02 feb 2011 09:34
6 svar
18822 klick
Decree absolute - vad är det?
bruden2011
Antal inlägg: 4
Loggade in: 03 feb 2011
Utloggad
Jag har läst på många ställen att man behöver en 'decree absolute' om man ska gifta sig utomlands och är skiljd sedan tidigare.
Jag har försökt ta reda på vad det är exakt och hur man får tag på en en sådan. Jag ringde skatteverket i morse och hon jag talade med hade aldrig hört talas om det.
Är det samma som ett äktenskapscertifikat? Om inte, är det någon som vet hur man går till väga för att skaffa ett 'Decree Absolute'??...
Lovisa
Antal inlägg: 233
Loggade in: 04 maj 2020
Utloggad
Skrivet 02 feb 2011 13:52
Det är ett certifikat som gör skilsmässan giltig. Läs mer här:
http://www.brollopsguiden.se/vigsel/vigsel-utomlands/231
Jag vill rapportera detta inlägg!
bruden2011
Utloggad
Skrivet 03 feb 2011 10:06
Tack för ditt svar Lovisa! :-)
På länken du skickade så står det följande:
Om man har varit gift förut skall ett "Decree Absolute" också bifogas för att bekräfta att man inte längre är gift. Fråga på Skatteverket om de olika blanketterna och reglerna.
Jag ringde som sagt skatteverket igår och hon jag talade med hade aldrig hört talas om en 'Decree Absolute'. På mitt personbevis så står det ju att jag är skiljd. Men räcker det och/eller är det samma sak som en 'Decree Absolute'? Ingen stans verkar det ju stå hur man får tag på dokumentet som verkar heta 'Decree Absolute'...
Lovisa
Utloggad
Skrivet 03 feb 2011 14:30
Överallt på Internet nämns Skatteverket, men jag såg info om Tingsrätten. Så jag sökte på det och hittade en sida med ett word-doc på engelska:
http://www.domstol.se/templates/DV_Search____156.aspx?tab=web&query=decree%20absolute
bruden2011
Utloggad
Skrivet 03 feb 2011 14:52
Tusen tack för hjälpen Lovisa! :-)
Jag har som sagt sökt själv på vad exakt det är men inte hittat något tidigare. Det är mao ett domstolsbeslut från tingsrätten (vilket jag har på svenska). Så jag antar att det bara är att få den översatt till engleska då, men jag ska kolla med tingsrätten för säkerhetens skull.
Tack än en gång!
bruden2011
Utloggad
Skrivet 03 feb 2011 15:26
För er som är intresserade så ringde jag nu åter skatteverket för att försöka få lite mer klarhet i den här frågan. Den här gången så sa personen som jag pratade med att han har varit med i många år och sa att han inte har hört talas om att man skulle behöva något speciellt dokument som säger att man är skiljd, utan allt man behöver är ett vanligt personbevis då det står ens civilstånd där.
Lovisa
Utloggad
Skrivet 04 feb 2011 16:11
Det är ju lite speciella regler när man gifter sig utomlands. Själva dokumentet måste stå på landets språk också. Kolla med en resebyrå som ordnar vigslar utomlands för säkerhets skull. Jag tror inte skattekillen vet så mycket då det nog är Tingsrätten som har hand om dessa dokument.