BröllopsGuiden
30 dec 2010 09:15       16 svar    3133 klick

Fyllning?

Chicita
Antal inlägg: 59
Loggade in: 07 feb 2013
Utloggad
Hej
Jag kommer att göra min egen bröllostårta. Har redan gjort 3 stycken åt andra så då tänkte jag göra min egen också :)

MEN.. och det är ett stort men...
Vad ska man ha för fyllning?
Jag använder nästan bara mousser i mina tårtor (speciellt om dom ska vara staplade, och det ska den ju :) ).
Min sambo älskar choklad, men jag tror inte att jag vill ha både mörk chokladmousse och vit chokladmousse i samma tårta...

Ska man satsa på en kraftig chokladbotten och en mörk chokladmousse (kanske med chokladbitar i) och sen ovanpå det vanlig sockerkaksbotten med hallonmousse och bitar av hallon?

Vad tror ni?
Har ni andra förslag så tar jag tacksamt emot det :)
Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad
Skrivet 30 dec 2010 14:07
Ditt förslag låter kanon tycker jag!

Det är bra att du tar med hallonmousse också så att det bryter lite mot den lite kraftigare chokladsmaken.

Vill du ha en ännu friskare smak är passionsfruktmousse ett bra alternativ och det passar alldeles utmärkt till choklad.

Gott Nytt År!
Chicita
Utloggad
Skrivet 02 jan 2011 16:20
Jag ska provbaka lite tårtor om någon månad och testa olika fyllningar och kombinationer.
Jag har hittat en kiwi/krusbärsmousse som jag är frälst i. Men den vill min käre blivande make inte ens ha i närheten av tårtan *S*

Passionsfrukt låter spännande.
Ska se vad jag kan hitta för recept på det :)
Chicita
Utloggad
Skrivet 04 jan 2011 11:50
Jag la upp lite bilder på bröllopstårtor jag gjort, på min sida här.
Och om någon är nyfiken och vill se mer än det så får ni gärna kika in på min hemsida:
http://trickytrixie.cybersite.se

Jag älskar att baka. Så att göra tårtan själv är nästan ett måste.
Många i vår släkt och bekantskapskrets förväntar sig till och med att tårtan är gjord av mig...
Men om jag får svårt att hinna så får jag kalla in lite "anonym hjälp" *S*
Det finns fler än mig här i Borlänge som gillar att pyssla med tårtor, och jag har pratat med en av dom som kan tänka sig att hjälpa mig att dekorera tårtan om det skulle krisa :)
Chicita
Utloggad
Skrivet 07 jan 2011 12:40
Jag har använt vit chokladmousse och vaniljvodkamarinerade hallon i några tårtor också.
Men problemet är ju att hallonen inte klarar av att bära någon tyngd + att dom gör bottnarna mjuka så att de pelare som bär upp tårtbottnarna inte får fäste...

Det måste vara så kallat skär-fasta fyllningar.
Annars kan jag inte få utseendet på tårtan som jag vill ha det...

Ska jag bortse från utseendet så finns det massor med fyllningar som är intressanta... Men utseendet är också en viktig bit ju :)
sacki
Antal inlägg: 93
Loggade in: 24 jan 2012
Utloggad
Skrivet 07 jan 2011 17:45
Lägg varje tårta på en tårtbricka i kartong så blir det allt bra... inga problem med fästet om du klistrar fast varje våning med lite kristyr...
MinManDinFru
Antal inlägg: 20
Loggade in: 30 apr 2011
Utloggad
Skrivet 08 jan 2011 00:40
Men oj vilka tårtor du gör!
Jättefina!!
Känns som om du kan det där och vet vad som passar i smak....
Gå på din känsla, lycka till i bakeriet!
Chicita
Utloggad
Skrivet 08 jan 2011 08:18
sacki skrev 2011-01-07 17:45:41 följande:
Lägg varje tårta på en tårtbricka i kartong så blir det allt bra... inga problem med fästet om du klistrar fast varje våning med lite kristyr...

