BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Relationer Starta ny tråd
17 aug 2010 11:22       5 svar    1 klick

Helga
Antal inlägg: 10
Loggade in: 14 dec 2011
Utloggad
Jag ska ta min fästmans efternamn, han har ett väldigt ovanligt efternamn. Hans släkt är dom enda som heter så. Jag har inget son-namn men ett betydligt vanligare namn så för oss var det ett självklart val. Jag tycker son-namn är ganska fula och då är det betydligt coolare med ett ovanligt namn som vissa kanske anser är fult. Så ge dig inte, det är bara att tjata ;)
kramboas
Antal inlägg: 27
Loggade in: 31 jan 2013
Utloggad
Skrivet 17 aug 2010 11:55
Jag är inte gift själv men har varit på två bröllop i år där de tagit ett helt nytt gemensamt namn och de har varit nöjda med det :) Det ena paret valde att ta ett namn som är ett namn på hans sommarställe som kommit att betyda mycket för de båda så det är ju en rätt kul idé. I värsta fall så kanske man får lotta vilket av namnen man ska ta eller ställa upp för- och nackdelar med namnen och se om man kan komma fram till något :) Lycka till!
Lillmys
Antal inlägg: 41
Loggade in: 23 sep 2011
Utloggad
Skrivet 17 aug 2010 19:31
Både jag & min sambo har -son namn så jag tar hans.
Det känns mer rätt.
pando
Antal inlägg: 11
Loggade in: 30 aug 2010
Utloggad
Skrivet 18 aug 2010 11:23
Hejhej, jag kanske är lite sen med detta men hade ingen aning om att man kunde välja ett helt nytt namn, precis som när man ska ge ett barn ett nytt namn. Det verkar ju som en bra idé, att starta något nytt med ett nytt efternamn :)
nillaS
Antal inlägg: 13
Loggade in: 27 sep 2010
Utloggad
Skrivet 10 sep 2010 15:16
har redan två efternamn och kommer inte byta bort dem. som du sa susanna, det är ju "jag". fattar att min partner vill ha kvar sitt också, jag tycker inte att det är så viktigt att heta samma, vår gemensamma identitet sitter inte i min eller min partners efternamn, utan i oss själva oc hdet liv vi byggt upp tillsammans.

tror det viktigaste är att känner man sig inte ok med att byta ska man verkligen inte göra det! då försvinner ju lite av ens identitet!
Lillmys
Antal inlägg: 41
Loggade in: 23 sep 2011
Utloggad
Skrivet 12 sep 2010 09:10
Jag menade bara att min man har barn sen tidigare & alla heter Gustafson i efternamn.
Nu har vi en dotter tillsammans & det kändes rätt att vi alla heter Gustafson.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!