BröllopsGuiden
26 jul 2010 11:10       10 svar    24684 klick

Vilka måste man bjuda?

moment
Antal inlägg: 1
Loggade in: 03 nov 2010
Utloggad
Hejsan.
Jag ska gifta mig i september nästa år. Det är lång tid kvar men jag kan inte låta bli att tänka på vilka som ska bjudas.

Jag har en stor släckt mednas min kille har en väldigt liten släckt.
JAg vill bjuda föräldrar och farföräldrar samt min morbror. Men jag kan inte låta bli att då få dåligt samvete ifall ja inte skulle bjuda min fastrar.

Är det ofint att inte bjuda även mina fastrar? Jag har inte så stor budjet att röra mig med, men vad sjutton tolv personer mer och ganska mycket. Men samtidigt om jag inte bjuder mina fastrar kan jag ju inte bjuda min vänner om ursäkten är pengar??

Lite hjälp!
Carlssons_brud
Antal inlägg: 4
Loggade in: 05 mar 2011
Utloggad
Skrivet 27 jul 2010 16:44
Du ska bjuda dem du känner för att bjuda. Jag ska själv inte bjuda min faster och så, men jag ska bjuda lite kompisar. Det finns inga MÅSTE som regel tror jag man brukar säga: bjuda dem som står en närmast. vilket är det vi kommer göra.

grattis och lycka till!
evpa001
Antal inlägg: 8
Loggade in: 01 aug 2011
Utloggad
Skrivet 13 sep 2010 20:17
Du ska bjuda de du vill bjuda och de som du umgås med. Om du inte umgås med dina fastrar bjud inte dem.
Har själv haft problem, vilka ska bjudas? Har bjudit de vi tycker om och vill ha fest med.
Om inte pengarna räcker och släkten tycker att vissa måste bjudas så får väl de hjälpa till och betala.
Sitt och skriv listor på alla ni vill bjuda och sedan ta bort alla som ni inte umgås med och trivs med

Lycka till
Marie.E
Loggade in: 14 dec 2010
Utloggad
Skrivet 24 sep 2010 13:00
skrev ner alla våra släktingar som är vid livet.
Sedan tog vi ut de släktingar vi umgås med. Firas och så vidare.
Och de släktingar vi kanske bara hejjar på Ica Maxi bjuder vi inte.

Vänner, ja, vi har flera på våran lista. Men vi umgås ju mer med dem än med vissa släktingar så..

Följ ditt hjärta så ska du se att allt blir det bästa för eran dag. Man ska inte ha d
Jag och min sambo (båda med stora släkten) skrev ner alla våra släktingar som är vid livet.
Sedan tog vi ut de släktingar vi umgås med. Firas och så vidare.
Och de släktingar vi kanske bara hejjar på Ica Maxi bjuder vi inte.

Vänner, ja, vi har flera på våran lista. Men vi umgås ju mer med dem än med vissa släktingar så..

Följ ditt hjärta så ska du se att allt blir det bästa för eran dag. Man ska inte ha dåligt samvete för något när det gäller den dagen!
Big Bear
Antal inlägg: 46
Loggade in: 12 jun 2019
Utloggad
Skrivet 01 okt 2010 15:24
Hej,

Jag tycker du skall bjuda dina fastrar också. Hoppas
det ordnar sig även från budget perspektivet.
emmam80
Antal inlägg: 2
Loggade in: 05 maj 2011
Utloggad
Skrivet 03 okt 2010 22:06
Hej!

jag och min sambo ska gifta oss i juli och vi har haft en diskussion om vilka man ska bjuda. Jag tycker att man ska bjuda de man gillar att umgås med och som man vill uppleva en sådan dag med. Min sambo tycker dok att man ska bjuda HELA släkten för att det hör till... det är så man ska göra...

Det är nog väldigt olika. jag tycker att det viktigaste är att man själv ska vara bekväm i hur man har gjort. Det är ERAN dag!!!!

Lycka till!!!!
myran84
Antal inlägg: 8
Loggade in: 16 jun 2011
Utloggad
Skrivet 12 jan 2011 11:18
Jag bjöd till och med kusiner men inga kusinbarn. Detta för att det had blivit så himla många. Min pappas sida är rätt många och jag är en sladdis vilket gör att alla mina kusiner har minst 2 barn var och det är lika dant med min blivande mans sida.

Det viktigaste är att du/ni känner att det är ert bröllop och att ni har de människor som ni tycker om där. Det är er dag inte er släkts. Jag tycker också att man ska ta hänsyn till vilka bröllop man själv blivit bjuden till.

Lycka till!
Chicita
Antal inlägg: 59
Loggade in: 07 feb 2013
Utloggad
Skrivet 12 jan 2011 16:23
Jag är i en liknande situation som trådskaparen (moment).
Jag har en väldigt liten släkt och den släkt jag har umgås jag knappt med.
Min sambo däremot har 18 kusiner på sin mammas sida, som vi träffar 2 ggr om året på släktträffarna dom anordnar till påsk och sommar.
(inklusive alla mostrar, morbröder, kusinbarn och respektive så brukar vi landa på 60-70 personer på dom träffarna).

Vi har tagit beslutet att bjuda alla som är med på träffarna, samt hans farbror och faster med respektive (inga kusiner från far-sidan).
Och mina farbröder med respektive, men inga kusiner och inga alls från min mammas sida (förutom mamma och min bror).
Och VÄLDIGT begränsat med vänner...

Några av mina jobbarkompisar kommer att servera på middagen, och dom får sedan komma med på själva festen efteråt om dom vill, så på så vis får vi in lite mer vänner också...

Vi landar ändå på drygt 80 personer, och där går nog vår smärtgräns + gränsen för hur många sittande personer vi får in i lokalen också för middagen...
Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad
Skrivet 14 jan 2011 11:08
Ja, det är inte lätt att avgöra vilka som skall "få" komma på bröllopet om man har stor släkt!

Jag brukar rekommendera om man har stor släkt och vänkrets att endast bjuda dem man umgås mycket med och dem man verkligen vill ska komma om man inte har en stor budget.

Oftast tar inte släktningar och vänner som man inte umgås ofta med illa vid sig om de inte blir bjudna på bröllopet. Det är brudparet som känner sig dumma som inte bjuder hela stora släkten och samtliga vännner.

Kontentan av detta är, Bjud nära och kära som betyder något för er!
MinManDinFru
Antal inlägg: 20
Loggade in: 30 apr 2011
Utloggad
Skrivet 15 jan 2011 19:45
Jag förstår precis hur du känner. Jag/vi kände detsamma. Men vi var snabbt överrens omm att vi kan ju inte bjuda gäster för att vi inte ska ha dåligt samvte.
När vi beslöt oss för att bjuda dem som står oss nära, som vi umgås med och som bertyder mycket för oss. För bjuder vi några utav släktingarna som man känner att man "måste" bjuda får man kanske välja bort några vänner för att budgeten ska gå ihop.
Nä... bjud de ni vill. Dina fastrar förstår om du berättar för dem.

Just idag har jag skrivit ett inlägg om det i min blogg

www.minmandinfru.blogspot.com

Lycka till!
MissBride
Loggade in: 03 mar 2011
Utloggad
Skrivet 09 mar 2011 20:45

Man MÅSTE inte bjuda folk som man inte vill ha på sitt bröllop.

Detta är ER dag! Detta måste de som inte blir bjudna respektera annars så är de inte bra vänner/fam.

Vi har enbart bjudit de vi vill dela VÅRAN dag med.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!