Jag provade det med den tårta som har snäckor (i mitt fotoalbum) dom ville absolut ha hallon och en annan väldigt mjuk fyllning. Även om hallonen fick rinna av i ett par timmar i durkslag så pressades det ut så pass mycket saft från dom att bottnarna blev bara klet och alltså inte klarade av att hålla stöttorna på plats när det blev tyngd ovanifrån...
Och jag fick lov att ta bort den nedersta våningen för den krossades under tyngden från dom övre även fast jag hade stöttor.
Jag har alltid tårtbrickor i kartong emellan. Blir ju så svårt att skära annars ;)

Dom vart ändå nöjda med tårtan och många bad om att få ta en bit till. Så dom hade ju rätt på smaken i alla fall *S*
Chicita
Utloggad
Skrivet 08 jan 2011 08:20
Min Man Din Fru skrev 2011-01-08 00:40:22 följande:
Men oj vilka tårtor du gör!
Jättefina!!
Känns som om du kan det där och vet vad som passar i smak....
Gå på din känsla, lycka till i bakeriet!

Tack :)
Största problemet jag har är att sambon vill ha choklad, choklad och mer choklad...
Och jag vill ju inte ha en helbrun tårta *S*
Men jag får provbaka lite och se om vi kan kompromissa lite :)
sacki
Utloggad
Skrivet 09 jan 2011 21:33
Chicita skrev 2011-01-08 08:18:46 följande:

Jag provade det med den tårta som har snäckor (i mitt fotoalbum) dom ville absolut ha hallon och en annan väldigt mjuk fyllning. Även om hallonen fick rinna av i ett par timmar i durkslag så pressades det ut så pass mycket saft från dom att bottnarna blev bara klet och alltså inte klarade av att hålla stöttorna på plats när det blev tyngd ovanifrån...
Och jag fick lov att ta bort den nedersta våningen för den krossades under tyngden från dom övre även fast jag hade stöttor.
Jag har alltid tårtbrickor i kartong emellan. Blir ju så svårt att skära annars blinkning

Dom vart ändå nöjda med tårtan och många bad om att få ta en bit till. Så dom hade ju rätt på smaken i alla fall *S*

Ok... jag gör ganska mkt bröllopstårtor och har aldrig fått det problemet du beskriver men alla har vi ju olika recept på mousser och tårtbottnar så det kanske är det som skiljer resultatet...? Ja,ja men lycka till, hoppas att du får ordning på det =)
Chicita
Utloggad
Skrivet 10 jan 2011 08:20
sacki skrev 2011-01-09 21:33:32 följande:

Ok... jag gör ganska mkt bröllopstårtor och har aldrig fått det problemet du beskriver men alla har vi ju olika recept på mousser och tårtbottnar så det kanske är det som skiljer resultatet...? Ja,ja men lycka till, hoppas att du får ordning på det =)

Kan man få be om dina recept? ;)
Det är ju inte säkert att mina är bäst...

Jag har nog aldrig haft problem när jag använder vanliga mousser. Men med bär så har det blivit mosigt...

Jag tänkte prova att blanda i hallon i hallonmoussen... Alltså hela hallon och inte mosade/torkade och se om det kan funka bra... :)
sacki
Utloggad
Skrivet 10 jan 2011 13:41
Chicita skrev 2011-01-10 08:20:58 följande:

Kan man få be om dina recept? blinkning
Det är ju inte säkert att mina är bäst...

Jag har nog aldrig haft problem när jag använder vanliga mousser. Men med bär så har det blivit mosigt...

Jag tänkte prova att blanda i hallon i hallonmoussen... Alltså hela hallon och inte mosade/torkade och se om det kan funka bra... glad

Precis vad jag tänkte rekommendera =) Blandar du i bären i moussen så slipper du garanterat att det rinner ut massa bärsaft. Vill du ha bären direkt på tårtbotten och sedan en mousse över det så rekommenderar jag att du skär den botten som bären ligger på lite tjockare så att den blir lite "stabbigare" än de andra (om du förstår vad jag menar =) Vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till med baket och äktenskapet med din blivande!
Chicita
Utloggad
Skrivet 10 jan 2011 19:58
sacki skrev 2011-01-10 13:41:47 följande:

Precis vad jag tänkte rekommendera =) Blandar du i bären i moussen så slipper du garanterat att det rinner ut massa bärsaft. Vill du ha bären direkt på tårtbotten och sedan en mousse över det så rekommenderar jag att du skär den botten som bären ligger på lite tjockare så att den blir lite "stabbigare" än de andra (om du förstår vad jag menar =) Vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till med baket och äktenskapet med din blivande!

