BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
04 aug 2009 12:00       4 svar    2979 klick

Snabbplanering till höstbröllop

KristinRSP
Antal inlägg: 4
Loggade in: 02 aug 2022
Utloggad
Jag och min fästman har lite planer på att skaffa barn men jag har alltid sagt att jag vill gifta mig innan jag får barn. Har verkligen försökt förklara det för honom men vet inte om han förstår riktigt. Har funderat på sommarbröllop lite men som det ser ut nu verkar det ju bli till hösten. Så snabb planering o allt kan behövas. Någon här som har erfarenhet av höstbröllop? Behöver verkligen hjälp :)
magga
Antal inlägg: 10
Loggade in: 03 aug 2010
Utloggad
Skrivet 04 aug 2009 17:20
Hej! Jag har ingen direkt erfarenhet av höstbröllop. Ska dock gifta mig nu den 19 september. Blev bara så engagerad när jag såg ditt inlägg och ville vara först att skriva att du inte ska lyssna på någon som säger att det inte går att planera bröllop på så kort tid. Vi förlovade oss i april och alla tyckte vi var tokiga som tänkte gifta oss så snart men nu är det mesta fixad vet du och det har inte kännts det minsta stressigt :) Var bor ni någonstans? Ska ni gifta er i kyrkan eller? Hur många gäster tänker ni ha? Ska ni ha fest? I så fall vad ska ni ha för fest och var? Ska ni fixa mat själva osv osv... Datum, vigselplats och festlokal är väl det första man måste tänka på. Beroende på vad för sorts bröllop ni planerar så kan ni förstås behöva kompromissa lite grann. Att planera ett bröllop med kort varsel är kanske inte direkt något för en bridezilla, man måste vara lite flexibel :) Lycka till med allting! Blir spännande att få höra mer detaljer...
KristinRSP
Antal inlägg: 4
Loggade in: 02 aug 2022
Utloggad
Skrivet 06 aug 2009 09:59
Vad roligt för dig att gifta sig så snart! Ett STORT GRATTIS!! :D

Någon bridezilla är jag verkligen inte, vill bara ha en dag som passar mig. Nära och kära i närheten och en rolig fest för att fira allt. Vi bor i Småland. Jag vill gifta mig i en kyrka som ligger i byn där jag vuxit upp. Festlokal finns i närheten i form av en omgjord loge. Har räknat lite på antalet gäster och det skulle nog blir ca 50-60 stycken. Frågan är ju bara vilka man ska bjuda? Var ska man egentligen dra gränsen?? :S Problemet ligger nog snarast i att vi måste ha pengar till det med. Jag studerar vilket ju inte gör att man har ett överskott av pengar direkt.. :S Mat skulle jag kunna tänka mig att fixa mycket själv, fästmannens bror är kock också så. I och med att vi har lantbruk inom familjen också så kan det ju finnas lite anturtillgångar där..
Men berätta mer om ditt bröllop också. Vill så gärna veta hur fler höstbrudar har lagt upp sina bröllop! Väntar på att höra mer! :)
magga
Antal inlägg: 10
Loggade in: 03 aug 2010
Utloggad
Skrivet 07 aug 2009 16:06
Du verkar ju ha bra koll så det ska inte vara något problem för dig att fixa en snabbplanering :) Skönt att kunna fixa maten själv alternativt känna någon som kan göra det. Det hjälper ju mycket när man studerar. Vår situation är ju helt annorlunda. Vi har typ ingen som kan hjälpa oss vilket gjorde att vi valde att ha festen på en restaurang där vi inte behöver tänka på så mycket själva. Det skulle också bli ganska billigt vilket gjorde det väldigt lätt att bestämma sig. Nu så här några veckor före bröllopet när det inte finns någon möjlighet att hitta en annan festlokal så får vi offerten som ligger på en helt annan prisnivå än vi förväntade oss. Vi jobbar dock båda så vi klarar oss. Det är bara tråkigt eftersom om vi hade vetat att det skulle bli så dyrt så hade vi kanske valt en större lokal med fler möjligheter. Lokalen tar absolut högst 60 pers och vi kommer att vara 59-60 plus några barn under 1 år. Vet inte riktigt hur det ska gå till men det ordnar sig nog.

Då kommer vi till delen med vilka man ska bjuda. Nej det var inte lätt. Min familj bor utomlands så jag valde att bara bjuda närmaste familj (föräldrar, 6 syskon+respektive och syskonbarn) samt några kompisar. Det blir mina föräldrar, alla syskon (tyvärr bara 1 av 10 syskonbarn) och 1 kompis som kommer. Ganska glest alltså. Min fästman som har sin släkt här i Sverige bjöd förutom närmaste familj och vänner en farbror, ett par mostrar, en morbror samt ett gäng kusiner. Han bjöd alltså inte alla utan valde att bjuda dem som han har mest kontakt med. Det har gjorts så tidigare i släkten så han förväntade sig inte några sura miner. Svårast har det varit att välja vilka kompisar man ska bjuda. Det finns ju så många som man har så olika förhållanden till. Det var helt hopplöst. Vi ville såklart bjuda alla! Men vi fick dra gränsen vid kompisars kompisar som vi typ också blivit kompisar med, kompisar man inte haft kontakt med på flera år eller kompisar man precis tagit upp kontakten med igen. Tyvärr finns det några som är sura över att inte blivit bjudna vilket inte var meningen. Jag tycker inte att man ska förvänta sig att bli bjuden på en kompis/bekants bröllop utan vara glad och tacksam om man får närvara.

Jag hoppas så klart på en fantastisk bröllopsdag med våra närmaste men ser dagen dock endast som en början på ett långt och lyckligt äktenskap *heart*
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!