07 maj 2007 18:18
41 svar
3480 klick
Tillbaka på noll igen....
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Var så glad hade hittat tyg och mönster till MIN klänning. Bukett och hela temat är byggt runt min klänning. Var och testade den hos mamma i helgen för att se hur den sitter. Sa i lördags att den inte ser ut som den ska, något är fel. Hon säger att det är för att den inte är klar och att den blir som den ska när den är ihopsydd. var där igår då den var ihopsydd och nästan klar. Säger igen att det är något som är fel, den faller inte som den ska. Fick inget svar på det. Har funderat halva natten på vad som är fel nyss när jag provade den igen insåg jag vad hon gjort...
Det ska vara stora kilar av tyg insydd i kjolen så den ska bli riktigt vid (helt mot hennes vilja, hon ville att jag ska ha en "smal" klänning) jag höll ut kjolen nu och följde sömmarna och inser till min fasa att det finns inte en enda kil insydd någonstans. Inte konstigt att den inte ser ut som den ska att den faller fult och att jag hatar klänningen. Frågar då lugnt var kilarna är? Får till svar att Dom har jag struntat i den är finare så här.
Behöver jag säga att det kom rök ur öronen på mig? Min mamma har alltså bestämt över huvudet på mig utan att säga något att min klänning som skulle vara jättevid ska vara "smal" och utan släp?!?!?!?!?
jag ville ha en vid klänning med släp och nu har jag detta hemska tygstycke.
jag har ingensom helst aning om vad jag ska ta mig till nu. mamma är förbannad på mig för att jag inte är nöjd och jag hatar henne mer än jag någonsin gjort förr.
Hon vill bli klippt jag funderar på att göra en "Britney" och sen bara säga att jag tycker att det är bättre så. undrar hur kul hon skulle tycka att det var?
jag drar stora strlk så jag kan inte bara gå ut och hitta en klänning hur som helst.
Så som det ser ut nu är lokal,präst, mat, hår, skor, smink, alla andras kläder, brudbukett, bröllopsnatt, tårta och div annat klart men jag har ingen klänning...
Oj! detta blev mycket text.....
sirius
Antal inlägg: 22
Loggade in: 27 dec 2007
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 18:24
Men herregud vännen.. det är ju DU som ska gifta dig och INGEN ANNAN! Nä.. det där ska du inte acceptera.. gå tillbaka med klänningen och ta pengarna tillbaka..
berätta för din mamma att det är du som ska gifta dig och vill se extra fin ut på din stora dag och om du inte får som du vill med klänningen så blir di självkalrt sårad.. men om det inte går att göra något åt och att det är försent att beställa en klänning så köp en vid underkjol?
Men annars är det bara att du går till en klädaffär som säljer brudklänningen och berätta historien för ägaren och be om hjälp.. det är nog det enda du kan göra PLUS att du ska berätta för frökens chef som sydde klänningen till dig att du blev absolut misslyckad och att hon inte följde din skiss...
kram
/Linnea
Jag vill rapportera detta inlägg!
anilä
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 18:25
Det är min vidriga mamma som sytt den....
sirius
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 18:28
Hmm.. aa, då går det visst inte att få henne sparkad.. men berätta sanningen för henne... Säg att det är DIN stora dag och att du vill se extra fin ut och om hon inte kan sy en klänning till dig så som du vill ha den så ska hon få köpa en till dig istället... för det är fortfarande Du som ska gifta dig och inte hon... påminn henne om det.. Hon kommer säkert bli sur, men det är egentligen du som ska bli rasande på henne för att hon inte uppfyller sin dotters önskan när hon ska gifta sig...
kramar
/Linnea
Skrivet 07 maj 2007 18:41
Stå på dig! Det måste du göra.
Man gifter sig en gång i livet och då måste man få det precis som man vill ha det!
Ingen annan än du/Ni kan veta det!!
Hoppas det löser sig för dig!
