BröllopsGuiden
01 jan 2010 22:55       12 svar    33764 klick

Beräkna inköp av alkohol?

Frankofilen
Antal inlägg: 72
Loggade in: 28 okt 2016
Utloggad
*quest*
Vi har tänkt att bjuda på all dryck under hela bröllopet och kocken har sagt att en halv flaska vin brukar vara rimligt per person när det är buffé på menyn.

Frågan är hur man ska beräkna övriga inköp? Från det att bandet börjar spela och festen börjar på riktigt?
Vi ska ha personal i baren och tänker att vi ska ha ca tre typer av drinkar, öl och vin. Men man vet ju aldrig vad det går mest av, så jag tänker att tar något av förmodan slut så får gästerna hålla tillgodo med det som kvarstår. Är det rimligt att resonera så?

Hur skulle ni beräkna era inköp? Finns det någon statistik av vad som har störst åtgång? Vet verkligen inte hur jag ska börja räkna...
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 01 jan 2010 23:25
Hej! Vi hade 80 gäster och sittande middag. Bjöd också på all alkohol. Vi tog i överkant men så länge man köpt på systemet går det att lämna tillbaka efter. Vi köpte enligt följande:
42 fl rödvin, 30 fl vitt vin, 8 flak öl, 50 fl champagne, avec, gin ca 1 fl, rom ca 2 fl + virke till drinkar + lite rosé. Eftersom det var högsommar och varmt så gick mer öl än vin i baren.
Det vita var till förrätt, röda till varmrätt och champagnen var dels för båtfärden från kyrkan till festen och sen som välkomstskål.
Vi fick lämna tillbaka en hel del men inte så mycket som man kunde tro. Min filosofi är att ha för mycket för tro mig tar drycken slut tar festen slut... speciellt om man serverat alkohol under kvällen! Lycka till!
Frankofilen
Utloggad
Skrivet 02 jan 2010 07:50
Hej Charlotte,

Tack för informationen! Den är mycket värdefull. Nu ska vi inte ha sittande middag utan buffé, men det är i alla fall bra med riktlinjer. Räknar man på det så är en flaska vin/person tillräckligt. Samt en hel del öl och drinkar förstås. Du har helt rätt. Bättre med för mycket än för lite.
Katjalainen
Antal inlägg: 14
Loggade in: 19 mar 2013
Utloggad
Skrivet 03 jan 2010 10:22
Vi har inte handlat än men ska ha en buffé precis som ni. Vi satt och räknade lite och tänkte att vi köper nåt i stil med detta
1 flaska vin per person
1,5 glas champagne per person
5 öl per person
2 cider per person
2 drinkar per person
4 cl avec per person

