BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
03 nov 2010 09:28       4 svar    15097 klick

Idéer till sagobröllop?

elinselon
Antal inlägg: 10
Loggade in: 05 nov 2010
Utloggad
Hej,
Jag och min sambo gifter oss den 27/8- 2011 och kommer (om vädret tillåter) att göra detta utomhus på en gård. Vi kommer att ha festen på samma gård i en mysig loge. Vi har valt att ha sagor som tema, eftersom dessa fyller en stor del av vårt liv. Min sambo älskar riddarfilmer, och jag har alltid önskat mig att få vara en prinsessa. Nu till frågan:

Hur får vi in temat i bröllopet? Inbjudningskorten har jag koll på, men hur får vi in detta under vigseln och festen?

Jag får fullt med idéer om marchaller, levande ljus, torr is som ryker..men det fungerar på ett vinterbröllop, inte sommarbröllop...
Några tips?
Tack på förhand =)
elinselon
Antal inlägg: 10
Loggade in: 05 nov 2010
Utloggad
Skrivet 05 nov 2010 11:43
Just de, det var smart med skägglav =)

Även om lokalen är en loge på en gård så är den ganska mysig!
Det är vita väggar med svarta träbjälkar.. På de svarta bjälkarna (som även finns i taket) hänger det facklor på som man kan ställa blockljus på. Ovanför honnörsbordet finns det en stor gammeldags takkrona som man kan sätta levande ljus i.. Så lokalen kan man få ganska så sagoinspirerad..

Frågan är hur man kan få vigseln sagoinspirerad då?
MidsummerBride
Antal inlägg: 20
Loggade in: 16 feb 2016
Utloggad
Skrivet 10 nov 2010 15:23
Lyckos dig! Låter ljuvligt att vara i den lokalen.
Vi ska också ha lite saga/medeltid/fantasyinspirerat. Gifter oss i juni 2011.
Som färg har vi valt vitt, blått och silver, det tycker jag är härliga färger ihop.
På väggarna som är mellan fönstren ska vi hänga blå sammet och runt trappräcken och annat ska vi ha murgröna. Bordet har samma färgtema och vi ska ha stenar i grått och vitt, små järnkronor med pärlor och drivved som dekoration.
Vi har valt musik i kyrkan lite utifrån det här också. Som ingångsmusik har vi River flows in you från filmen Twilight (fantasy), under vigseln spelas Laputas Castle in the sky på ocarina (saga) och som utgångsmusik har vi Concerning hobbits från Sagan om ringen.
Min klänning kommer att vara lite lite i det stuket också. En vit klänning utan axelband och med snörning i midjan upp mot bröstet. Bröstet är dekorerat med vita paljetter och vita pärlor.

Hoppas jag har hjälpt dig lite. :)
natasja
Antal inlägg: 7
Loggade in: 09 jul 2011
Utloggad
Skrivet 20 nov 2010 23:55
Wow!! Vilken härlig "lokal" det låter som.. verkligen hur gott som helst! Min första tanke när du säger sago-tema är trollhassel. Det förgyller det allra mesta, och är superläckert i både bröllopsbukett som enklare dekorationer. Mycket grönt, brunt och vitt förstärker även sagokänslan.Lite romantik, fluffig organza på borden kanske :P Jag såg för övrigt (här på bröllopsgudien) en idé, där man tagit savoykål och gröpt ur i mitten, fyllt på med oasis och sen satt i vita rosor och lime-halvor (fästa i grillspett av trä) mitt i. Huuur snyggt som helst! Såna ska vi göra!! :) En annan detalj är ju att ha ett snyggt paraply/parasoll att bära, antingen bruden eller brudgummen, sånt där med spets på, ser lite saga ut. Ni har inte 2 mostrar då?? Som kan klä sig i brut, grönt och "gräddelin"? Snacka om förstärkare :)

Hoppas nånting kanske varit till hjälp!

Kram från mig!
Chicita
Antal inlägg: 59
Loggade in: 07 feb 2013
Utloggad
Skrivet 15 dec 2010 17:25
Jag skulle nog ha använt mig av tyg (organza eller liknande, tyll kanske är en billigare variant, bara det är "fluffigt" liksom) och dekorerat bänkarna i kyrkan, den del som är mot altargången. Något silvrigt och lite murgröna eller liknande i detta också...
Brudnäbbar, rosenblad mm mm känns väl också lite Prinsessa och sago-aktigt.

Om möjligt kanske man kan be gästerna att ha "saga" i åtanke när dom väljer kläder. Men utan att styra för hårt...
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!