BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Familj Starta ny tråd
03 maj 2010 18:16       7 svar    25920 klick

Hindersprövning & Efternamn

Lillmys
Antal inlägg: 41
Loggade in: 23 sep 2011
Utloggad
Hello, måste ju genomgå hindersprövning.
Någon som vet hur lång tid det tar för att få svar från skattemyndigheten????
& efternamns byte, hur lång tid innan bröllopet måste man skicka in det???
Snälla hjälp en förvirrad blivande brud.
Tack på förhand
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 04 maj 2010 22:18
Det är väldigt olika hur lång tid det tar att få svar från Skattemyndigheten. Beror väl helt på hur stort trycket är just då. Allt från några dagar till en månad kan jag tänka mig. Efternamnsbyte har jag för mig går fortare, om man har fyllt i alla papper rätt. Skicka in med marginal, så du hinner skicka tillbaka en gång till om något skulle vara fel. Lycka till på den stora dagen!
wounder
Antal inlägg: 14
Loggade in: 11 feb 2014
Utloggad
Skrivet 04 mar 2013 16:24
Anjisen SKREV DEN 03 mar 2013 07:07 FÖLJANDE:

Vilken tur att jag inte är den enda bruden som är förvirrad när det gäller namnbyte och hindersprövningen. i.o.m att hindersprövningen gäller i 4 månader så tänkte jag skicka in dem i slutet på nästa vecka. då är det två veckor tills det är 4 månader tills vi gifter oss, det är väl ändå en god marginal eller? 

Gud 4 månader.. hur ska vi ha tid till allt? Ha en underbar söndag 

Anjisen: Men om de är snabba så finns det ju risk att hindersprövningen hinner gå ut innan ert vigseldatum! Eller...?! :-O

alexochnina
Antal inlägg: 42
Loggade in: 04 feb 2014
Utloggad
Skrivet 04 mar 2013 22:36

Ett gott råd: vänta ett par veckor så du inte måste beställa allt två gånger, Skatteverket är snabba! Vi beställde hindersprövning en kväll för två veckor sen. Två dagar senare hade vi det hemma.

tekanlu
Antal inlägg: 4
Loggade in: 10 maj 2013
Utloggad
Skrivet 08 mar 2013 21:55
Vi skickade in alla blanketter samtidigt och vi fick ca 5 dagar senare ett brev att sonen nu heter det nya efternamnet (bytet skulle ske vid vigseln i maj) och dagen efter det kom hindersprövningen. Den gäller i 4 månader så vi valde att skicka in den ca 4 månader innan.... Lycka till!
ulrikagustav
Antal inlägg: 6
Loggade in: 20 jun 2013
Utloggad
Skrivet 13 mar 2013 20:20
Vi fick hem hindersprövningen på mindre än en vecka också. Så ha inte för bråttom. Skickade ansökan förra veckan, de kom i förrgår. :)
ulrikagustav
Antal inlägg: 6
Loggade in: 20 jun 2013
Utloggad
Skrivet 13 mar 2013 20:20
ulrikagustav SKREV DEN 13 mar 2013 20:20 FÖLJANDE:
Vi fick hem hindersprövningen på mindre än en vecka också. Så ha inte för bråttom. Skickade ansökan förra veckan, de kom i förrgår. :)
Glömde nämna att vi även skickat in om efternamn i samma veva. :)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!