vet inte om det är för lite eller väldigt mycket, men det är ju i regel färre som dricker cider än vin och öl, så detta är utslaget på hela kvällen (både middag och fest) och jag skulle tro att det borde räcka till då.
Frankofilen
Utloggad
Skrivet 04 jan 2010 22:45
Ja, det verkar rimligt enligt kvantitet. Det svåra är ju att veta ifall någon bara vill dricka drinkar, eller enbart vin, eller öl. Det går ju inte att beräkna på det sättet. Jag tror på en drink till för säkerhets skull. 3 drinkar per person. På sommaren när det är varmt går det nog mer öl, cider och drinkar än vin. Vi tänker ha tre olika drinkar. Gin and Tonic, Strawberry Daquiri och Mojito. Sedan är det viktigt att komma ihåg att köpa massor med groggvirke. Det kommer gå till både drinkarna, till alkoholfria drinkar och folk som är törstiga. Mineralvatten och läsk i massor alltså.
Sedan kan man fundera på vilka som kommer att stanna kvar länge och vilka som förmodligen beger sig hemåt tidigare.
Vi tänker eventuellt ha Tequila till maten också, istället för nubbe. Hjälp vad mycket sprit vi pratar om. Får hoppas att folk kan hantera det. Man har ju hört om bröllopsfester där spriten ställt till med en del problem...
Tack för att du visade din plan. Den var till stor hjälp.
Frankofilen
Utloggad
Skrivet 04 jan 2010 22:45
Ja, det verkar rimligt enligt kvantitet. Det svåra är ju att veta ifall någon bara vill dricka drinkar, eller enbart vin, eller öl. Det går ju inte att beräkna på det sättet. Jag tror på en drink till för säkerhets skull. 3 drinkar per person. På sommaren när det är varmt går det nog mer öl, cider och drinkar än vin. Vi tänker ha tre olika drinkar. Gin and Tonic, Strawberry Daquiri och Mojito. Sedan är det viktigt att komma ihåg att köpa massor med groggvirke. Det kommer gå till både drinkarna, till alkoholfria drinkar och folk som är törstiga. Mineralvatten och läsk i massor alltså.
Sedan kan man fundera på vilka som kommer att stanna kvar länge och vilka som förmodligen beger sig hemåt tidigare.
Vi tänker eventuellt ha Tequila till maten också, istället för nubbe. Hjälp vad mycket sprit vi pratar om. Får hoppas att folk kan hantera det. Man har ju hört om bröllopsfester där spriten ställt till med en del problem...
Tack för att du visade din plan. Den var till stor hjälp.
Frankofilen
Utloggad
Skrivet 04 jan 2010 22:49
Jag glömde säga att jag personligen tror att det är en generös plan - alltså inte för lite.
Katjalainen
Antal inlägg: 14
Loggade in: 19 mar 2013
Utloggad
Skrivet 05 jan 2010 12:01
ja det har du nog rätt i, att vi nog ska räkna på en drink till per person.
Vi hade tänkt ha mojito och gin och tonic. Sen ska man kanske h ett tredje alternativ.
Hittade färdiga drinkar på burk, som vi funderade på. Då behöver vi inte ha någon som blandar, utan bara häller upp och så är det lättare att beräkna. Vet dock inte om det blir någon skillnad i pris, skulle tro att det landar på detsamma.
Frankofilen
Utloggad
Skrivet 05 jan 2010 14:54
Vi funderar på att skippa cider och köra på olika drinkar istället. Jag tror det blir billigare att blanda själv eller låta en bartender göra jobbet. Finns det någon restaurangskola i närheten kan du anlita någon elev därifrån.
Cider och drinkar känns så likartat. Ska ni göra inköpen i Tyskland? Vi räknade på att spriten till festen går loss på över 8000 om vi handlar i Tyskland. Vågar knappt tänka på vad det skulle kosta på Systembolaget...
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 05 jan 2010 22:17
Vi gifte oss 2008 så jag kommer inte riktigt ihåg vår beräkning. Men ta för Guds skull inte bort cidern! Många (iaf i vår bekantskapskrets) gillar varken öl eller vin, och dricka drinkar till maten är nog ingen höjdare, då är istället cider ett bra alternativ. Bara ett litet tips på vägen! Lycka till! Jo, förresten. Vi räknade också en flaska vin per person (½ rött och ½ vitt) och vi fick ungefär hälften kvar av både det vita och det röda. Så ni kan nog räkna 1/3 vin per person och ändå få gott om vin över.
Frankofilen
Utloggad
Skrivet 05 jan 2010 22:53
Nej, vi har bara vin till maten. Fint vin! Detta som jag redovisat här är bara till festen. Jag har ingen koll på hela vår bekantskapskrets men jag har en känsla av att cider kanske går hem hos de lite yngre kusinerna. Jag har aldrig själv gillat cider så jag kanske borde tänka om. Svårt att veta vad som går åt, men jag tror att öl kommer att drickas i stora kvantiteter om det blir en varm sommardag.
Nej, men då behåller vi cidern också. Med tanke på hur vi har räknat så ska det nog vara tillräckligt, eller som våra bekanta sa ikväll när vi berättade om spritplaneringen: "Herregud, vill ni att folk ska vara medvetslösa vid midnatt. De där kvantiteterna hinner man ju inte dricka upp även om man lämnar festen på morgonen..." Det blir nog bra! :-D
Sedan är det ju så att om någonting tar slut för att vi beräknar fel, så får gästerna hålla till godo med de olika valmöjligheter som finns. Vi bjuder på allt i alla fall.
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 07 jan 2010 23:09
Ser nu hur galet jag skrev, jag menade ju givetvis att istället för att beräkna en flaska vin per person kan man räkna 2/3 flaska vin per person och ändå ha marginal. Men det kanske du förstod ändå! :-) Kan som tillägg också säga att jag visste i förväg om 3-4 personer som inte skulle dricka något, men jag räknade inte bort dem i drickaplaneringen.
Jag är ingen cidermänniska jag heller, så det var tur att min bästa kompis mest dricker cider, annars hade jag inte heller tänkt på det. :-)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!