Förstår vad du menar :)
Jag brukar lägga ihop mina tårtor upp och ner, i den form som botten är gräddad i (om du hänger med).
Så att det som ska vara toppen blir längst ner medans den "sätter sig".
så då kanske man kan strö på lite bär "ovanpå" moussen och kanske peta ner dom en aning ifall dom inte sjunker självmant *S*

Tack för både tips och lyckönskningar.
:)
Lindisen
Antal inlägg: 2
Loggade in: 04 okt 2011
Utloggad
Skrivet 16 jan 2011 23:03
Vi ska provbaka en bröllopstårta snart med en vit chokladmouse och en mörk. Ena bottnen är av choklad och den andra med citron. Jag tror att det kan bli en frisk smak av citronen. Dessutom ska det vara apelsinskal i den mörka mousen. Jag velar lite mellan denna varianten eller om jag ska byta ut den vita mousen mot hallon mouse, ser roligare ut när man skär upp den... Ja vi får se vad jag bestämmer mig för men jag tyckte i alla fall att det lät gott med en citronbotten till chokladen. *mushy*
Chicita
Utloggad
Skrivet 17 jan 2011 11:35
Lindisen skrev 2011-01-16 23:03:39 följande:
Vi ska provbaka en bröllopstårta snart med en vit chokladmouse och en mörk. Ena bottnen är av choklad och den andra med citron. Jag tror att det kan bli en frisk smak av citronen. Dessutom ska det vara apelsinskal i den mörka mousen. Jag velar lite mellan denna varianten eller om jag ska byta ut den vita mousen mot hallon mouse, ser roligare ut när man skär upp den... Ja vi får se vad jag bestämmer mig för men jag tyckte i alla fall att det lät gott med en citronbotten till chokladen. mosig

Jag har varit inne på att göra 3 olika bottnar.
En med mörk choklad och sen chokladmousse.
Sen en vanlig sockerkaksbotten men kanske med lite kokos för att få lite textur i tårtan, alltså att det är något att "bita i"... Det skulle ju passa in med vårt något rustika tema också :)
Och sen hallonmousse med hallonbitar och högst upp en vanlig sockerkaksbotten...
men det blir väldigt mycket jobb att göra 3 olika bottnar :S

Att ha citron i en botten tror jag kan bli riktigt bra för din del.
Om du fortfarande vill ha vit och mörk chokladmousse så kan jag tipsa om att marinera hallon i vaniljvodka och sen hälla av spadet och pressa ur hallonen väääldigt noga.
Eventuellt kan du hetta upp hallonsmeten lite i en kastrull med lite syltsocker och göra en "sylt" av det som du brer på bottnarna innan du lägger på moussen...
Jag tänkte testa det i en av våra testtårtor också och se hur det blir eftersom sambon sååå gärna vill ha vit och mörk chokladmousse...

Ett annat alernativ jag har funderat på är att ha ett tunnt lager mörk chokladmousse och direkt ovanpå det ett tunnt lager vit chokladmousse.
Och sen sockerkaksbotten och hallonmousse med hallonbitar ovanpå...
sacki
Utloggad
Skrivet 17 jan 2011 17:39
Lindisen skrev 2011-01-16 23:03:39 följande:
Vi ska provbaka en bröllopstårta snart med en vit chokladmouse och en mörk. Ena bottnen är av choklad och den andra med citron. Jag tror att det kan bli en frisk smak av citronen. Dessutom ska det vara apelsinskal i den mörka mousen. Jag velar lite mellan denna varianten eller om jag ska byta ut den vita mousen mot hallon mouse, ser roligare ut när man skär upp den... Ja vi får se vad jag bestämmer mig för men jag tyckte i alla fall att det lät gott med en citronbotten till chokladen. mosig

Tycker du att det blir tråkigt med vanlig ljus tårtbotten så kan man ju alltid färga den lite med röd färg eller vad man nu vill ha...Ätbar färg då givetvis :)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!