätternrundan (30 mil!) Och jag som inte ens gillar att cykla *huh*
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 20 mar 2009 18:37
Bra jobbat Elin! Det är då när man egentligen inte vill, som de känns så gött efteråt.

Okej, ska väl erkänna att jag inte "hunnit" gå idag. Tog alldeles för lång tid med skolan idag. Men vi körde en snabbis nere på stan. Rände i affärerna de sista 40minutrarna. Skulle få tag i ett usb minne. Det fick vi, men sen ville hon ha ett snöre så vi rände väl i 6 -7 affärer som små råttor. Så lite blev det väl. Men inte till den grad jag hade velat. Bättre att se framåt än bakåt. Får göra bättre ifrån mig i morgon.

Kramar Karin
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 22 mar 2009 15:43
Idag så var jag ute och gick stavgång i en halvtimme. Fick med mig Conny oxå det var bra. Kändes gott att komma ut en sväng. Var bara att bestämma sig. Kämpa på tjejer..

Kramar Karin
BG
Antal inlägg: 48
Loggade in: 19 okt 2010
Utloggad
Skrivet 23 mar 2009 17:48
Jag har också länge försökt gå ner i vikt och började träna ca 3 ggr i veckan men hjälpte ändå inte(åt även relativt nyttigt)..det som jag gör nu är att jag äter fortfarande nyttigt men äter lite mer första delen av dagen sen har jag dragit ner ganska rejält på middagen.(eftersom då är inte ens energiförbrukning lika hög) Äter en laxbit med lite feta ost och ett stekt ägg ungefär. Och nu har jag gått ner lite mer än 3 kg ungefär så det känns skönt..ska iväg och spinna nu, får se hur det går! Hur går det för alla??
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 23 mar 2009 19:07
Vad bra att du gått ner mer än du önskat. Så som du äter, gör jag med.

Man äter kolhydrater vid frukost och till lunch, sen på kvällen så äter man bara protein. Kroppen har lättatre att förbränna det som kommer in i kroppen som protein, då går den på kolhydraterna snabbare. Hälsokost tjej som sa det.

jag har gått ner ca 5.5 kg på detta sätt.

Ska ut och gå nu... Kram
litenElin
Utloggad
Skrivet 23 mar 2009 20:46
Heja Karin! Underbart!

Själv har jag tagit en cykeltur på en timme framför första säsongen av OC i dvd:n.. Alla sätt att motivera sig är bra- utom de dåliga.. hihi..
Fick så ont i baken att jag var tvungen att ta en kort paus efter 40 min.. *cry*

Eftersom jag tränar så mycket som jag gör, tänker jag mest på att äta så stora portioner som möjligt, oroar mig för att inte få i mig tillräckligt, speciellt tillräckligt med nyttigheter som man borde. Är super dålig på sånt över huvud taget...
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 24 mar 2009 00:13
Heja Själv Elin!

Jag håller med dig. Alla sätt är bra, utom de dåliga..
Stackars rumpa. Hi hi. Låter lite roligt faktiskt. Förlåt.

Om maten så har jag hört att man inte ska äta allt för stora portioner. En knuten näve är vad man ska äta vid varje mål. (Men då är ju maten mosad) så man får köra lite på känn tror jag.

Jag är inte så haj jag heller på mat, men försöker lära mig vad min kropp tar upp och inte. Men har ju kassa dagar oxå självklart. Tyvärr. Vill ju inte stoppa i mig för mycket gojs, som kroppen inte klarar att ta upp exempelvis. Men det görs ibland i alla fall.

Om jag ska vara ärlig så hade ja bangat innan om motionen. Men BG skrev att hon skulle gå och spinna. Tänkte då att jag ska inte vara sämre. På med gå stavarna och ut och gå.. Så det gjorde jag.. 40 min..

Ha det gott nu tjejer och kämpa på!
Imorgon är en ny dag..
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 24 mar 2009 20:13
Ska säga lite om mitt förra inlägg. Jag är definitivt ingen expert på mat. Ibland funkar de för mig i tre veckor säger vi. Sen den andra tiden, så faller jag på pizza, kebabtallrik eller ågot sånt. Men försöker så gott det går.. Ibland bra ibland dåligt.

Grejen är att jag behöver gå ner ca 30-35kg... Ingen hit. Men jag vet varför. Mådde psykiskt dåligt i över 2 1/2 år. Åt då dessvärre sånt man inte ska äta. Allt ifrån godis till kladdkaka istället för mat. Så nu känner ja att jag är duktig om jag håller mig till bra mat i tre veckor. Men de som händer när jag äter dåligt blir ju ett himla pendlande för kroppen. Det kan ju inte vara så bra i längden.

Så mycket skulle hjälpa om vi hjälpte varann på vägen.

Har oxå en hälsporre i höger fot. Så de hindrar mig i viss mån. Har jag jobbat i 8h klarar jag inte att gå alls. För de gör så himla ont.. Så jag får kämpa mot det med. Men tänker att de blir bättre längre fram.. När man gått ner lite..