Kram
tricky_r
Antal inlägg: 254
Loggade in: 27 aug 2007
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:10
Jag kan föreställ mig hur frustrerande detta måste vara för dig..men det är ditt bröllop du får som du vill!!!Du måste skaka vett i tanta!!!
anilä
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:13
jag har så länge jag kan minnas försökt att få henne att sluta lägga sig i mitt liv.
jag gjorde klart från början flera ggr hur klänningen ska se ut. Hon har ett mönster med den exakta klänningen men har struntat i att följa det. Hon fastjag sa fler ggr idag att jag vill att hon ändrar den så säger hon att den är bättre så här. det går inte att få henne att inse att hon gjort fel.
Klänningen är förstörd jag står utan men hon är nog nöjd med allt iallafall.
hon vann igen och jag förlorade som vanligt.
hatar henne intensivt mycket
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:19
Jag blir alldeles svettig!!! Är hon inte klok (uppenbarligen inte!)???
Men ett tips: Kan du inte ta klänningen till någon annan (sömmerska) och låta denna person sy i kilarna i efterhand? Är det möjligt?
Jag håller med de andra; det är bara du som kan bestämma hur din klänning ska se ut! Lycka till!!
anilä
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:27
Jag har funderat en hel del på hur hon är funtad och uppenbarligen har hon något fel i huvet. Och mitt bröllop kommer hon inte att få gå på iallafall.
Ska höra med en kompis som är duktig på att sy men jag tror inte den går att rädda
daisy
Antal inlägg: 89
Loggade in: 24 aug 2007
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:30
Lider med dig! Skulle också säga att du kanske kan ta den till en sömmerska, något borde gå att göra för att få till kilarna! Klart du ska ha den som DU vill!!!!
Jisses, vad respektlöst gjort!
Jag tampas också med några nära och "kära" som alltid vet bäst. Speciellt den ena (min syster) tycker tvärt om i allt jag tycker. Hon är gift och "proffs" tydligen, klankar ner på det mesta som jag och prinsen kommer på. Snart skiter jag i henne.
Man undrar varför det blir så här? :-/
anilä
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:33
daisy
ja det undrar jag med? men å andra sidan har mamma och jag aldrig dragit jämnt. Men hon lovade att hon skulle sy en som jag vill. Dum jag var som trodde på henne
Allt som vi kommer på är fel i hennes ögon och speciellt det som rör mig
tricky_r
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:35
För att folk vill verka märkvärdiga...sånna som "kan" allt och vet "allt".....det finns alltid en eller flera sånna i ens umgängeskrets..lättast är att hålla dom på avstånd! Dock svårt kanske när det är ens mamma...
sirius
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:38
Hejsan vännen!
Att ta klänningen till en annan sömmerska låter som en bra idee..
När är det du ska gifta dig?
Bara så du vet så har du många här som stöttar dig om det är något...
Kramar
/Linnea
Balcaz
Antal inlägg: 231
Loggade in: 12 apr 2010
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 19:49
Klart du ska ha den som du vill. Vad du än gör så ge inte med dej. Min mamma har förr lagt sej i mycket, jag har alltid stått på mej. Jag lovar dej, hon kommer att ge upp. Fast ibland tar det lång tid. För henne tog det lång tid att fatta, vi va´ovänner många gånger men jag stod på mej. Jag skulle aldrig lägga mej i vad min dotter vill, skulle aldrig vilja att vi blev ovänner, hon är 21 i år. Många kramar Susann
Skrivet 07 maj 2007 20:07
När ska du gifta dig?
Det går säkert att ordna till klänningen. Måste hoppas!! Jag håller alla tummar på att du får det precis som du vill!!!!!!!!
