BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Pyssel Starta ny tråd
11 jan 2011 18:04       15 svar    21496 klick

Placeringskort

Chicita
Antal inlägg: 59
Loggade in: 07 feb 2013
Utloggad
Jag försöker hitta rätt stil på mina placeringskort.
Dom får inte vara för moderna, och inte för "glittriga och gulliga".

Jag söker något rustikt, men ändå elegant.
Jag vill inte ha stenar eller pinnar eller liknande, utan KORT.
Men hur får jag fram rätt känsla?

Temat är medeltid.
Dukningen kommer vara grov linneduk, trätallrikar (troligtvis) och keramikbägare.

HJÄLP ;)
kramboas
Antal inlägg: 27
Loggade in: 31 jan 2013
Utloggad
Skrivet 14 jan 2011 00:36
Hej!
Vi ska inte ha något medeltidabröllop men ville ha lite "gammal" stil på vår inbjudan så vi färgade pappret med kaffe (vita papper från början) vilket ger ett lite fläckigt utseende och så skrev vi med skrivstil med en reservarpenna och det tyckte vi blev fint :) Kanske något sådant du tänkt dig också?

Lycka till!
Chicita
Utloggad
Skrivet 14 jan 2011 10:00
Vi har använt ett tjockare vaniljfärgat papper (lite pergamentkänsla) till inbjudningskorten och samma till menyerna.
Texten är en blandning mellan olika fonter. Vi använder Old english som lite mer dekorerad Majuskel i början av textstyckena och sen en "handtextad" font för resten.
Det har sett riktigt bra ut faktiskt, gammaldags känsla men ändå modernt om man säger så.
På kuverten har jag textat (kaligrafi, gammaldags stil) med ett brunt bläck, och så har vi vaxat och tryckt dit vårt sigill på baksidan...

Jag funderar på att använda samma papper så det blir enhetligt. Men jag tror inte att jag orkar texta alla kort (började på test men det var nog mycket jobb med kuverten).
Däremot tror jag att jag ska använda samma font som i menyn + samma keltiska knutar som dekoration.
Jag vill gärna få in vårt sigill på något sätt, men vet inte riktigt hur. Har även funderat på att sätta ett filthjärta på ena "hörnet" för att få dom att sticka ut lite.
Det är verkligen inte så medeltida. Men vi behöver inte ha exakt medeltida heller...
Bara det finns en röd tråd i temat...

Men det känns trist att ha den röda tråden som pappret man skriver på...
Tror jag ska testa att spilla lite kaffe på dom ;)
Så tack för tipset :)
MinManDinFru
Antal inlägg: 20
Loggade in: 30 apr 2011
Utloggad
Skrivet 15 jan 2011 19:56
Gå in i en scrappbookingbutik eller liknande. Där kan de hjälpa dej och ge en massa bra idér. Det gjorde jag med inbjudan.
Endel har ju pärmar med en massa bra exempel på hur det kan se ut.
Chicita
Utloggad
Skrivet 16 jan 2011 08:05
Vi har inte så många sådana butiker här i Borlänge.
Det är väl Panduro och Gallerix möjligtvis...

Men jag har en vän som höll på en del med scrapbooking förut.
Eller tja föredetta vän ska jag kanske säga. Men jag kanske kan kontakta henne ändå... *funderar*
Chicita
Utloggad
Skrivet 17 jan 2011 11:27
Vilken bra idé :D

Jag satt i går på jobbet när vi hade heldött och försökte få till något med dom keltiska knutarna och sånt. Och det vart väl ok... men inte jättebra...

Men det där var ju en jättebra idé :)
mani86
Antal inlägg: 4
Loggade in: 27 jan 2011
Utloggad
Skrivet 18 jan 2011 11:08
för att det ska se gammaldags ut och gå i hop lite med dina trätallrikar så tycker jag det skulle va fint att distressa kanterna på korten, distress ink finns att köpa på panduro så gå gärna in där och se. när man distressar kanterna med rätt färg så ser kanterna lite bruaaktika eller mörkare, precis som på ett gammalt ark, det jar jag gjort vid flera tillfällen och det blev hur snyggt som helst. en sådan distress ink kostar runt 70 kr i sverige och du kan ta en enkel svamp och distressa kanterna. en enkel ide from en som gillar att skrapbooka.

http://www.istockphoto.com/stock-photo-8216860-high-resolution-distressed-paper-with-halftone-pattern.php
om du tittar på detta kort så har det blivit distressat i kanterna.
Chicita
Utloggad
Skrivet 18 jan 2011 11:23
Snyggt... och i kombination med tipset ovan så kan det där bli riktigt riktigt bra :D
Ankmor
Antal inlägg: 5
Loggade in: 25 jan 2011
Utloggad
Skrivet 24 jan 2011 16:46
Det skall bli kul att få se resutlatet - för du lägger väl upp bild på resultatet?

*hug* Snääällaa...
Chicita
Utloggad
Skrivet 25 jan 2011 10:46
Ankmor skrev 2011-01-24 16:46:34 följande:
Det skall bli kul att få se resutlatet - för du lägger väl upp bild på resultatet?

kram Snääällaa...

Jodå jag ska försöka fixa bild sen när dom blir klara *thumbsup*
Chicita
Utloggad
Skrivet 03 feb 2011 11:27

Nu har jag fixat sax som gör ojämna kanter och distressink.

Ska se om jag hinner fixa klart i helgen men det är i alla fall på gång. Första försöket blev både jag och sambon nöjda med :) 

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!