BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
20 apr 2009 08:01       10 svar    2 klick

litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Hej.. Gulligt att starta en sådan tråd!

Hur är det egentligen grund-vigseln ser ut?
Ska nån läsa något? MÅSTE någon läsa något?

Tack!
MiZZ_MaGiKa
Antal inlägg: 11
Loggade in: 09 maj 2009
Utloggad
Skrivet 05 maj 2009 20:54
Hej Kjell.

Träffade vår präst i söndags och det var en stor besvikelse! Hon var totalförvirrad, på snudd till otrevlig och vi fick verkligen inte svar på nånting, hade ju trott att vi skulle få öva lite och få veta praktiska sakor som vad vi ska läsa, var vi ska stå, när psalmerna ska läsas, m.m. Men hon var helskum och jätte stressad, och som sagt inte trevlig alls. Nu är det ju så att vi gifter oss den 16 maj så vi har ju inte tid att hitta en "egen" präst. Men, tycker du att jag kan ringa henne och be henne en gång till att förklara allting för mig, eller man verkar dum då?

En super besviken brud...
bride2be
Antal inlägg: 2
Loggade in: 12 jun 2009
Utloggad
Skrivet 13 maj 2009 13:35
Hur skulle du organisera ett kombinerat dop och bröllop?
Ska dopet eller bröllopet vara först?
Barnen är 8 mån gamla och brudparet är bröllopsklädda.
Ska brudparet bära barnen in? Vem ska ha dem under vigseln?
Brudparet vill helst inte ha några faddrar.
Hur många psalmer och vilka?
Brudparet vill ha två solosånger en till dopet (barnkör)och en till bröllopet(manssolo).
Ceremonierna får inte bli för långa. Vet att man kan göra på olika sätt, men jag är nyfiken på ditt sätt!
Pinglan
Antal inlägg: 74
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 28 maj 2009 21:28
Hallo!
Jag har en fråga... Vi funderar på att be en pensionerad präst viga oss, han har varit vår församlingspräst länge. Är det kutym att betala honom eller får han lön från kyrkan när han "hoppar" in?
/Linda
Healga
Antal inlägg: 27
Loggade in: 15 feb 2010
Utloggad
Skrivet 03 jul 2009 08:34
Hej.
Jag undrar hur man går till väga för att gifta om sig med samma person? Förnya löftena. Om man kan göra det i kyrkan eller ifall man kan "låna" en präst och ha allting hemma i trädgården.
Undrar även om det behövs nån slags "hindersprövning" ?
Tackar för massor av svar och information.
///Healga
Minami
Antal inlägg: 1
Loggade in: 03 sep 2009
Utloggad
Skrivet 14 jul 2009 09:38
Hej! Jag ska träffa vår präst idag och gå igenom allt. Det som vi kommer göra "annorlunda" är att min pappa kommer föra mig fram till altaret. Detta är för att visa min uppskattning för honom och inte att han gifter bort mig. Är det något speciellt vi bör tänka på?

Jag ska även ha två personer som ska sjunga på bröllopet, vilka krav kan jag ställa på kantorn? Kan de komma upp på förmiddagen och öva igenom eller hur fungerar det?

Sen undrar jag även över vilka psalmer man ska ha? Vi gifter oss i september. Tips? Vi vill gärna ha glada och lättsamma psalmer. :)

Tack på förhand!
Nyårsbrud
Antal inlägg: 18
Loggade in: 03 dec 2009
Utloggad
Skrivet 07 aug 2009 10:34
Jag har en fråga: Jag skulle vilja att min pappa var solist i kyrkan, men han spelar själv gitarr (akustisk) och kommer inte vilja spela ihop med kantorn. Är det okej att han spelar själv?
roxcarro
Antal inlägg: 39
Loggade in: 04 apr 2010
Utloggad
Skrivet 07 aug 2009 16:43
Jag undrar hur många vigselprogram man ska göra? Ett par delar väl på ett program eller ska alla ha varsitt? Gör man extra till såna som inte är bjudna gäster?

// Carro
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 08 aug 2009 17:03
Gällande frågan om antal vigselprogram så var jag på bröllop förra helgen och jag och min man blev utan vigselprogram! Kändes jättesnålt! Våga lägga några kronor så att ni vet säkert att alla får, de flesta tar nog varitt och inte ett tillsammans! Självklart ska väl alla som är i kyrkan få ett program, inte bara de som är bjudna, tycker jag i alla fall!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!