Kram på dig!
anilä
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 21:05
1/9 ska vi vigas det är ett tag dit men som sagt jag är ingen liten brud..... Svårt att hitta en klänning
qwertyui
Antal inlägg: 33
Loggade in: 06 aug 2007
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 21:31
STACKARE!!!
anilä
Utloggad
Skrivet 08 maj 2007 09:12
Carina N
OJ! Det var som att läsa om mig och min mamma, jag har oxå terapi bakom mig för jag hamnade i en djup deprision och mamma har lagt grunden till det men i hennes värld är det bara mitt X fel att jag mådde som jag gjorde.
mamma kan och vet allt bäst, vad andra tycker spelar inge roll. Jag har skrivit ett brev till henne en gång där jag förklarar en massa saker som hänt mellan henne och mig redan som liten varför jag tycker vissa saker hur jag har upplevt andra saker, min pappa grät när han läste det men mamma kastade det och har aldrig sagt ett ord om det brevet till mig. till pappa sa hon att jag är en förbannad lögnare.
Jag har uteslutit henne ur all planering för allt jag säger är fel. Färg stil form allt. Jag pallar inte att lyssna ens.... Ibland så struntar jag i att ens svara i telefonen för jag vet att det är hon.
Det hon gjorde nu är droppen känner jag. Att hon medvetet sabbar min klänning det förlåter jag henne aldrig för.
M:a
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 08 maj 2007 11:31
fy vilken dålig stil! att ens komma på tanken att "strunta" i en sak som du så uttryckligen ville ha!
stå på dig! vill hon inte ge med sig och be om ursäkt och inse sitt misstag så tycker jag enormt synd om henne också som inte ens har den empatin..
lycka till tjejen!
anilä
Utloggad
Skrivet 09 maj 2007 10:30
Den empatin har hon inte för det orden kan hon inte ens stava till.
Hon ringde igår och låtsades som om inget hänt sa att jag måste kolla på klänningen för hon hade fixat den. Gick dit och jodå visst hade hon fixat den...... Hon har sytt dit ärmar som ett är för små två inte alls ser ut som dom ska.
Så man kan lugnt säga att sopsäck skulle vara ett bättre alternativ än min klänning
Bernadett
Antal inlägg: 149
Loggade in: 09 apr 2008
Utloggad
Skrivet 09 maj 2007 15:11
Hej tjejen!
Säger bara att stå på dig. Jag har en hel familj som jag fick bryta kontakten med för att jag fick inte leva mitt eget liv. Allt visste de bättre, la sig i allt. Framför allt hur min son ska uppfostras. Det är underbart att jag bröt med de. Min son är fortfarande där och hälsar på, honom blandar vi inte i det här messet. Men jag drog mig ur och idag planerar jag min bröllop själv. Ingen behöver jag lyssna på. Inga råd och gap, skrik, bara lugn och ro och vara lycklig!!!!!!!
Så stå på dig, och ingen har fel, alla människor får tycka som de vill.
kram
Skrivet 09 maj 2007 15:32
Jag tycker verkligen synd om dig och förstår hur uppgiven och ledsen du måste vara.
Hade jag varit dig hade jag försökt lugna ner mig så mycket att jag skulle kunna sätta mig ner och prata med henne.
Först hade jag typ kokat kaffe eller nått. sen hade jag bett henne att komma och sagt som det va att jag ville prata. Nu är det bara att hålla sig lugn. (inte det lättaste jag vet)
Säg något i stil med att du faktiskt uppskattar all hjälp fast att du nu känner dig sårad, ledsen och uppgiven. Berätta för henne om din dröm om klänningen och hur det känns. Fråga henne sen hur hon uppfattar det hela och vad hon ville med alla ändringar? Till sist är det bara att fråga henne vad vi nu ska göra och säg att du verkligen inte vill ha klänningen på bröllopet. Har du lust och vill du hjälpa mig med detta annars går jag till någon som vill. Säg bara så.
Det viktigaste är att vara lugn och ge henne tid att förklara och en chans att reda upp allt elände som hon skapat utan att hon förlorar sin självaktning. det är också bra om du är totalt ärlig med vad du känner och att du verkligen blivit sårad.
Detta hade jag valt att göra i första hand eftersom hur det än är så är hon din mamma.
Skulle det inte fungera så hade jag verkligen gjort vad jag kunnat och därefter skulle jag helt klart försökt "fixa" klänningen på något annat sett. Typ en annan sömmerska, sy upp en ny klänning (testa gärna
www.MillyBridal.com där beställde jag min klänning och blev jätte nöjd. Billigt, bra och dem syr efter dina önskemål) köpa en ny klänning.