Så jag hoppas att vi kan kämpa tillsammans alla!!

Kram på er alla Karin
litenElin
Utloggad
Skrivet 27 mar 2009 06:56
Har cyklat varje dag nu, men idag tar det nog stopp. Ska jobba hela dagen idag, förmodligen en 13-14 timmar... *huh*

Och imorgon är det högskoleprovet. Då kan det visserligen vara skönt att köra igång kroppen när man kommer hem, efter en hel dags stillasittande.

Snart dags att ta ut cykeln helt och hållet!!
BG
Utloggad
Skrivet 27 mar 2009 11:37
men ååh då kan ju jag stoltsera med att jag har lyckats hjälpa någon här :D vad kul roxcarro..är ju trots allt det vi försöker göra.
Har bokat pass söndag-torsdag på friskis nu men kommer äta ute ikväll och dricka..men får kompensera med träning :)
roxcarro
Antal inlägg: 39
Loggade in: 04 apr 2010
Utloggad
Skrivet 27 mar 2009 13:12
Fast du får gärna hjälpa mig oxå... :P
Jag ska spinna i kväll... jättekul
litenElin
Utloggad
Skrivet 07 apr 2009 06:37
Ligger helst nere med träningen sen några dagar tillbaka... Nu är jag rastlös och rädd att jag tappar den lilla vana min rumpa har skaffat sig av sadeln... *ermm*
Hoppas, hoppas jag blir bättre så jag kan träna i morgon i alla fall!

Hur går det för er andra?
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 07 apr 2009 16:21
Hej allihopa!

Det går inte så bra för mig heller... Mina fötter har givit upp, så jag försöker hitta något som kan funka istället för stavgång. Fick tips av roxcarro att simning var bra. Hade då bestämt mig för att jag skulle gå dit efter övertalning med mig själv.

Men då upptäcker jag att jag har slängt baddräkten, de bikinis jag hade var för små...

så jag ligger på sparlåga just nu...

Ni andra?

Kram
Lillmys
Antal inlägg: 41
Loggade in: 23 sep 2011
Utloggad
Skrivet 25 jun 2009 10:37
Hello blivande brudar.
Jag har oxå anmält mej till Funbeat.
Jag måsta gå ner 15 kg till nästa år men det är trögt att komma igång.
Men nu kör vi.

Lillmys
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 29 jun 2009 12:08
Hello!
Jag ska vara ärlig så har jag totalt glömt bort funbaet... Sorry

Men jag tränar denna vecka så här:
Mån: spinning
Tis: styrka, gym
Ons: spinning
Tors: styrka, gym
Fre: Kondition, gym
Lör: Vila
Sön: Vila kanske träna inte bestämt än..

Kom igen tjejer nu gäller de att lägga på ett kol....

Välkommen in i träningsgänget.. Den sista kandidaten. (Sorry var lite osäker på ditt nickname, därför skrev jag så..)

Du har lång tid på dig bara att bestämma och köra.. Bättre sent än aldrig..

Massa kramar
BG
Utloggad
Skrivet 29 jun 2009 13:04
con-kar vad duktig du är!!!
nu fick jag faktiskt lite ångest..får försökta ta mig ut och springa.
Så det här hjälper ju faktiskt att bli pushade av varandra *thumbsup*
Michelle
Antal inlägg: 30
Loggade in: 21 jun 2011
Utloggad
Skrivet 07 jul 2009 02:05
Dt är bara att kämpa på..jag har lyckats att gå ner 17 kilo med Xtravaganza, hade tänkt att försöka gå ner 7 kg till innan bröllopet, tror inte att jag kommer att hinna det, mn kanske 3-4 kg till..fast har tappat motivationen lite nu, men ska försöka att kämpa på..har iaf kommit i min brudklänning som jag hade köpt på tok för liten, så det känns fantasiskt..så kämpa på och ge inte upp..kram Michelle
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 08 jul 2009 19:40
Hej Allihopa!!

Roligt att så många har gått med...

Vi kämpar tillsammans de är gott.

Kram på er alla..
Con-Kar
Utloggad
Skrivet 13 okt 2009 20:33
Jag ville bara berätta för er ni som hänger kvar på detta forum att jag går hs en dietist nu..
Känns kanon bra.. Hon är verkligen jätte bra.. Hon som var med i tjockholmen för några år sen...

Så jag hoppas och vet att viktnedgång är på g nu..

Kram och lycka till allihopa..
lingonros
Antal inlägg: 16
Loggade in: 18 jun 2010
Utloggad
Skrivet 13 okt 2009 21:26
Jag hakar gärna på! Men ibland undrar jag hur svårt kan det vara?! Om man rör på sig lite alltså kan jag bara äta lite. Men av ngn anledning så går det inte in. Skönt att vi kan stötta varandra. :) Ska oxå kolla in funbeat. Må så gott!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!