BröllopsGuiden
17 feb 2011 11:34       1 svar    0 klick

Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad

En oförglömlig fest kan vara lite trixit att få till men en utav de viktigaste sakerna är att lyssna i första hand på er själva och vad ni tycker är roligt. Naturligt vi måste man även lyssna till vad gästerna tycker är roligt.

Det blir ju inte speciellt roligt om ni väljer t.ex. att ha ett maskeradbröllop och övervägande av era gäster känner sig obekväm att klä ut sig.

Förslag på vad festprogrammet kan innehålla; Presentation av brudparet, sånger, kärleksdikter, presentation av samtliga gäster, information ang. lokaltrafik och taxi, fakta om brudparet, Månadshändelser de året bruden/brudgummen föddes.

 

MalinSydne
Antal inlägg: 7
Loggade in: 23 feb 2011
Utloggad
Skrivet 18 feb 2011 15:49

 

- Låt gästerna få med något hem! 

- Gästerna ska vara delaktiga i något, kunna göra något själva. Måla en tavla under festen åt er, bjud in en dansinstruktör, lek flera lekar under middagen för att få igång folk. "Paketet som går runt till olika personer är ju en klassiker, och väldigt roligt." 
Sätt upp en "photo-booth" där gästerna få ta varsitt eget självporträtt, eller få tag på en polaroidkamera där man ex. låter värdparet/toastmaster ta en rolig bild på varje sällskap av gästerna.
Vi gjorde detta på min kusins bröllop, och sedan hade de framkallat alla bilderna på gästerna och skickat ut bilden på varje person tillsammans med tackkortet, det var riktigt uppskattat! 

- Gör en personlig meny/festprogramm, prata med eva.ganeholt här, deras program var helt galet bra. Hennes man är skånsk, och hon är från stockholm, de hade tex. gjort en rolig "ordlista" med typiska Stockholm-uttryck V.S. typiska skånska uttryck.

- Ha en personlig berättelse om hur ni träffades, vad ni tänkte om varandra mm. Det får gärna vara roligt, och kanske lite pinsamt... Ni får bjuda på er själva, det skapar skratt och gemenskap ;-)

- Det brukar också kunna vara roligt (dock lite tidskrävande) att ha en sida med bordplaceringen och en liten beskrivning om varje person, det gör det lätt för gästerna att skapa samtalsämnen.
Tex: "Göran jobbar som musiklärare och har en passion för friluftsliv, han hoppar gärna fallskärm och älskar att laga mat, han är sambo med Tina"

- Ett annat tips är att ha runda bord, det ger gästerna möjligheter att prata med fler nya folk. Och ett hett tips ang. bordplacering är att INTE sätta par på samma bord, det blir lätt tråkigt. Bättre att de får ett tillfälle att umgås med nya människor. Med runda bord blir det lite mer "vi är ett team"-känsla, vilket kan vara bra om det är många som inte känner varandra.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!