BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Presenter Starta ny tråd
05 apr 2009 17:35       6 svar    1723 klick

Hur mycket??

morsan
Antal inlägg: 1
Loggade in: 28 maj 2009
Utloggad
Hej
Har en son som ska gifta sig och har önskat pengar till bröllopsresan.Vad jag undrar är hur mycket man förväntar sig.....känner ingen som gift sig på massor av år och har absolut ingen aning om vad som förväntas av en förälder.Tänkte att ni kan komma med förslag på summor som ni skulle förvänta er(av svärmor) :) .Vore tacksam för förslag för det ger mig huvudbry och skriv nu inte att man ska ge vad man tycker utan säg vad ni själv hade förväntat er. Tack på förhand
tollartjejen
Antal inlägg: 59
Loggade in: 14 jun 2010
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 18:38
Hej!¨
Vi har önskat oss hjälp till bröllopet (2 veckor kvar!!!)av våra föräldrar. Av min far har vi fått 25000, av mina svärföräldrar har vi fått 6000. Det får ju vara lite anpassat till ens egna ekonomi. Jag känner att jag hade blivit glad och tacksam för all hjälp vi fått oavsett summa. Vet inte om detta gjorde dig mkt klokare dock... Lycka till!!
Jenna
Antal inlägg: 27
Loggade in: 02 mar 2011
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 18:39
Har läst någonstans att som gäst bör man ge så mycket som det kan tänka sig att brudparet "lagt ut" för den personen. (mat o dricka) Sen är det ju givetvis individuellt hur mycket man vill/kan ge. Men jag tycker nog "skamgränsen" går vid ca 400-500 kr. Hur mycket man ger som förälder är nog väldigt olika.

Oxå lite nyfiken på detta!!!
Jenna
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 19:44
Maria N- Hade ni önskat er pengar då?? tycker 5500 låter väldigt lite för att va från så många gäster!!! *ermm*
Jenna
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 19:51
Vi skrev oxå att vi hellst av allt va att nära o kära skulle vara med, men om man ville, gärna får ge bidrag till bröllopsresa. Men jag personligen hade inte tröstat gå på ett bröllop utan att ge present.
Jaja, kanske ska börja "hårdspara" lite mer nu då, ifall vi inte får ihop så mycket i presenter. *huh*
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 20:15
Morsan; när jag gifte mig förväntade jag mig summor efter vad jag visste att de kunde ge utan att leva på nudlar de närmaste månaderna. Mina föräldrar var med och betalade knappt halva bröllopet + att vi fick en present för ungefär 5000 kr, men då vet jag att det funkade för dem. Annars hade de aldrig fått hjälpa till att betala bröllopet. Mina svärföräldrar gav oss en present som var värd ungefär 10000kr och det vet vi också att de har de råd med. Så tyvärr kan jag inte säga någon summa till dig eftersom jag inte vet vad du är god för. Jag förväntade mig utifrån föräldrarnas förutsättningar och det tror jag nog många andra också gör!
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 22:47
Som alla har skrivit så är det väldigt olika hur mycket man ger och jag tycker inte att man ska förvänta sig något alls även om det såklart är kul om man kan få ett bidrag. Vi har fått 10 000 av mina föräldrar + att de betalar smink och hår på dagen och av min svärmor får vi blommorna och av svärfar och hans fru har vi fått 10 000 i systemetcheckar och ytterligare 750 euro. Vi är naturligtvis mycket tacksamma för alla dessa bidrag eftersom vi bekostar ett bröllop för 90 personer helt själva (bortsett från dessa generösa bidrag). Men, det var verkligen inget vi förväntade oss så du kanske i stället ska fråga din son om du kan göra eller köpa något och förhoppningsvis vågar han säga vad de önskar! Lycka till ;)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!