Lycka till.
Jennie
Skrivet 09 maj 2007 18:59
hejsan
jösses vad ledsen man blir av att läsa denna tråd... så många som har problem med sina mammor, hemskt nu i denna glada planeringstid.
jag brukar känna precis så där för min svärmor, men hon har inte lagt sig i bröllopet särskilt mycket faktiskt.
för att bemöta henne och andra liknande problem gick jag i KBT, som jag verkligen rekommenderar. nu känner jag mig inte liten och värdelös längre utan kan stå på mig och göra "som jag vill".
för att svara anilä, så hoppas jag verkligen att det löser sig. jag är själv (väldigt) stor, speciellt över bysten, så jag förstår din oro för att inte hitta en fin klänning. jag löste det genom att köpa en klänning med snörning baktill. (ska ha en platta bak så jag inte ser ut som en kassler!) hittade en precis som jag tänkt mig så för mig var det verkligen ingen uppoffring alltså. så klart blir det svårare om man vill ha tex en medeltidsklänning eller något som inte är vitt. och fra om man ska ha sytt sin egen efter eget huvud...
stort lycka till
ps. känn efter om det är värt besväret med att kämpa för din mors gillande. om du kan "strunta" i henne så gör det. finns det någon annan som kan fungera som extramamma....?
anilä
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 18:06
Jag är så glad nu, jag antar att det är min pappas förtjänst. mamma ringde förut idag och bad mig komma upp och titta på klänningen hon hade fixat något på den sa hon. Funderade halva dagen på vad mer hon kunnat hitta på för att förstöra den.
Men döm om min förvåning när jag tar på mig klänningen och ser att mamma har suttit och repat upp hela klänningen och sytt om den så nu ser den ut som den ska. Jag kan tyvärr inte visa bilder på den förrens efter bröllopet eftersom min blivande man hänger här ibland och han får absolut inte se den. Nu är det bara ärmar, släp och lite band kvar så ser den ut precis som den ska. =)
högbergs
Antal inlägg: 155
Loggade in: 13 feb 2008
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 18:12
Oj vad skönt att det löste sig!! Vilken panik du måste ha fått! O här klagar jag för att jag itne kan hitta rosa tioalettpapper!!!.. Oj oj! Klänningen e nog det viktigaste iallafall... Min e inte klar ännu... ännu en provning imorgon... Är nervös!! Hoppas den blir bra... jag e inte direkt smal.. snarare totalt motsatsen och man vill ju vara extra fin på denna stora dag!!
Iallafall... vilken tur att det löste sig!
Kram!
Balcaz
Antal inlägg: 231
Loggade in: 12 apr 2010
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 18:16
anilä, jag gläds verkligen (då menar jag verkligen) med dej. Detta måste ju kännas hur bra som helst för dej, finns antagligen inga ord för det.... Kramar från Susann
anilä
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 18:20
Högbergs
jag är inte heller smal, lååångt därifrån så det hade varit fullkomlig panik om den inte gått att fixa.
Jo men rosa toapapper är viktigt det med *S*
Balcaz
tack det känns super jag hade verkligen ingen aning om vad jag skulle göra om hon inte sytt om den. är pappa evigt tacksam för jag vet att hon inte kommit på iden att sy om den på egen hand
maggan
Antal inlägg: 116
Loggade in: 30 nov 2010
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 18:35
Vad skönt för dig att du äntligen har fått klänningen som du vill ha den. Vilken lättnad du måste känna.
Skrivet 21 maj 2007 18:44
Va härligt!
Så glad för din skull att det ordnat sig till slut.
Man vill ju att allt ska vara prefekt och ha det precis som man tänkt sig.
Skickar en kram till dig! =)
gunnel32
Antal inlägg: 182
Loggade in: 07 jan 2008
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 19:06
Skönt att det ordnade sig!! Man blir så nyfiken, vill se!! Men jag förstår att du inte lägger ut den här om han är här då och då. Själv har jag sån tur att min blivande sitter ALDRIG vid datorn, vet knappt hur man gör. Det är jag glad för, annars hade man varit tvungen att flytta på sig då och då!!! Heska tanke!
anilä
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 19:12
jag får ta ett par bilder sen när den är helt klar och maila dom som vill se *S*
tack för allt ert stöd =)
tricky_r
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 19:50
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå vad bra att det har löst sig!!!Tror att alla här inne har lidit med dig och hållt tummarna för att det ska ordna sig! Du måste lägga ut bilder sen när det är mer passande...:;) Super glad för din skull!!!
anilä
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 19:54
tricky_r
Tack så mycket!
Det har varit en jobbig tid, luften gick ur mig helt när jag såg vad hon gjort.
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 20:09
så underbart att det löste sig med din klänning!
vilken tur att det gick att rädda den ändå :-)
anilä
Utloggad
Skrivet 21 maj 2007 20:31
Ja det känns så himla bra =)
Carina N
det var min pappa som vann över mamma och det känns så skönt att ni alla fanns med ert stöd tack återigen =)
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 15 jun 2007 21:54
Men det var ju bra att din pappa fanns och förstog hur du kände dig. Jag vet hur du känner inför din mamma. Jag har det lika dant. Jag skulle faktiskt aldrig ens be min mamma sy klänningen till mig... Jag hade med mig min syster när jag skulle prova klänning en gång. och hon direkt försökte tala om för mig vad jag skulle ha. Men jag tror jag lyckades säga ifrån på en gång. Jag sa det att är det du eller jag som ska ha klänningen? Är det du eller jag som ska tycka om den? Hon tyckte ju då att jag hade ju henne med som smakråd och då sa jag det att nej. Du är med som stöd.
Hon blev lite grinig, men det brydde inte jag mig om...
Grattis i alla fall att du får klänningen som du vill ha den. Jag blev mycket upprörd, för så gör man ju bara inte...
anilä
Utloggad
Skrivet 07 nov 2007 13:38
En liten uppdatering på min klänningsfront....
Den är fortfarande inte klar *ermm* och verkar inte bli det heller. Så nu funderar jag på nattlinne, gardin som slöja och en blommkruka igen kan det vara något tro? *thumbsup* *whistle*
Pinglan
Antal inlägg: 74
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 07 nov 2007 20:43
Hej!
Lider verkligen med dig, är lite i samma sits, min mamma ska också sy min klänning och jag kan tänka mig att hon kommer att ha invändningar.
Har du kollat på venusbridal.com de har storlekar från (amerikansk) 2 - 28. Den kollektionen heter Venus Woman.
Lycka till! Det är inte lätt att hitta nåt när man är modell större, jag är i samma situation.
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 07 nov 2007 23:43
Kan du inte ta klänningen till nån annan? Jag hade nog gjort det! Jag hade en rensning med min mamma idag där jag verkligen sa vad jag tycker och tänker och fjäskade inte nånstans denna gång! Men jag hoppas att hon fattade vad jag menade för en gång skull... Vi kommer aldrig att förstå oss på varandra! Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig! Jag lider med dig på den fronten!
*yuk* för egoistiska, jobbiga mammor som aldrig kan bara glädja sig åt nån annan för en gångs skull...
anilä
Utloggad
Skrivet 08 nov 2007 13:12
Pinglan
Min klänning är speciell jag tror inte att man kan köpa en sån från en sådan sida. Men samtidigt vet jag inte vad jag ska göra just nu
Att hitta kläder eller underkläder som pluskvinna är inte lätt alls.
anilä
Utloggad
Skrivet 08 nov 2007 13:13
cat0181
Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det ännu men som sagt nattlinne funkar ju ialla väder *alien*
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 08 nov 2007 23:54
hoppas verkligen att det löser sig för dig. Vet hur det är att vara plus storlek och leta kläder. Jag skulle nog försöka lämna klänningen till ngn annan som kan sy färdigt den i tid. Lycka till